Om reklam och PR

För någon vecka sedan skrev Sandra ett himla bra blogginlägg om reklam, som var en förlängning på en intervju hon hade gjort i dagarna innan (läs allt här!).

Sandra är så duktig på att uttrycka sig och jag tycker att alla som hänger på sociala medier borde läsa det! Vi utbildar oss ju tillsammans just nu för att göra det här branschen så seriös som möjligt. Jätteintressant det hon skriver om den feministiska vinklingen också, jag har flera gånger tänkt på hur kvinnor i sociala medier blir bemötta kontra männen (jämför bara idoliseringen kring exempelvis Alex & Sigge eller Filip & Fredrik, som inte alltid är helt PK direkt, med de ständiga påhoppen på de kvinnliga motsvarigheterna som Isabella Löwengrip eller Hannah & Amanda).

I alla fall så tänkte jag att jag skulle berätta för er om skillnaden mellan reklam och PR. Jag var hos Reklamombudsmannen på utbildning för några veckor sedan och frågade dem några grejer och ungefär såhär lät det:

Michaela: ”Om jag gör ett samarbete med till exempel ett klädmärke där jag får ersättning för att skriva om märket i ett blogginlägg, men så använder jag kläderna flera gånger efter och taggar dem på min Instagram-bild eller nämner dem i olika outfits i mina blogginlägg, vad gäller då? Jag får inte betalt för de inläggen, men jag gillar ju alla samarbetspartners jag jobbar med och brukar vilja använda produkten/tjänsten efter samarbetet också. Jag tycker att det ger trovärdighet men ibland verkar mina läsare tro att alla inlägg som rör det varumärket är samarbeten och vill att jag ska annonsmärka. Vad gäller här?”

Reklamombudsmannen säger såhär, på ett ungefär: ”Hmm nu kan vi aldrig ge några klara svar på exempel-fall, det vågar vi aldrig, men generellt så bör svaret på denna fråga vara nej. Det behöver inte annonsmärkas om det inte finns en överenskommelse mellan dig och varumärket att ett inlägg ska skrivas och du i gengäld ska få någonting för det så som pengar, varor eller tjänster. Om det inte finns någon överenskommelse så räknas det som PR eller att du bara helt enkelt tycker om produkten!”

Michaela: ”Okej, den här då! Jag får ju bud och PR-utskick regelbundet från olika PR-kontor. Ibland gillar jag det jag får hem och då kan det komma med i mina sociala medier. Till exempel om det är ett fint plagg, en skönhetsprodukt jag tycker om eller något gott recept som jag testar att laga. Det händer dock att jag, när jag skriver om detta, får misstänksamma kommentarer om att det är reklam. Vissa läsare hävdar att jag, om jag har fått det, måste annonsmärka det. Är det så?”

Reklamombudsmannen (som är en kvinna) säger såhär men på ett ungefär, det är inget exakt citat för det kommer jag inte ihåg: ”Man måste lära sig skillnaden mellan reklam och PR. PR har pressen jobbat med i all evighet. Magasin får bud till redaktionen från PR-kontor med skönhetsprodukter, teknikprylar, erbjudanden om pressresor eller vad det nu kan vara. Om PR inte skulle få vara okej så skulle ju hela PR-branschen dö ut! Det handlar om att företag vill få ut sina produkter eller tjänster med förhoppning om att diverse media ska testa det, gilla det och skriva om det. Inga förpliktelser eller överenskommelser – då är det PR och behöver alltså inte annonsmärkas. Om man vill kan man som bloggare skriva att det är en gåva för att förtydliga det för sina läsare, men å andra sidan tror jag ingen tryckt tidning någonsin har skrivit en sådan sak när de skriver om bästa resmålen eller bästa mascaran just nu!”

Michaela: ”Tack för hjälpen – då har jag lite mer koll även om mycket fortfarande är luddigt i vår bransch. Det är kul när ni säger att vi ska gå på magkänsla eller sunt förnuft, för det kan ju vara varierande hehe, men jag lär mig mer för varje dag. Tack för att jag fick komma! Hej då!”

De här två svaren gav i alla fall mig lite kunskap, insikt och förståelse för vad skillnaden är och vad som gäller i min egen annonsering. Så nu vet ni vad som gäller i den här bloggen och det är detta: Om något är annonsmärkt så är det för att det är ett samarbete där det finns en överenskommelse inblandat. Om det inte är annonsmärkt så är det produkter eller tjänster som jag tycker om och vill skriva om, eftersom min blogg går ut på att skriva om saker jag gillar! Ibland kanske jag har fått det i ett PR-utskick och ibland har jag köpt det. Men det förändrar inte min åsikt, den är inte köpt, och 95% av allt jag får i olika utskick skriver jag inte om eftersom att jag inte tycker om det. Men om jag gillar något vill jag tipsa er om det, jag hoppas att ni uppskattar det och att ni litar på mina ord!

Puss och ha en underbar söndagskväll!

  1. Vilket himla bra inlägg och riktigt bra att du tar upp detta, för utan riktlinjer kommer ju aldrig den här branschen ”tas på allvar” från omvärlden! Kram!

  2. Jättebra inlägg! Tycker den här hetsjakten på bloggare från vissa läsare har varit rätt märklig och tröttsam. Nu slipper du förhoppningsvis såna kommentarer då det är tydligt vad som gäller.

  3. En fråga till frågor med Forni
    Om du och D skulle gifta er, hur skulle ni göra med efternamn i så fall? Kram och hoppas att det blir bröllop snart eller i framtiden 😉

  4. Viktigt ämne du tar upp! Gillas starkt!

    En helt annan sak.. Du hade ett jättefint svart linne när du var på the weekends konsert, vart kommer de ifrån? Var så himla fint!

  5. Viktigt och bra formulerat inlägg. Jag kan förstå att PR och reklam väcker intresse, men jag kan där emot inte förstå att det väcker så mycket irritation. Även om någon skulle göra reklam fel är det inte hela världen, tycker verkligen det är ett I-lands problem. Välj isåfall att skriva en snäll kommentar som förklarar, men som inte anklagar eller hatar. En kommentar som trycker ner förstör mer än vad ett fel märkt inlägg gör, eller? Om någon vet vad konsekvenserna egentligen är av ”icke märkt” reklam får ni gärna svara, för jag tycker det är så märkligt att det väcker så mycket negativa känslor hos så många.

  6. Tycker det är fantastiskt att du kan försörja dig på bloggen tack vare reklam så att jag får fortsätta läsa din fina och härliga blogg! 🙂 tycker din blogg håller superbra kvalité, samarbeten eller ej.

  7. Två tummar upp till transparensen och hur du sköter din fina blogg. Det enda man som bloggläsare inte gillar är att känna sig lurad, och så är aldrig fallet hos dig. Heja dig!

  8. Best place to buy canada, buy cheapest uk and how much pills cost, pills for sale in canada except order online new zealand. Where can I get in the uk also generic price, medication cost and cheap generic online despite over the counter similar to.

Välkommen att kommentera! Kommentarer godkänns vardagar kl.08-18 av en moderator innan publicering.

Tänk gärna efter en extra gång på hur det kan uppfattas när du framför kritik. Här inne visar vi respekt. Vi önskar gärna att kritik framförs med ditt riktiga namn och mejladress.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi