Champagne dag två: Dom Pérignon, Lanson, Henriot & Taittinger

I inlägget förekommer reklam för Richard Juhlin

Förra onsdagen vaknade jag upp på det här gulliga hotellet, det var grått på himlen men jag var på strålande humör ändå.

Vi började dagen med frukost i deras restaurang Lallement som har tre stjärnor i Guide Michelin (!). Vore ju väldigt härligt att testa den på kvällen någon gång. Frukosten var enkel men vällagad. Man måste ju grunda innan champagneprovning!

Efter frukost tog vi bussen bort till dagens första destination: Champagnehuset Dom Pérignon! Flott!

De höll till i ett hus och en kyrka med den mest fantastiska utsikten. Trots det gråa vädret var det breathtaking, synd att jag inte kan fotografera så pass bra att det kommer fram i bild. Ni får lita på mina ord helt enkelt.

Vi fick gå in i deras kyrka där munkarna som gjorde Dom Pérignon förr i tiden höll hus. Det var verkligen en spirituell upplevelse som fångade mig. Tänk att champagne kan vara så mycket mer än bara en dryck (och ett distrikt hehe).

Jag, Richard och Petra med en flaska Richard Juhlin – redo för att fotas!

Tadaaa! Richard Juhlins non alocoholic sparkling wine med Dom Pérignons vinrankor i bakgrunden.

Efter rundturen var det dags för provsmakning.

Det här blev favoriten – Dom Pérignon 2000 P2 Magnum. MUMS.

Jag, Petra och Richard med både den vanliga och rosévarianten av Richard Juhlin. RÄTT glatt gäng haha.

Hel alla gulliga!

Vid lunch bar det av till Champagne Lanson där vi testade tio olika sorters champagne totalt (!!!). Hur bortskämd får en bli?

Det serverades en ljuvlig lunch och hela besöket avslutades med dessert tillsammans med 1978 Lanson Noble Cuvée Collection. Fun fact under lunchen: Richard Juhlin körde blind tasting (alltså smakade en champagne utan att veta vilken det är) och gissade rätt efter första klunken. Vilket han gjorde på varenda ställe vi var där de hade blind tasting.

Richard aka Fotografiskt doft och smaksinne vs. Michaela och Petra… 1-0… hahaha.

Lunchen följdes av teknisk genomgång av olika druvor hos Veuve Clicquot. Det krävdes väldigt mycket fokus men mitt i denna allvarliga genomgång börjar Petras öra att blöda kraftigt (infektion och örhänge = ingen bra kombo) varpå jag börjar skratta på ett sånt sätt där man inte kan sluta. Ni fattar. Var till slut tvungen att ställa mig långt ifrån henne för varje gång jag såg henne kissade jag på mig av skratt.

Obs det var inget allvarligt, då hade jag inte stått och skrattat såklart 🙂

Och efter en timme besökte vi Champagne Henriot för champagneprovning. Där drack vi fem olika sorters champagne och min favorit var 2000 Henriot Des Enchanteleurs.

Sist men långt ifrån minst var det dags för ett riktigt stort Champagnehus – Taittinger!

Där fick vi en genomgång i deras vinkällare och även lära oss om deras historia. Här ser ni storlekarna som Taittinger och Comtes (deras syster) finns i – ända upp till 15 liter! Inte dåligt.

När vi var hos Taittinger kom Clovis Taittinger, alltså från ägarfamiljen, och bestämde sig för att göra oss sällskap på middagen som skulle hållas i deras privata slott ca 45 minuter från champagnehuset. Så vi åkte dit och möttes av det här ståtliga. Där inne skulle vi äta middag – inte helt fel.

Här är Clovis som pratar lite om Taittinger som champagnehus och vad champagne är för honom.

De öppnade denna Comtes från 2006, 6 liters, som välkomstdrink. VI HÖRS. Så jävla härligt.

Innan middagen kom Richard fram till mig och Petra.

”Vill ni följa med ner i deras privata vinkällare och välja ut en flaska som vi överraskar de andra med under middagen?”
”Ja tack” svarade vi, och så gick vi ner.

Det var en väldigt liten vinkällare, inte så konstigt när det är en privat, och utbudet var skralt. En sådan ära att få följa med och välja ut en flaska i ett sådant exklusivt sortiment. Vi valde en Comtes 1981 Vinothéque som det bara fanns fyra kvar av. Men nu finns det bara tre. Pirriga som barn när vi gick upp ur vinkällaren! Tack Clovis och Richard för att ni skämde bort oss så!

Sen åt vi middag i matsalen.

Och här ser ni nästan alla flaskor som konsumerades under kvällen. Sån otrolig lyx alltså. Tack tack tack för den här upplevelsen, kände mig som Askungen när jag skulle sova sen.

1. Vilken JÄVLA DRÖM!!!! Ni verkar ha haft det sååååå härligt. Det där är verkligen min drömresa.

Med vänlig hälsning,
    Elin (champagne-älskare) 😉

2. Richard Juhlin har verkligen räddat 9 månader av graviditet! (Inne på vecka 42 nu)

Är verkligen så glad att det funnits ett fantastiskt alkoholfritt alternativ som är så gott! Min sambo som inte är en mega champagne älskare har också nöjt sig med det 🙂

Välkommen att kommentera! Kommentarer godkänns vardagar kl.08-18 av en moderator innan publicering.

Tänk gärna efter en extra gång på hur det kan uppfattas när du framför kritik. Här inne visar vi respekt. Vi önskar gärna att kritik framförs med ditt riktiga namn och mejladress.