Mat

En typisk matvecka i mitt liv

25 mars 2018, 10:00

Jag får mycket frågor kring mitt matintag, vilket inte är så konstigt eftersom jag pratar ganska så mycket om mat. Både om min kärlek till ätandet men också om att göra rätt val när man väl äter. För min egen del strävar jag efter att äta ungefär 40% veganskt, 40% vegetariskt och 20% fisk, kyckling eller kött (men hellre fisk än kyckling eller kött). Vissa veckor går det bättre än andra, men jag gör mitt bästa och försöker att göra aktiva val. Min tanke är att animaliskt protein hela tiden ska ses som något jag unnar mig och inte som standardvalet.

Nu börjar jag faktiskt närma mig mitt mål för hur jag ska äta, men för bara två år sen såg det annorlunda ut. Då skulle jag säga att jag åt 75% fisk, kyckling eller kött, 20% vegetariskt och 5% veganskt.

Såhär ser en ganska så vanlig matvecka ut i mitt liv!

Måndag
Frukost: Fröknäcke med ost och tomat, ägg, kaffe (vegetariskt)
Lunch: En grön smoothie från Blueberry, brukar ta ”Eat your greens” (vegansk)
Mellis: Kaffe och rawboll från Blueberry (vegansk)
Middag: Rester från söndagen, typ tacos (rött kött)

Tisdag
Frukost: Gröt med mandelmjölk, kaffe (vegansk)
Lunch: Falafelwrap (vegetariskt)
Mellis: Smoothiebowl (vegansk)
Middag: Halloumisallad (vegetariskt)

Onsdag
Frukost: Rostat rågbröd med ost och gurka, juice, kaffe (vegetariskt)
Lunch: Rödbetsbiffarna från Pepstop (vegansk)
Mellis: Chiapudding med bär och jordnötssmör (vegansk)
Middag: Lax med sötpotatis och avokadosallad (fisk)

Torsdag
Frukost: Yoghurt (soja eller havre) med banan och granola (vegansk)
Lunch: Smoothie från Blueberry (vegansk)
Mellis: Overnight oats eller en macka (vegetariskt)
Middag: Rester från kvällen innan (fisk)

Fredag
Frukost: Rostat rågbröd med ost och gurka, juice, kaffe (vegetariskt)
Lunch: Vegansk sallad från Holy Greens (vegansk)
Mellis: En kanelbulle och en cappuccino, ändå fredag ju! (vegetariskt)
Middag: Minipizza (brukar ha salami på, så rött kött)

Lördag
Frukost: Acaibowl, juice, kaffe (veganskt)
Lunch/brunch: Äter ute, en toast skagen kanske! (fisk)
Middag: Äter ute med ett gäng vänner, försöker ta något vegetariskt, kanske en tryffelpasta (vegetariskt)

Söndag
Frukost/brunch: Bananpannkakor med nutella, kokosflarn och färska bär (vegetariskt)
Middag: Tacos! (rött kött)

Totalt: 25 måltider
Antal med rött kött: 3 st
Antal med fisk: 3 st
Antal vegetariska: 10 st
Antal veganska: 9 st

Tankar kring mitt matintag:

Jag äter i stort sett inte kyckling längre, tycker inte att det är så gott i smaken och tror att det har att göra med boken ”Äta Djur” som jag läste förra sommaren. Efter det så får jag mer och mer avsmak på allt kött, såklart, men speciellt kyckling. Jag märker att det blir svårare med ägg också.

Något annat jag märker är att ju mer aktiva val jag tar för att äta rätt, desto mer vänjer sig kroppen och framför allt hjärnan. Det handlar verkligen om vana. Jag minns förra våren när jag var på Broms och åt en lunch, då tog jag dagens vego för att jag ville göra rätt men när maten väl kom in var jag så besviken. Jag tyckte att det kändes så tråkigt med min mat jämfört med min kompis som tog köttbullarna.
I förra veckan hamnade jag i precis samma situation, en fredagslunch på Broms där mitt sällskap tog köttbullarna. Jag tog en vegansk sallad för att jag ville, inte för att jag kände att jag måste. Det steget är enormt stort för mig.

Jag måste dock erkänna att jag inte alltid tycker att vego-alternativet är det godaste, ofta väljer jag det för att det är just det rätta valet. Jag skulle ljuga om jag sa att det är det godaste valet varje gång. Men att lyssna mer på min moral än min lust får mig att må väldigt bra, och därför pushar jag hela tiden mig själv till att välja rätt.

Ungefär varannan gång jag beställer veganskt så vill jag kanske egentligen ha ett alternativ med animaliskt protein i någon form, men jag försöker att stå emot och det blir helt tiden lättare.

Tre svingoda lunchtips i Stockholm för dig som vill äta mer veganskt:
Grönsakslandet på Holy Greens
Kelpnudlarna på Pepstop
Eat your greens-smoothien på Blueberry (lättare lunch)
Bubblare: Vinterglöd på Holy Greens, det är en säsongssallad så skynda, den är magiskt god. Rödbetsbiffarna på Pepstop är magiska och mättar!

Fem tips på vegorätter att laga hemma:
1. Halloumistroganoff
2. Falafelwraps med hummus
3. Grönsaksbiffar (morot eller rödbeta) med matig sallad
4. Sötpotatissoppa gjord på kokosgrädde
5. Sallad i alla dess former, gör den matig med avokado/linser/bönor etc. och sedan satsar du på goda röror, guacamole och hummus går alltid hem till allt!

Det var min lilla matvecka det! Kanske fick du någon inspiration till din egen matvecka? Puss!

Michaela Forni

Kategorier

Arkiv