Hudforskaren ger sina bästa hudvårdstips

För någon månad sedan var jag bjuden på release-frukost för boken Hudbibeln, skriven av Johanna Gillbro. Under morgonen uppe på Miss Clara Hotel i centrala Stockholm berättade Johanna om varför hon tycker att en hudbibel behövs och vilka hudvårdsmyter man inte ska tro på. Johanna är hudforskare – och så fort någon har ”forskare” i sin titel vill jag veta mer. De måste ju kunna så mycket?! Så jag bjöd in Johanna till en intervju för FORNI – och bad henne berätta lite mer om vad hon gör, varför samt vilka hennes bästa hudvårdstips är (längst ner). Här är vad vi pratade om:

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Johanna Gillbro och har varit hudforskare sedan 2003. Jag är forskningsledare på min nya plattform Skinome Project, en plattform där jag arbetar med likasinnade forskare samt fungerar som en kunskapsbank – med forskningsdriven fakta om allt inom hud och hudvård! Visionen är att jobba med forskning för hudens bästa, det vi levererar inom hudvård måste vara en lösning – inte bara marknadsföringsknep för att sälja.

HUR KOMMER DET SIG ATT DU VILLE DEDIKERA DIN TID ÅT JUST HUDVÅRD?

Jag har Vitiligo, en autoimmun sjukdom som visar sig genom bortfall av pigmentering i huden. Det var anledningen till att jag började forska om huden och i början på min karriär jobbade jag akademiskt med just Vitiligo-behandling.

HUR FÖDDES IDÉN OM HUDBIBELN?

Fastän intresset för huden är enormt (det ser vi inte minst på det otroliga utbudet av hudvårdsprodukter!) så vet vi, gemene man, förvånansvärt lite om vårt största organ. Min upplevelse är att vi vet mer om vår tarm och kanske hjärna än om huden. Bristen på kunskap gör att många myter tar fäste och detta på grund av att hudvårdsaktörerna själva äger den mesta av kommunikationen kring hud och hudvård. Jag ville dela med mig av den kunskap som jag samlat på mig under nästan 20 år inom hudforskning, hudvård och skönhetsvärlden.

I och med att jag jobbar och forskar på huden och hudvårdens ingredienser får jag alltid väldigt mycket frågor, ofta vid middagsbjudningar. Jag insåg att det var mycket olika budskap i omlopp som jag inte förstod själv. Mycket var svårt att förklara, och om jag som jobbat med hud i 20 år inte kan förklara termerna – då är det någonting som är fel. Jag vill förklara skönhetstermerna som florerar idag och jämföra trenderna mot medicinsk forskning. Det är vad Hudbibeln är.

Hudbibeln

VILKA PRODUKTER HAR DU ALLTID MED I DIN HUDVÅRDSRUTIN OCH VARFÖR?

Jag kan tyvärr inte ge specifika produkttips i och med att jag gör mina egna produkter, men däremot har jag alltid med antioxidanter. Ett exempel på en annan ingrediens jag gillar är kalcium, det är ett hudeget ämne som hjälper till att öka barriärfunktionen i huden och leder till en starkare hud.

VILKET ÄMNE BORDE JAG LETA EFTER OM JAG HAR NÅGOT AV FÖLJANDE:

Finnar: Först vill jag påpeka att om du har grövre akne ska du söka medicinsk vård, så att du får den hjälp du behöver! Utöver det är retinol bra för att minska talgproduktionen. Mineralen zink kan hjälpa till med inflammation. Salicylic-syra har en keratolytisk effekt (snabbar på cellförnyelsen och förhindrar porerna att bli blockerade) och kan därför också ge effekt för den här hudtypen.

Fina linjer: Antioxidanter är viktiga för att förebygga. Aminosyror är byggstenar till kollagen som vi behöver för att hålla huden ung.

Oljig hy: Zink är bra för det här också!

Johannas hudvårdstips

  1. Låt molekylstorleken avgöra! För att ge effekt måste aktiva ingredienser kunna ta sig in i huden. Det finns produkter som låter väldigt bra men som har alldeles för stora molekyler. Dessa kan då inte tränga in i huden och produkten ger ingen effekt. Produkten behöver vara under 500g/mol för att kunna penetrera huden, du kan få fram det genom att googla ingredienserna.
  2. Mycket av det vi behöver i form av näringsämnen för huden kan vi äta. Karotenoider är ämnen som transporteras från vår tarm till vår hud genom blodet och där kan omvandlas till retinol. Karotenoiderna i sig har också antioxidantisk och därför skyddande funktion i huden. Morötter, till exempel innehåller beta-koroten är därför bra för din hud!
  3. Lär känna din hud. Tänk less is more. Många ämnen på ingredienslistan betyder inte bättre produkter, det är snarare tvärtom.
  4. Var sparsam med rengöring. Huden är smart och bildar en fin komposition av fetter och fuktbindare för att hålla dig mjuk, följsam och frisk. Tvätta inte bort denna i onödan.
  5. Naturligt för huden är sådant som redan finns i den, det vill säga hudegna ämnen. Leta efter dessa i ingredienslistan!

*

Klicka här för att se Hudbibelns Instagram!

Här hittar du Johannas projekt Skinome Projects!

 

Artiklar att lyssna på
TILLBAKA