Daily Forni träffar modedesignern Viktoria Chan

Modevarumärket Viktoria Chan har synts på otaliga profiler under de senaste året och blivit hyllade för sin moderna, men feminina design för karriärkvinnor världen över. Vi har träffat grundaren med samma namn för att prata om hennes resa från syslöjden i skolan till ett eget internationellt modevarumärke och livet i Shanghai. 

Viktoria Chan

Varifrån kommer ditt intresse för mode?

Det är många i min släkt som hållit på med sömnad, bland annat min mormor som var väldigt duktig på att sy. Så kanske sitter det i generna? Dock har det alltid varit fokus på hantverksbiten och inte mode/design. Den delen har jag fått från grundskolan, där det fanns mycket utrymme för att fokusera på sina intressen. Rektorn och min syslöjdslärare var båda intresserade av mode och gav möjlighet för mig att utvecklas och lägga mycket tid på skapandet. Det har varit ett successiv resa och mitt intresse för mode har blivit starkare och starkare desto äldre jag blivit.

Efter gymnasiet studerade Viktoria ekonomi i Lund. När hon var examinerad ekonom flyttade hon till Shanghai där hon startade upp Viktoria Chan. 

Var det en självklarhet för dig att starta eget direkt?

Min tanke var inte att starta eget direkt utan jobba några år inom branschen för att lära mig hur den fungerar och få erfarenhet. Men när jag flyttade till Shanghai och försökte söka praktik gick det inte vägen eftersom jag inte kunde språket, så då bestämde jag mig för att testa att starta Viktoria Chan. Såhär i efterhand var det ett rätt galet beslut, men jag visste att jag inte ville göra något annat – lika bra att bara testa och se hur det går.

Första tiden i Shanghai var jobbig för Viktoria, främst på grund av mental stress och press. Hon hade inga kontakter i branschen och det var svårt för henne att veta vilka beslut hon skulle ta. Det fanns tillfällen när hon bara ville ge upp, men dem små framstegen gjorde att hon fick mer energi och orkade fortsätta. 

 

”När jag bestämt mig för att starta Viktoria Chan hittade jag direkt duktiga skräddare i Shanghai som kunde sy upp min design. Produktionen var aldrig något problem eftersom jag höll det småskaligt. Utmaningen var däremot försäljning och att nå ut med varumärket. Jag visste inte att man skulle vara ett år i förväg med kollektioner och sälja in till butikerna ett halvår innan plaggen ska ut till försäljning. Det gjorde att jag första åren bara jobbade med att komma ifatt och synka mina kollektioner med införsäljningen till diverse butiker”, berättar Viktoria.

Hur såg din plan ut för de första kollektionerna?

I början visste jag inte alls hur man bygger upp en kollektion, utan det blev rätt spretigt och många olika plagg. Ibland kan jag kolla tillbaka och känna att fy, har jag gjort det här? Nu har vi utvecklat designen så att kollektionerna har en röd tråd och innehåller mer avancerade plagg. Det viktigaste för mig är att jag vid lanseringen av varje kollektion känner mig nöjd, vilket jag gjort hittills.

Målgruppen för plaggen har alltid varit densamma: den målmedvetna och ambitiösa kvinnan som har go i sig. Hon är sofistikerad men ändå modern. Classy med en twist, brukar jag kalla det. Vi gör feminina plagg men med strukturerad och konstruerad design, så linjerna är väldigt raka.

Viktoria Chan
Viktorias favoriter från SS18

Företaget har sedan starten växt organiskt och du är ensam ägare. Har du någon gång funderat på att ta in kapital?

Vi är faktiskt i ett skede nu där jag funderar på att ta in kapital för att kunna växa. Många av mina vänner som jobbar med investeringar har tidigare sagt att jag bör ta in kapital just för att kunna växa, men jag har alltid tyckt att det känts lite jobbigt. Idag jobbar vi visserligen väldigt strukturerat, men ändå flexibelt. Med fler ägare försvinner såklart en del av den flexibiliteten. Jag måste självklart tänka på företagets bästa, och då kanske rätt beslut är att ta in mer kapital även om jag helst vill undvika det.

Det känns som Viktoria Chan är på en internationell nivå idag designmässigt – den kan absolut jämföras med det som visas på New York Fashion Week. Vi säljer kläderna i Sverige, Kina samt England och gör stora kollektioner med ungefär 50 plagg. 

Vilken är den största utmaningen med att driva ett modevarumärke?

Det är förändringarna. Vi har kommit in ett skede där det är ständiga förändringar, som dessutom sker väldigt snabbt. Modeindustrin lite skakig och obalanserad. Ingen vet riktigt vad man är på väg mot. Utmaningen är att veta vad man ska göra här näst men ändå fokusera på det man är bra på och inte bli för spretig. Man måste förstå kundens beteende och vilka trender man går mot.

Har du någonsin varit rädd eller orolig för att det inte ska gå vägen? Om ja, hur har du tacklat det?

Ja, man känner nog det varje dag. Jag som entreprenör går igenom dalarna hela tiden, det är konstant upp och ner. När det känns jobbigt eller svårt brukar jag prata av mig och försöka se allt positivt för att hitta lösningar. Är man medveten om att det kommer dalar tror jag det är lättare att ta sig ur dem! Det är extremt viktigt att se problemen objektivt och inte gräva ner sig.

Viktoria Chan

Vad har du för tips till unga kvinnor som vill starta ett eget varumärke? Hur går man från idé till verklighet?

För det första måste man ha bra självinsikt. Det är viktigt att kunna se sin affär utifrån: Är det här en produkt som det finns efterfrågan på och är det ett koncept som är lägligt just nu? Därefter skulle jag göra en marknadsundersökning för att se hur stor efterfrågan faktiskt är. Man kan ta välja att lyssna på den eller inte – kanske vill man vända på människors beteende eller efterfrågan med sin produkt? En strategi och plan är självklart bra, men dem kommer alltid ändras. Det blir aldrig som man tänkt sig! Då är det viktigt att kunna anpassa sig till förändringarna och lära sig av sina misslyckanden. Som entreprenör behöver man kunna se allt från ett högre perspektiv. Sedan underlättar det såklart alltid att vara fler för att kunna bolla idéer och ta sig igenom dalarna tillsammans.

Du har även startat SLEEK Atelier. Hur har den resan skiljt sig från den med Viktoria Chan?

Det har definitivt varit enklare. Good things take time. Efter att jag startade Viktoria Chan har jag förstått att man måste ge det tid och ha tålamod. Man måste misslyckas för att veta vad som är rätt och fel. Eftersom jag hade en resa i bagaget när jag startade Sleek Atelier så har jag nog undermedvetet haft bättre koll på vad man ska och inte ska göra, vilket har gjort att det har gått mycket snabbare. Vi är två personer som jobbar med bolaget och fokuserar det vi är bra på, vi har hittat bra samarbetspartners som kan nå ut med produkterna och det är en produkt som är väldigt nischad.

”Till skillnad från Viktoria Chan har Sleek Atelier haft en tydlig identitet och ett nischat erbjudande från början, vilket har gjort att produkterna har kunnat tala för sig själva. Sedan har vi varit duktiga på timing – hade vi startat varumärket för fem år sedan hade det högt troligt inte gått lika bra.”

Var är varumärket Viktoria Chan om fem år?

Det är så svårt att säga, för fem år sedan trodde jag inte att vi skulle vara här. Men jag hoppas att vi har egna Flagship Stores! Vi vill skapa ett koncept och inte bara enstaka plagg. Så egna butiker är målet för att få med hela lifestyle-biten.

Var är personen Viktoria Chan om fem år? 

Jag tror att jag kommer fortsätta jobba på heltid med bolagen, men det kanske inte är jag som gör all design från scratch utan att vi har ett välfungerande team så jag också kan ta semester, haha. Det blir målet: att jag kan ha semester om fem år. Förhoppningen är såklart att företaget är mer stabiliserat och kan leva vidare även utan mig.