7 roliga träningsformer att testa på i höst

Bild: Vaara
Artikeln innehåller annonslänkar

Hösten är snart här, och det innebär för många att gå tillbaka till rutiner. Allt ifrån jobb- till träningsrutiner ska tas upp igen efter en tids vila. För vissa känns det roligt och härligt, för andra kan det kännas mossigt och trist. Tillhör du den sista kategorin så tycker jag inte att du ska plåga dig själv med att gå tillbaka till något som känns sådär, det finns faktiskt ett helt hav utav roliga träningsformer.

Fundera på vad du gillar för typ utav träning, är det lågintensiv eller högintensiv? Föredrar du att använda vikter eller inte? Det finns så många träningssätt, så jag lovar att du kommer att hitta något som passar dig. Här kommer några tips på roliga träningsformer:

Padel

Har du testat sporten som har tagit hela Sverige med storm? Om inte, gör det! Padel är simpelt förklarat en enklare variant av tennis. Det vanligaste är att man spelar två mot två, men man kan även spela en mot en på en singelbana. Det är alltså en social och rolig sport, så samla alla du känner och styr upp en turnering för att trigga vinnarskallarna. Perfekt sätt att lura hjärnan till att röra på sig!

Dans

Låt oss inte glömma hur glad man blir utav musik och rörelse, speciellt i kombination. Jag skulle nästan vilja påstå att dans faktiskt är ett recept på hur man blir lite gladare. Våga släppa loss och försök att inte tänka på hur du ser ut, det viktiga är inte att se snygg ut eller att sätta alla stegen. Det viktiga är att röra på sig på ett glatt sätt, och det kan du göra med dansen om du vågar att släppa. Det finns dansstudios för alla olika nivåer nästa överallt, så kolla upp vart du hittar ditt närmaste.

 Kampsport

Är du av det tuffare slaget och vill ha en ordentlig tränings-omgång så kan kampsport vara något för dig. Träningsformen är jobbig rent träningsmässigt men också väldigt rolig. Du blir väldigt flexibel och rörlig samt får muskler på ställen som du inte trodde var möjligt. En väldigt rolig och utmanande träningsform helt enkelt!

Barre

Vill du träna dans, men mixa med funktionella styrkeövningar – då är det Barre du ska testa! Barre är ett pass som är inspirerat från baletten, och du gör alltså en del övningar vid balettstången, men passet är blandat med en del sportigare rörelser. Barre finns på Becore men även på vissa Sats gym.

Simma

En något äldre träningsform är att gå och simma. Det känns som att vissa klassiska träningssätt ibland blir bortglömda bland de många nya träningsformerna. Dock finns det nog ingen träning som är så skonsam mot kroppen som simning. Så kolla upp vad du har för badhus nära dig och svira på dig baddräkten, det är dags för ett dopp!

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Björn Borg (@bjornborg)

Megaformer

Utav alla roliga träningsformer kan den moderna träningsformen megaformer vara den roligaste. Här tränar du hela kroppen med långsamma rörelser. Du tränar på en maskin som kallas för megaformer, och det känns lite som att röra sig på ett gummiband. På maskinen tränar man lite som man gör genom ett pilates pass och träningen har en otrolig effekt på små och djupa muskler. Testa detta och jag garanterar träningsverk på de mest konstiga ställen! Min favoritstudio som erbjuder megaformer är Becore, gå dit och du blir inte besviken!

The trip

På utvalda Sats finns ett pass som dom kallas för The trip och jag tycker att passet beskrivs bäst som en fusion av träning, teknologi och utmaning. Man är nämligen på ett cykelpass extra allt. I en virtuell 3D-värld synkas miljö, musik och rörelser och sätter guldkant på ditt cykelpass. Gillar du att cykla så kan jag varmt rekommendera denna moderna träningsform.

Vill du läsa mer om träning? Tryck här