Christian Dam ligger bakom det danska modehuset Custommade som grundades år 2002 i Köpenhamn. Tillsammans med Anne Rasmussen, Head of Design, blev varumärket snabbt etablerat på 25 marknader över hela världen och med ett starkt DNA i ryggen. Men i takt med att varumärket växte förlorade man en del av sin ursprungliga vision och blev ett mer kommersiellt drivet varumärke, vilket var när Christian drog sig tillbaka. Idag, 10 år senare, har han valt att återuppta arbetet med sitt varumärke och hitta tillbaka till de grundvisionerna varumärket i första hand stod för. Denna säsong av Copenhagen Fashion Week kom varumärket starkt tillbaka på modescenen i Köpenhamn och FORNI har intervjuat grundaren om tankarna bakom nysatsningen.
Hej Christian! Custommade grundades av dig, hur startade allt och var kommer namnet ifrån?
Namnet Custommade och hur varumärket kom till hänger ihop, eftersom idén från första början var att skapa något nytt som ingen annan då gjorde. År 2002 gjorde alla danska varumärken nya designkollektioner – därför ville jag istället köpa in restmaterial från modehus så som Prada och Dior för att på så sätt skapa nya kläder av gammalt material. Därav kom namnet Custommade och än idag så jobbar vi för att skapa mode på ett unikt sätt.
Efter många år av mer kommersiellt mode har du nu valt att ta en ny riktning. Hur kommer det sig?
Efter att ha vuxit i snabb takt och etablerat varumärket över hela världen så kändes riktningen inte rätt – jag var inte lika stolt över vad vi skapade som jag var förr. Tillsammans med min designchef Anne Rasmussen (som i princip varit med sedan starten) bestämde vi oss för att gå tillbaka till var vi började för att hitta passionen och DNA:t för varumärket igen.
I dagens tuffa marknad tar varumärken nya riktningar hela tiden för att utvecklas, men vad är egentligen rätt väg idag när mycket ska vara kommersiellt?
Det är en tuff marknad vi navigerar i just nu och varje beslut man tar är viktigt för varumärkets framtid. Därav är det väldigt viktigt för mig att vi skapar ett mode som inte liknar det våra konkurrenter gör. Att kopiera andra trender fungerar inte, det är redan gjort. Mode för mig är när ett varumärke håller sig till sitt DNA varje säsong men ändå utvecklas ett steg framåt.
Under Köpenhamns modevecka visade ni för första gången varumärket på det officiella Fashion Week-schemat, varför var det viktigt för Custommades utveckling?
Vi lanserade en ny strategi förra året som skulle stärka Custommades varumärke, därför var det väldigt viktigt att etablera den under Köpenhamns modevecka. Att synas i samband med Fashion Week stärker ett varumärke och bekräftar dessutom modegraden, eftersom man måste bli godkänd av en modekommitté för att få medverka. Samtidigt är det också ett viktigt steg om man vill ta en internationell riktning — hela modevärlden har sina ögon på Copenhagen Fashion Week två veckor om året.
Vad är ditt största mål med Custommade just nu?
Mitt största mål är att Custommade ska återfå sitt ursprungliga DNA och bli ett väl respekterat modevarumärke. Att vinna den respekt som arbetet bakom förtjänar är den största äran man kan få. Självklart är även en international succé min dröm, det ska jag inte sticka under stolen med.
*
Custommades medverkan på Köpenhamns modevecka var varumärkets debut på Fashion Week. Presentationen höll hus på den kungliga teatern i Köpenhamn, som aldrig tidigare haft en liknande modeinstallation i sina lokaler. Varumärket presenterade sin ”nya Custommade-tjej” för press och inköpare efter att ha byggt om strategin det senaste året. I en sofistikerad miljö men med en lekfull installation visades vackra kreationer som de själva kallar för ”affordable luxury” på ett charmigt vis.
Du hittar Custommade online här, och på Instagram här.