Enkel övning för att få bättre koll på ditt mående och din cykel

Har du PMS, mensvärk och kan du ena dagen känna dig supersexig och andra dagen vilja lägga dig under täcket och gömma dig? Då är du helt normal för det är nämligen en del av att vara kvinna. 

 

Jag läser just nu en bok som heter Moon Time som handlar om vår menscykel och hur den påverkar oss hela månaden, inte bara när vi får mens. Det är lätt att lägga fokus vid just mens och såklart vid PMS som många av oss har (hand upp) men i vår cykel finns flera perioder som också påverkar vårt mående och framförallt hur vi känner oss. Såklart är allas cykel individuella, vissa känner knappt några förändringar alls medan andra upplever att deras känsloliv ändras lika ofta som man byter underkläder (hand upp). Och det är precis det här som den här övningen handlar om, att lära känna sin cykel. Och nej det handlar inte om att få reda på när man kan ligga utan att bli på smällen utan det handlar om att förstå oss själva lite bättre.

 

Jag känner mig tex alltid stark och oövervinnlig dagarna efter mens medan jag blir låg på energi och orkeslös runt min ägglossning. Och genom att jag vet det här kan jag ju dra nytta av det i min vardag. Jag brukar därför försöka tajma mitt schema efter min cykel. Boka in möten och göra mycket jobb de dagar då jag är on fire och försöka hålla mitt schema lugnare runt min ägglossning. Vi är ju dock lärda att göra tvärtom. Att om vi har mensvärk eller PMS så ska vi göra allt för att bota det, “ta en värktablett så går det över”, men vår värk eller vår PMS kanske är vårt kropps sätt att säga åt oss att lyssna och göra det som vi faktiskt mår bäst av i stunden vilket förmodligen är att vila istället för att köra på? Jag börjar mer och mer leva efter det istället för att bara bedöva och bedöva.

 

Så hur får man bättre koll på sin cykel? Jo, man skriver en måendedagbok. Lägg ett block och en penna på sängbordet för att göra det enkelt för dig. Skriv varje kväll ner några rader om hur du mått och känt dig under dagen. “Glad, energifylld, positiv” eller kanske “trött, hängig, irriterad”. Gå tillbaka i boken efter ett par månader och kolla om du kan se ett mönster. Skrev du kanske samma sak runt ägglossning under båda månaderna? Eller hade du samma känslor i början av månaden? Gör en analys av ditt mående och rita upp din cykel där du fyller i ditt mående likaså som din mens, PMS och ägglossning. Och börja lev där efter! Ta vara på när du känner dig stark, energifylld och oövervinnlig och ge dig själv extra omtanke när du känner dig mer orkeslös. För mig har detta varit en aha-upplevelse då jag tidigare alltid trott att något är fel när jag ena dagen är superglad och andra dagen vill säga upp mig från jobbet eller göra slut med min kille. Nu vet jag att jag har olika faser varje månad och att jag inte måste fundera över livsavgörande beslut hela tiden utan istället bara vara och veta att allt som det ska.

Dela gärna era erfarenheter kring er cykel, sharing is caring 🙂

Love J!

 

Läs min blogg: JosefinDahlberg.se

Följ mig på Instagram: @JosefinDahlberg.se

Artiklar att lyssna på
TILLBAKA