Bild via The Daily Front Row
Att Covid-19 har påverkat världen är det tyvärr ingen som missat, men att det även skulle få en så stor påverkan på digitaliseringen trodde man kanske inte. I mitt fall, som arbetar i modeindustrin, så har det varit väldigt intressant att följa hur en så traditionsenlig bransch under den senaste tre månaderna plötsligt har tvingats bli digital. Allt från hur kollektioner visas till att säljas och sedan konsumeras. Specialister har utsett den digitala modevärlden som framtiden, något som anses börja nu.
De flesta modehus har reagerat positivt på förändringen och uttryckt att det även är en chans att bromsa takten som mode skapas i. Det är inte bara kedjorna som anses producera mode för snabbt, även de stora modehusen vill reducera antalet kollektioner och visningar under året.
Chanels första digitala visning
Dagen innan jag skriver den här artikeln presenterade Chanel sin omnämnda Cruise 21 (även kallad resortkollektion) digitalt på grund av omständigheterna. På lyxön Capri i Italien hade man spelat in en exklusiv kampanjfilm som först lanserades via en länk för utvalda personer i modebranschen och som sedan släpptes allmänheten på Chanels digitala kanaler så som deras hemsida, Instagram och Youtube. Egentligen var lanseringen ”enbart” en inspelad video med tillhörande bildmaterial i form av en klassisk kampanj, men genom den hype som modehuset skapat redan några dagar innan så fick de ett stort genomslag och mycket publicitet. Till skillnad från de flesta modehus så kom Chanel även med budskapet att de inte tänker ändra sitt kalenderår eller reducera antalet fysiska visningar i framtiden. De tänker fortsätta arrangera exklusiva visningar sex gånger om året trots möjligheten kring digitaliseringen – med anledning att de anser det traditionella sättet att göra saker på passar deras varumärke bättre. Ett budskap som fått många att höja ögonbrynen. Digitalisering… eller inte.
Chanels digital visning på YouTube
Min egna digitala erfarenhet
Utifrån mitt arbete som Fashion Director för danska modemärket Custommade och generell åsikt kring digitaliseringen så ser jag det som ett nytt kapitel i mode. Att den inre modekretsen ska resa till alla världens modeveckor fyra gånger om året och medverka på visningar var varken hållbart för modebranschen eller den planetens hälsa. Med Covid-19 så har de flesta modemärken erbjudit en digital inköpslösning där till och med inköpare från de största aktörerna gör sina kollektionsval digitalt. När de större aktörerna så som Net-A-Porter på retailsidan och Saint Laurent på varumärkessidan väljer att ta sig ann en ny kollektion digitalt så blir det automatiskt ”accepterat” i branschen att arbeta på det viset. Man slutar aldrig förvånas över hur de mäktigaste spelarna styr hela spelplanen, detta är ett bevis på just det.
Digitala inköpslösningar
I Custommades fall så har vi spenderat de senaste två månaderna med att bygga ett digitalt showroom (en plattform där man presenterar kläder) som vi nu använder för att sälja in vår nya kollektion. Vi haft en mycket större möjlighet att nå stora inköpare världen över, vi har sparat in på resande (miljöpåverkan) och i slutändan sparat kostnader kring alla fysiska aktiviteter som annars hade behövts arrangeras kring en inköpsperiod. När man som varumärke uttrycker att man har ett digitalt showroom så är det ofta många som ser framför sig någon typ av VR-plattform (virtual reality) där man digitalt kan stiga in i showroomet – ett koncept som säkerligen redan finns men inte riktigt nått den generella modevärlden ännu. Däremot så är ett digitalt shoowrom en plattform som liknar en hemsida där man genom bilder, videos och matig information presenterar en kollektion. Man arbetar mycket med 3D-bilder, rörligt material och djupgående beskrivningar för att kunna skapa en känsla kring produkten. Självklart kan denna digitala känsla sällan ersätta ett fysiskt inköp där man får känna på produkten, men det är på god väg!
Fördelar och nackdelar
Fördelen med en digital modevärld är som sagt att det är ett mer hållbart och långsiktigt sätt att arbeta på. Man har även möjlighet att nå en större bredd av marknaden på ett tidseffektivt sätt. Att som varumärke kunna boka in möten och sälja in kollektioner digitalt sparar många inköpares tid som de istället kan lägga på att hitta nya varumärken att investera i. På den vågen rider jag just nu med Custommade som varumärke… i kontrast till det är nackdelen att man inte längre får den fysiska känslan kring en produkt vilket för många (både inköpare och konsument) fortfarande är väldigt viktigt. Samtidigt går världen mot en mer digital och hållbar framtid – det är på tiden att människan börjar vänja sig.
Vad är din syn på digitaliseringen inom mode? Tror du på den?
Jag själv? Halleluja! Äntligen ska modevärlden bli mer modern.