Skip to content
Häromdagen satt jag på en frukost hos Gram Shoes där det presenterades kreativa, nytänkande och sofistikerade skor. Vi var ett gäng modeintresserade från olika sidor av branschen som började diskutera vad som sticker ut på modemarknaden idag samt vad innebörden av oväntade designsamarbeten egentligen är. I samband med detta skulle även Lidls nya samarbetskollektion med Heidi Klum lanseras, och för att runda av det hela visade Balenciaga samtidigt upp sitt samarbete med Crocs under Paris Fashion Week. Efter att ha läst på en del om båda kollektionerna kände jag att några rader måste skrivas huruvida detta bör klassificeras som mode, eller inte.
Lidl x Heidi Klum
Den tyskägda lågpriskedjan Lidl erbjuder dagligvaruprodukter till lägsta möjliga pris, där varumärkesbyggandet har etablerats som landets billigaste butikskedja. För inte så länge sen lanserade Lidl ett samarbete med den världskända modellen Heidi Klum för att skapa en klädkollektion som ska erbjuda kvalitetsmode för alla. Kollektionen ska visa på mångsidighet och en känsla för moderiktiga trender där man väljer att lansera under vad man kallar för Lidl Fashion Week. Heidi Klum nämner själv i intervju att mode är roligt och borde vara ett nöje alla har råd med. Kollektionen innehåller allt från mönster, till färg och accessoarer vilket kommer vara tillgängligt i Lidl butiker från och med sen höst.
Balenciaga x Crocs
När Demna Gvasalia för Balenciaga senare samma månad skickade ut sin version av Crocs med mönster och en platå på 10cm visste jag först inte om jag skulle skratta eller gråta. Det är inte första gången modehuset chockar, och det börjar nu nästan förväntas av Gvasalia inför en kommande kollektion. Efter några funderingar så känner jag ändå att man lyckas få världens fulaste sko i världens billigaste material att se fashionabel ut. Hur man gör det? Man har ett så pass starkt varumärke att man lika gärna skulle kunnat skicka ut en modell naken på catwalken och hävda att han/hon bär det senaste modet – alla skulle tro på det, ja.
Vad tycker vi om oväntade designsamarbeten?
Jag är generellt sett mycket öppen för nya kreativa idéer inom mode, samt så tycker jag att det är viktigt att uttrycka att mode är något för alla och inte bör klassificeras efter prisklass. Däremot finns det en gräns i mina ögon för vad som får kallas för mode och inte, allt handlar om hur man stylar olika produkter och får det att passa med det man vill uttrycka genom klädsel. Förslagsvis kan jag tycka att Street Style lätt blir till något som är ihopsatt utan känsla för stil, vilket i mina ögon inte uttrycker annat än uppmärksamhetssökande snarare än att försöka förmedla mode. Någonstans tycker jag ändå att man kan få kalla Lidls kollektion med Heidi Klum eller Balenciagas Crocs för mode, det är ju trots allt ändå nytänkande. Hade man satt Balenciagas varumärke på Lidls kollektion så hade alla burit det, utan tvekan. Personligen gillade jag Lidls blåa kostym med svarta detaljer då jag inte kan hitta det någon annanstans just nu, samt tror jag att vi kommer att få se Balenciagas Crocs i kommande säsongs Street Style. Detta då de fortfarande drar mycket uppmärksamhet och får folk att vända sig om på gatan, just det som modefolket vill när de klär sig.
Vad säger modekritiker Suzy Menkes?
I mina ögon är Suzy Menkes en av världens bästa modekritiker, gammal i gemet, ärlig som få och bär på en tung åsikt inom modevärlden. Hon skriver bland annat för Vogue och recenserar allt från modeveckor till dagens modenyheter. I hennes generella reflektion av Demna Gvasalias kollektion för Balenciaga vår/sommar 2018 nämnde hon bara en kort reflektion om samarbetet med Crocs, vilket var att det inte var något nytt i modet och att skorna redan hade gått catwalk hos Christopher Kane två säsonger tidigare. Med andra ord, inget nytänkande i hennes ögon men inte heller någon åsikt om att det inte är en typ av mode.
Andra kollektioner som blandar högt med lågt och som liknas vid Lidl x Heidi Klum och Balenciaga x Crocs är bland annat Louis Vuitton x Supreme eller Vetements x Champion. Det ena samarbetet mer oväntad än det andra. Har du inte sett kollektionerna? Sök upp bilder på www.vogue.com, du blir inte besviken.