Omvänd trendspaning – hur du undviker felköp

Bildkälla: Instagram @alvapoletti

Har du någonsin ratat en trend till en början för att ett år senare dregla över den och säsongen därpå undrat hur du tänkte? Du är inte ensam, även jag kan falla för trendernas lockelse och köpa sådant jag senare ångrar. I den här artikeln dyker vi ner i de psykologiska orsakerna bakom detta beteende. Med tiden har jag också blivit bättre på särskilja min egen stil från vad som är trendigt. Nedan delar jag med mig av vad jag kallar Omvänd trendspaning samt mina bästa tips på hur du undviker felköp.

En liten anekdot

Jag har alltid avskytt kilklackar, alltså verkligen tyckt att de varit modehistoriens största flopp bortsätt från crocs och 3/4 tights. När jag var sju år sa jag till min förskolefröken, Kerstin, att jag aldrig skulle bära kilklackar när jag blev vuxen för att det var så fult. Hon skrattade för på den tiden bar alla mammor just det – kilklackar. Min åsikt har jag hållit fast vid ända fram tills för några veckor sedan då jag kom på mig själv med ett par Paris Texas kilklackar i varukorgen. Förskräckt och med en känsla av uppvaknande stängde jag fliken. Sedan började jag reflektera över lockelsen, ja, rent av önskan att spendera drygt 4000kr på något jag alltid tyckt varit så anskrämligt. Efter en stunds funderande insåg jag att min konvertering till klacken varit en lång invänjningsprocess som börjat redan 2018.

”Tygerna, färgpaletten, blombladen på marken, allt tilltalade mig utom en sak – skorna.”

 

Varje år under fashion week, sitter jag bänkad vid datorn för att gå igenom alla kollektioner, och hösten 2018 var inget undantag. Ett av modehusen som verkligen tilltalade mig det året var Dior (deras Ready-To-Wear SS19 är fortfarande en av mina personliga favoriter – se HÄR [klick!]). Tygerna, färgpaletten, blombladen på marken, allt tilltalade mig utom en sak – skorna. Flera av modellerna svassade ner för catwalken i kilklackar och jag kunde inte begripa hur de kunde förstöra en sådan fin modevisning med så fula skor. Det stack i mina ögon.

// Bildkälla //

Sedan 2018 har jag sett kilklackar överallt – på Instagram, under fashion week, på modevisningar, i butiker – you name it! Gradvis har jag kommit att acceptera, och med tiden, faktiskt börjat gilla dem. Jag skrev till och med en artikel om dem för några månader sen (läs HÄR [klick!]). Hur kommer det sig? Svaret går att finna i psykologin.

Exponeringseffekten

Exponeringseffekten är en inom socialpsykologin ett begrepp för att beskriva hur en attityd till ett objekt förändras i relation till hur ofta man exponeras för det. På engelska kallas fenomenet The Mere Exposure Effect och innebär förenklat att ju mer du exponeras för ett objekt desto mer gillar du det. Med andra ord gillar man det som är välkänd och tryggt medan man ogillar det som är nytt och ovant. Detta fenomen är inte bara skälet till att du faller för trender utan förklarar även varför du tycker att din mammas köttfärsås är godast.

”Jag hatar trender och just därför är jag besatt av dem.”

 

Men om jag inte vill bli påverkad att köpa sådant jag kommer ångra, varför trendspanar jag då? Faktum är att jag hatar trender och just därför är jag besatt av dem. När jag spenderar mina hårt förvärvade riksdaler på ett plagg ser jag helst att det håller stilmässigt i flera år framöver. Men som mitt lilla snedsteg med kilklackarna bevisade är inte ens jag immun mot exponeringseffekten. Jag ska dock ändå dela med mig av ett knep för att minimera tillfällena då man faller dit.

Omvänd trendspaning i praktiken

Knepet, Omvänd trendspaning, går ut på att uppmärksamma trenden medan den är i sin linda. Därefter kan man se den växa med vetskapen om att den kommer åldras och dö inom kort. Lättare sagt än gjort kan man tycka men här kommer lite kännetecken på trender som ännu inte kommersialiserats.

1. Gemene man känner inte till trenden

Om man inte är en modenörd som luskollar fashion week, så känner man troligtvis inte till trenden. Min mamma visste t.ex inte om att kilklackar skulle bli mode igen för fyra år sedan men har börjat inse det nu.

2. Du och andra tycker inledningsvis den är ful

Upptäcker du en trend tidigt är det mest troligt att du tycker den är konstig, ful och omodern. Modet pendlar fram och tillbaka, ena årtiondet ska det vara högmidjade jeans, näst årtionde ska de vara låga osv. Så här tidigt i trendens livscykel betraktas den mer som experimentell konst eller nostalgi-tripp.

3. Den går inte att köpa på ZARA eller H&M

En teori inom modevetenskapen är att trenden har passerat när den har nått stadiet av massproduktion. Enligt denna teori kan man dra slutsatsen att tweed-kostymen är utdaterad eftersom den nu går att finna på alla fast fashion-kedjor, chunky boots, cargo-byxor, platåskor och cut outs likaså. 

Varning!

Exempel på trender som snart kommer ses överallt är träskor, jelly sandals och 3/4 tights. Trender som redan nått butikshyllorna är lågmidjade byxor, korta tweedkavajer, och långa jeanskjolar.

Nästa gång du beger dig ut på en shoppingrunda eller klickar dig runt på nätet så vill jag utmana dig till att besvara dessa frågor först.

 

  1. Gillade jag den här stilen/det här plagget för tre, två eller ens ett år sen?
  2. Passar det stilmässigt med de plagg jag har ägt och använt längst?
  3. Tycker jag om siluetten det här plagget ger mig? Exempelvis stora fötter, breda axlar, låg midja etc.

 

Hoppas ni fann denna artikel intressant! Om ni vill läsa mer om exponeringseffekten så länkar jag några artiklar och studier HÄR (kick!), HÄR (kick!), HÄR (kick!) och HÄR (kick!).