Vi har träffat entreprenören Mathilda Wibom Westerberg som under mammaledigheten grundade sängklädesmärket JUNIPER. Hon berättar om när idén växte fram under smekmånaden på Mallorca, hur hon genom månader av research blev proffs på bomull och om hennes knep för att enklast koppla bort jobbet när hon är ledig.
Hur väcktes idén kring JUNIPER?
Förra sommaren var jag på smekmånad med min man Jacob och min dotter Juni. Vi bodde på ett litet mysigt Boutique hotell uppe i bergen på Mallorca. Vi hade haft en väldigt händelserik höst med bröllop, ny familjemedlem och såg väldigt mycket fram emot resan. När vi vaknade på mornarna kände vi oss otroligt utvilade och harmoniska. Självklart hade det mycket att göra med omgivningen och att hotellet i sig var väldigt rogivande, men vi insåg ganska snabbt att det faktiskt var sängkläderna som var den största skillnaden. Aldrig hade vi sovit så skönt. Vi bestämde oss därför för att åka in till Palma och köpa likadana sängkläder med oss hem för att få med hotellkänslan till lägenheten i Stockholm. Men till vår besvikelse upptäckte vi att det var otroligt dyrt med dessa premiumsängkläder och vi hade inte lust att lägga en hel förmögenhet på sängkläder. Dessutom insåg vi att Spanien har helt annorlunda standardmått än vad vi har i Sverige, så vi åkte hem utan lakan och istället såddes fröet till JUNIPER.
Vad är JUNIPER?
JUNIPER är ett högkvalitativt sängklädes-varumärke med lägre pris och en enklare
shoppingupplevelse. Det huvudsakliga råmaterialet vi använder är Supima Bomull, vilket är den
finaste bomullen i världen. Man kan dela in bomullen i tre olika kategorier: vanlig bomull,
bomull med långa fibrer och bomull med extra långa fibrer, och den här sista kategorin utgör topp
1% av bomullen på jorden. Supima bomull tillhör den här topp 1% med extra långa fibrer och
desto längre fibrer, desto mjukare och slitstarkare är materialet. Våra sängkläder är därför otroligt
hållbara och blir bara mjukare för varje tvätt. Att behöva lägga en stor summa pengar på
sängkläder bara för att de har en viss logga tycker vi inte heller är rimligt. För att hålla nere
priserna har vi därför skurit bort alla mellanhänder och distribuerar endast direkt genom vår egen
hemsida, juniperofsweden.com .
Du låter som ett proffs på bomull och sängkläder, har det alltid varit så?
Gud nej! Jag researchade i ungefär två månader för att få reda på precis allt jag kunde. Jag kunde ingenting om den här marknaden, råvaran, vilka fabriker som skulle kunna producera mina produkter – listan kan göras lång. Jag hade bara en idé om att sängkläder av finaste material borde gå att sälja till ett rimligare pris, och sedan tog jag det därifrån.
Bollade du många idéer innan du kom fram till just JUNIPER?
Jag har alltid känt att jag vill starta något eget någon gång och har under åren funderat kring många idéer. Jag vet inte hur många gånger jag pitchat nya idéer för vänner och familj. Man kan säga att jag haft ögonen öppna på saker runtomkring mig och försökt se möjligheter i vad jag själv skulle kunna starta för bolag kring det.
Var det självklart för dig att starta bolag mitt i en mammaledighet?
Ja, det var det faktiskt. För många av oss rullar vardagen bara på, men jag upplevde att när Juni kom blev det ett avbrott från ekorrhjulet, och jag fick mycket tid att fundera på vad jag drömmer och brinner för.
Jag älskade att vara mammaledig, men jag kunde inte släppa tanken på min vision med JUNIPER – att skapa de bästa sängkläderna som gick att föreställa sig, utan att kompromissa i någon aspekt och samtidigt kunna sälja dem till ett pris som är rimligt och reflekterar materialet och hantverket som går in i produkten snarare än logotypen som sitter på.
Får man starta ett aktiebolag när man är mammaledig?
Det hoppas jag! Nejdå, skämt åsido. Det finns nog inga regler som reglerar om du får starta ett bolag vid någon tidpunkt, det finns ju personer som driver bolag på kvällarna hemifrån trots att de har ett annat jobb på dagarna. Men sen lanserades inte JUNIPER förrän långt efter jag slutat på mitt tidigare jobb.
Hur vågade du gå från trygg anställning till start-up när du dessutom hade en bebis på ditt ansvar?
Tror precis som du säger – man måste bara våga! Men det var självklart viktigt för mig att tillsammans med min man Jacob tänka igenom vår privatekonomi. Så för oss var det nästan ett familje-beslut att jag sa upp mig för att kunna satsa fullhjärtat på JUNIPER.
Vad är det svåraste med att vara mamma och driva bolag?
För mig är det absolut en utmaning på många sätt, framförallt att försöka få tiden att räcka till. Jag tror att det kanske tuffaste är att man måste inse att det blir en annorlunda vardag och du måste tyvärr prioritera bort saker som du annars skulle fylla din vardag med. Men jag tror nyckeln för mig har varit att hitta balansen mellan struktur och flexibilitet, och inte glömma bort att ta hand om mig själv och göra saker jag mår bra av som att springa och träffa familj och vänner!
Vad har du gjort innan du startade JUNIPER?
Jag var anställd på Espresso House i två år och arbetade med deras digitala projekt. Bland annat drev jag utvecklingen av Espresso House lojalitetsprogram och app och sen var jag ansvarig för att lansera webbshopen, så jag var med och packade de första ordrarna – det var en häftig känsla! Det var från den tjänsten jag gick på mammaledighet och startade JUNIPER. Innan det var jag bland annat på Electrolux och H&M i olika roller.
Om man går långt bak i tiden så började väl allt på Östra Reals gymnasium i Stockholm. Jag hade fått för mig att jag minsann skulle bli jurist och gick därför juristprogrammet. Jag vann faktiskt juridik SM under denna tid, men trots det kände jag inte att juridiken var för mig.
Hur ser framtidsplanerna ut för JUNIPER?
Jag vill göra premiumsängkläder tillgängligt för fler. I närtid handlar det ju främst om att nå ut till mina första tusen kunder, det känns nästan som att det står i pannan på mig nu för tiden. Men innan årets slut kommer vi även att gå in på den danska marknaden. Just nu finns sängkläderna endast i vitt, men vi har fler färger på gång och målet är att man som konsument ska känna att man kan blanda alla våra färger med varandra. Vi kommer till exempel inte att jobba med säsongkollektioner eller trendfärger av just den anledningen, utan tänka mer hållbart och långsiktigt.
Sedan vill jag också inspirera våra kunder till att investera i sitt sovrum och skapa förutsättningarna för god sömn. Det tror jag kommer leda till fler välmående och glada personer som stressar mindre.
Hur gör du för att varva ner och koppla bort jobbet?
Hemma har vi sagt att lördagar är familjetid. Då lägger vi bort datorer, mobiler och loggar ut från sociala medier. Sedan älskar jag att träna. Främst löpträning då det är min typ av meditation. I och med att jag har min dotter Juni så får jag även en naturlig paus i vardagen när jag hämtar henne från förskolan. Tiden mellan hämtning och läggning jobbar jag inte alls och det är inte förrän hon somnar som kvällspasset börjar.
Vad gör du imorgon, om sex månader och om fem år?
Imorgon är jag ute hos vår logistikpartner och ska packa alla ordrar som har förbeställts. Det ska bli otroligt roligt! Om sex månader är det dags att introducera tredje färgen i sortimentet. Sedan tror jag även att jag jagar lite danska influencers inför lanseringen i Danmark. Får jag drömma fritt så har vi om fem år nått 50 miljoner i omsättning, har 15 personer anställda och är aktiva i minst fem länder. Jag gillar siffran fem.
Kan du dela med dig av dina bästa karriärtips?
Always go the extra mile har varit mitt motto. Är man redo för ett karriärkliv så finns det alltid saker du kan göra, oavsett var du arbetar någonstans. Fråga din chef om det är någonting utöver dina arbetsuppgifter som du kan hjälpa till med och visa att du är villig att utvecklas. Var proaktiv och lyft blicken helt enkelt!
Sen tror jag mycket på att involvera andra människor. Nästan alla problem man stöter på har
någon annan stött på innan och majoriteten av människor är beredda att hjälpa till eller ge råd. Så involvera personer runt dig så kommer allting gå mycket lättare, och var generös med att hjälpa andra när tillfälle ges.
*
Mathilda har delat med sig ett exklusivt erbjudande till alla FORNI-läsare! Registrera er här och få 200 kr att handla för hos JUNIPER.