Under förra veckan presenterade Hennes & Mauritz sitt nästkommande designersamarbete med modehuset ERDEM. Samarbetet kommer att innehålla en damkollektion, en accessoarlinje samt en herrkollektion, vilket även är första gången ERDEM producerar herrkläder. Samarbetet kommer att innehålla en unik berättelse som ger kollektionen liv genom film, av Baz Luhrmann, filmdirektör. Samarbetet kommer finnas i utvalda butiker världen över och online från och med i höst den 2 november.
Erdem Moralioglu uttrycker i lanseringsintervjun att han är mycket glad och ärad att få jobba tillsammans med Hennes & Mauritz. Han ser detta som en chans att kunna nå ut med sin design på ett globalt plan till nya länder, kulturer och människor på ett demokratiskt sätt. Genom denna samarbetskollektion uttrycker designern att han tagit chansen att se tillbaka på sina 12 år i branschen och reflektera över det som gjorts. Kännetecknet för hans kollektioner är blommiga mönster, vilket ingår i alla säsonger då han uttryckt att han är mycket fascinerad av saker som undersöker den mer feminina sidan, vilket i hans fall är blommor. Erdem säger i intervju med H&M att inspirationen bakom denna samarbetskollektion kommer bland annat från Bruce Webers musikvideo till låten Being Boring av Pet Shop Boys, vilket bygger på idén om en helg på landet där unga tjejer och killar klär upp sig för att experimentera med kläder och karaktärer.
Hennes & Mauritz har sedan de startade sina designsamarbeten år 2004 arbetat fram kollektioner med de största modehusen inkluderat Karl Lagerfeld, Stella Mccartney, Viktor & Rolf, Roberto Cavalli, Comme des Garcons, Matthew Williamson, Lanvin, Jimmy Choo, Sonia Rykiel, Versace, Marni, Anna Della Russo, Maison Martin Margiela, Isabel Marant, Alexander Wang, Balmain och Kenzo.
ERDEM grundades 2005 av den kanadensiska/turkiska designern Erdem Moralioglu som är en av världens mest romantiska skapare genom dess design av historiska referenser, personliga intryck och blommiga tryck. Han studerade på Royal College of Art i London, där han senare även efter sin examinering lanserade sitt varumärke med kollektioner som bland annat har vunnit flera priser i British Fashion Council’s Awards i samarbete med Vogue. ERDEM introducerade sin online sida under 2014, vilket senare ledde till modehusets första flaggskepps butik i Mayfair, London 2015.