Milano Fashion Week: största trenderna från de italienska modehusen

milano fashion week

Att Milano Fashion Week gick av stapeln förra veckan berörde mig lite extra, då jag inte bara har en stor kärlek till staden utan även för dess modehus. Förutom fantastisk design så har även Milano en mode-genre som inte går att ersätta med något annat. Vi har följt modeveckan slaviskt och här kommer vår syn på vad som presenterades.

Utifrån Milano som modestad så är det Prada, Gucci, Fendi, Dolce & Gabbana och Marni som har flest sökningar på min Google – alla så italienskt lika, men ändå så olika. Prada presenterade i mina ögon en yngre och rockigare kollektion, men som ändå behöll den röda tråd som varumärket står för i form av mönsterkombinationer och kreativa accessoarer. Lager på lager var utan tvekan i fokus för kommande säsong. Guccis kollektion kändes som en skildring mellan det unga sportiga och det damiga ordentliga. Kombinationen av färger, mönster och tryck kan uppfattas aningen rörigt i mina ögon, men det är definitivt nytänkande och kreativt. Tydliga drag i Fendis kollektion var olika typer av ränder i kombination med en kjol- och klänningslängd vid vaderna, detta kunde ses i nästan alla looks. Utstickande för kollektionen var även den tydliga produktplaceringen i form av loggan, den sågs på alla typer av plagg. Dolce & Gabbana stod som vanligt för det sexiga och kvinnliga under modeveckan, men med en mycket bred kollektion som innehöll över 100 looks. Allt från det svarta dramatiska, det färgglada romantiska och kulturella till det mönstrade kreativa. Få modehus är så skickliga med mönster som de. Marni visade sin vår/sommar kollektion genom ett starkt uttryck i form av mönster på mönster, men också i kombination med lager på lager. En röd tråd var definitivt ”timmerglas-formen” med bredare axlar, smal midja och A-linjeformad nederdel.

Italienska modehus som man inte alltid tänker på i första hand, men som ändå är värda att kolla upp inför vår/sommar 2018 är bland annat Alberta Ferretti, No. 21 och Attico. Alberta Ferretti för sin eleganta festlighet med mycket glitter och paljetter. No. 21 för sin unika stil och förmåga att skapa vardagselegans. Samt Attico för sin fallenhet att skapa design som får dig att alltid vilja gå runt i cocktailutstyrsel, även på måndagsmorgonen.

Utan tvekan så är en fortsatt trend inför kommande säsong färgglatt och mönster om man frågar de italienska modehusen. Oftast så aggressiva kombinationer att man inte vet om man ska älska eller hata det, såklart med en gnutta charm i åsikten. Samt tycker jag att man ska lägga märke till hur modehusen lägger ett stort fokus kring axlarna, det vill säga allt från breda och avklädda axlar till den hängande axeln som passform. Att även loggorna fortsätter en säsong till är det inget vi behöver tveka på. Både Fendi och Gucci valde att tydligt visa upp sin varumärkesstarka bokstav, vilket du kan placera på allt från din jacka, väska eller skor. Undrar ni vilken min favorit look var? Självklart Dolce & Gabbanas gul-mönstrade klänning kombinerat med solglasögon formade som en blomma och för att toppa av det redan så ”more is more”, de kreativa morotsörhängena.

Milano Fashion Week ägde rum 20-26 september med visningar av modehus så som Salvatore Ferragamo, Emilio Pucci och Bottega Veneta. Tidningar, stylister, inköpare och bloggare flockades kring Milano för att se det kommande modet för vår/sommar 2018, bland annat Olivia Palermo, Anna Wintour och Giovanna Battaglia Engelbert. Är du intresserad av ytterligare detaljer eller Street Style inspiration? Besök www.vogue.com


Du kan läsa fler modeartiklar här.