Chanel på Paris Fashion Week
Att Karl Lagerfeld står för det där lilla extra varje modevecka är välkänt, då menar jag inte bara hans kollektioner utan även modevisningarnas rekvisita. Under Paris modevecka visade man upp Autumn Winter 2018 kollektionen i en skogsliknande atmosfär med fokus på gamla träd och löv, självklart i vanlig ordning på Grand Palais. Lagerfeld uttrycker att det är hans version av en ”Indian summer” eftersom att hösten är hans favorit säsong på året. Bland det finaste jag sett – Tack Karl för veckans ögongodis!
Lacoste i samarbete med IUCN
Att Lacoste är kända för sin piké med den klassiska loggan i form av en krokodil är det nog ingen som har missat. Däremot har de precis ingått i ett nytt samarbete med International Union for Conservation of Nature, IUCN, som arbetar för utrotningshotade djurarter. Samarbetet innebär förutom stöd även att modemärket tillfälligt kommer att byta ut den välkända loggan mot tio andra utrotningshotade djurarter. 1775 stycken pikétröjor kommer att vara tillgängliga till försäljning – känner att man bara måste lägga vantarna på en!
Gina Tricot x Anine Bing
Modekedjan Gina Tricot gick precis ut med informationen att de lanserar sitt första designsamarbete med ingen mindre än före detta modellen och modedesignern Anine Bing. Den 12 april lanseras ett trettiotal produkter med cool attityd och rockchic-look inspirerat från Kalifornien. Självklart väldigt kul eftersom varumärket är duktiga på mode till ett bra pris. Jag kan dock inte sluta förvånas att Anine Bing, med sitt eget väletablerade modemärke, väljer att lägga sig under ett Sverige-nischat lågprisvarumärke.
Burberry – B for back on track
Nu händer det, det klassiska Burberry mönstret är tillbaka och inte var som helst utan på alla modeveckor. Rutorna ses på allt från halsdukar, till väskor och kappor. Rota längst in i garderoben och plocka fram din gamla halsduk från tidiga 2000-talet med ikonrutan i beige, brunt och rött – inte bara hållbart, utan dödstrendigt!