Intervju med grundaren av Ahlvar Gallery + TÄVLING

Samarbete medAhlvar Gallery
Frida har på sig blusen Lima som kommer ut i augusti!

Frida Ahlvarsson kände att det var dags för något nytt, så efter tio år i branschen lämnade hon sitt dåvarande jobb som designer på Odd Molly för att starta upp sitt eget klädvarumärke: Ahlvar Gallery.

Det här samarbetet känns så roligt, inte bara för att vi på torsdag tävlar ut valfria plagg till tre av er läsare (följ oss på  Instagram för att vara med och tävla på torsdag, 11/6), utan för att det här är verkligen ett varumärke vi älskar! Både jag och Michaela har använt deras plagg flitigt. Med fokus på bra material i samband med tidlösa plagg som håller länge går det verkligen i linje med FORNI och vår kärlek för hållbara garderober!

Vi träffade Frida för att prata om hur hon tagit sig dit hon är idag, och vad som gör Ahlvar Gallery till det varumärke det är idag.

Du driver Ahlvar Gallery – hur startade den här resan för dig?

När jag var 11 år fick jag diagnosen skolios med informationen att jag skulle behöva bära en korsett 20 timmar om dagen tills jag vuxit färdigt. Inför den sommaren bad min mamma mig att köpa något för de försäkringspengar jag fått för att kunna sysselsätta mig inomhus, det var då köpte jag min första symaskin. Jag sydde totalt 60 stycken Kalle K gosedjur den sommaren som hela släkten fick i julklapp och födelsedagspresenter X antal år framöver. Under högstadiet byttes gosedjuren ut till kläder och det var så intresset för kläddesign började.

Efter gymnasiet studerade jag på Esmod International Fashion Institiue och därefter jobbade jag som designer i nästan tio år innan jag bestämde mig för att starta eget.

Vad fick dig att ta steget att lämna tidigare jobb?

Det var under mina sista år som designer på Odd Molly som jag insåg att det fanns ett glapp på marknaden. När jag skulle ut och äta middag och en klänning kändes för uppklädd, medans en t-shirt hade motsatt effekt. Jag letade efter den självklara blusen som jag kunde styla till vilken nederdel som helst, men alla de blusar jag hade i garderoben fick mig antingen att känna mig damig eller gullig. Det var då idén till Ahlvar Gallery började, att få fram en kvinnlig, kaxig och tidlös blus som skulle passa lika bra dag som natt.

Jobbade du något med Ahlvar Gallery innan du sade upp dig? Alltså att du bollade ett heltidsjobb med en så kallad ”side hustle”?

Jag jobbade som designer när idén bakom mitt varumärke väcktes. Så även fast jag la full fokus på mitt dåvarande jobb dagtid så bestod nätterna och helgerna av att bolla idéer och göra snabbskisser. Men det var först när jag sa upp mig som jag vågade fatta alla konkreta beslut så som val av fabriker, mönsterkonstruktör, material och kollektionsuppbyggnad.
Jag fortsatte dock att konsulta som designer i ett år samtidigt som jag lanserade mitt varumärke för att få in lite pengar det första året.

Varför bestämde du dig för att bara satsa på ett material för ett helt varumärke? Hur gick tankarna i den typen av val?

Siden har en magisk lyster och ett underbart fall som man inte kan få fram genom några konstgjorda material. Och med tanke på att jag ville jobba med enkla och tidlösa skärningar var det väldigt viktigt för mig att jobba med ett material som känns lika självklart.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av A H L V A R G A L L E R Y (@ahlvargallery)

Shin tank i svart (finns i fem färger)

Håller med, de plagg jag provat faller verkligen magiskt på kroppen! Var är materialet från och var producerar ni kläderna?

Tack snälla du!
Produktionen sker i Kina och tygerna köps in från samma land. Det är i Kina som sidenet uppfanns för tusentals år sedan och man märker tydligt att kunskapen om detta magiska material har överförts i generationer. Jag har jobbat med produktioner i stort sett över hela världen och ingen är så bra på siden som Kina är. Tar man en närmare titt på hur våra plagg är sydda kan man notera att varenda söm ligger perfekt. Många har fördomar mot produktion i Kina vilket jag kan förstå, men vi jobbar med två små fabriker med ca 20 anställda i varje fabrik. De jobbar inte med några kedjor och därmed ingen massproduktion, utan fokuserar helt och hållet på mindre och lyxigare varumärken.

Vad är det svåraste med vad du gör?

Klädbranschen är oerhört tuff och man får egentligen inte göra några misstag för det är väldigt sällan man får en andra chans. Har du en dålig kollektion eller en dålig produktion vilket resulterar till en svag genomförsäljning i butik så finns risken att du inte finns kvar till nästa säsong. Denna press kan vara både stressande och inspirerande beroende på vilket modus du befinner dig i.

Förstår att det är läskigt! Vad hade du för strategi när ni skulle lansera? Vad satsade ni på och vad hade du gjort annorlunda idag?

Att lansera ett helt nytt varumärke när man inte har något känt namn att rida på är oerhört tufft. Varför ska en inköpare plocka budget från stora och kända varumärken för att satsa på något nytt och okänt som man inte alls vet hur det kommer att tas emot? Detta var standardfrågan när jag försökte sälja in mina första kollektioner. Jag trodde dock stenhårt på min produkt redan från början och istället för att tjata mig in butiker som ändå var skeptiska fokuserade jag på att växa organiskt och få fram bättre och bättre material till varje säsong och tillslut väcktes intresset från inköparna naturligt.

Vad hade jag gjort annorlunda idag? Jag har alltid varit väldigt ödmjuk mot de motgångar vi gått igenom och jag har snarare sätt de som en lärdom än som något fruktansvärt. Alla drabbas av motgångar, frågan är bara hur du bemöter de.

Och det lättaste?

Det lättaste med Ahlvar Gallery är att jag få jobba med min passion. Det finns inte en dag jag tyckt varit tråkig på jobbet sedan jag startade företaget 2013. Att få skapa kläder som jag tycker är fina, att få mail från kunder som berättar hur nöjda de är, eller att få brainstorma med min kära kollega Alexandra, detta är några av de hundratals punkter som gör att jag älskar vad jag gör.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av A H L V A R G A L L E R Y (@ahlvargallery)

Gigi shirt (“den PERFEKTA skjortan” säger FORNIs Louise)

Har du ett ögonblick i din karriär som var game changing?

Att få komma in på NK var absolut en milstolpe i karriären, någon man drömt om sedan första dagen på designskolan. När vi dessutom fick bästa skyltfönstret ut mot Hamngatan och sålde slut på en vecka, då var jag tvungen att nypa mig i armen för det kändes helt overkligt.

Kan du dela med dig av ett misstag du gjorde när du startade Ahlvar Gallery?

Första kollektionen jobbade vi med för tunt siden och inget elastan i tyget vilket gjorde att den brast i sömmarna. Detta var en tung uppförsbacke, men som tur var hade vi inte så många återförsäljare då så konsekvenserna blev inte så förödande.

Hur har du kombinerat karriär och familjeliv under årens gång?

Min dotter föddes samma år som Ahlvar Gallery lanserades så hon fick följa med mig på möten och införsäljningar. Sömnbristen var absolut det tuffaste, men jag tror min dotter har gett min en viktig distans till mitt företag. Dvs att jobbet inte är på liv och död utan viktigast av allt är familj och vänner. Jag tror dessutom att man jobbar mer effektivt och blir mer kreativ om man inte sätter för hög press på sig själv.

Vilket är ert mest sålda plagg?

Just nu skulle jag nog vilja påstå att det är Ayumi blouse, en långärmad blus med vattenfallsdrapering vid halsen. Den är både kvinnlig, bekväm, tidlös och unik. Dvs ett självklart plagg i garderoben 😊

Ayumi Blouse

Långärmad silkesblus med vattenfallsdrapering. Kommer i sex olika färger.
2 095 kr från Ahlvar Gallery
Köp

Michaela och Louise i Ayumi blouse (finns i sex färger)

Jag älskar min!! Vem hade du blivit glad över att se iklädd Ahlvar Gallery?

Alicia Vikander, hur cool är inte hon!? Jag beundrar hennes lugn och självdistans. Hon förmedlar en självsäkerhet utan att behöva ta plats. Hela hennes approach är enormt inspirerande tycker jag.

Vill du dela med dig av tre (eller fler) tips för att faktiskt bygga ett modebolag eller bolag. Hur går man från dröm till verklighet?

 

  1. Skriv upp små och stora mål längs med vägen. Dels vad du ska få gjort denna veckan, men också vad du ska få gjort denna månaden och detta året. Ju fler TO-DO-listor som du kan bocka av desto bättre.
  2. Jag älskar mantrat ”hur svårt kan det vara?” Se till att lära dig t.ex. din webshopplattform, ekonomisystemet och annonsering på sociala medier på egen hand till dess att du har råd att köpa in denna tjänst. Det är så lätt att pengarna springer iväg i början vilket ofta sabbar likviditeten.
  3. Omge dig med människor som är kunniga och ger bra energi. Njut av lyxen att du faktiskt kan få välja vilka du jobbar med och fungerar inte samarbetet, se till att avsluta snabbt. Skriv inte på några långa kontrakt utan se till att ha korta avstämningar regelbundet och våga ställa krav.

*

PS! För dig som bor i Stockholm: Ahlvar Gallery har en sample sale 11-12 juni på Östermalmsgatan 63!