UNIQLO’s Rebekka Bay om sin roll som Creative Director

Tidigare i höst var jag inbjuden att delta på UNIQLO LifeWear Day, ett initiativ där man genom ledorden innovation, hållbarhet och konst vill presentera hur man arbetar internt på UNIQLO världen över. Jag var förutom att ta del av detta där för att träffa danska Rebekka Bay, global Creative Director på UNIQLO. Hon har tidigare arbetat för varumärken som Everlane, The Gap, Bruuns Bazaar och COS, och sedan en tid tillbaka har hon lämnat Europa för ett liv bland skyskraporna i New York. Med en sådan resa i ryggen var jag väldigt nyfiken på att få höra vem kvinnan bakom framgången är. Så möttes vi, två skandinaver, på Somerset House i London.

OM DU TITTAR TILLBAKA PÅ DITT LIV, VARFÖR TROR DU ATT DU ÄR DÄR DU ÄR IDAG?

– Som dansk har jag vuxit upp omgiven av vackra byggnader och möbler designade av namn som Arne Jacobsen, Hans Wegner, Finn Juhl, Poul Henningsen etc. Så länge jag kan minnas har jag inspirerats av mitten av århundradets moderna arkitekter och möbelproducenter, inte bara för dess form och funktion, mer för att de undersökte och utvecklade nya produktions- och tillverkningsmetoder för att göra design tillgängligt för många. Det går hand i hand med vad jag jobbar med idag.

VARFÖR UNIQLO?

– Uniqlo och inte minst vårt Lifewear-koncept förkroppsligar enligt mig århundradets moderna rörelse med samma innovation, kvalitet och design.

NÄR INSÅG DU ATT DU VILLE ARBETA SOM CREATIVE DIRECTOR?

– Jag vaknade inte en dag och bestämde mig för att bli CD, det är ingenting jag bestämt. Jag är intresserad av mode, arkitektur, konst, litteratur, möbler, kultur och färg. Jag studerade konsthistoria innan jag bestämde mig för att jag skulle utbilda mig inom mode. Då trodde jag att jag ville fokusera mer på trender, vilket jag inte känner lika starkt för idag. Man får ändra sig.

VAD INNEBÄR DET ATT VARA CD?

– Att vara Creative Director och jobba med design är inte begränsat till en specifik disciplin, vilket innebär att möjligheterna är oändliga. Jag trivs väldigt bra i min roll, samtidigt som jag av naturen är väldigt nyfiken och intresserad av att lära mig nya saker. Lyckligt nog får jag träffa mycket inspirerande människor och upptäcka nya platser i mitt jobb vilket gör att jag fortsätter utvecklas.

 

En Creative Director (vanlig förkortning CD) har det kreativa och strategiska ansvaret. Många jämför rollen med en VD-roll, eftersom en CD leder arbetet och ansvarar för stor del av verksamheten och produktionen.

HUR BEHÅLLER DU BALANSEN I LIVET?

– När du sysselsätter dig med något du älskar och omger dig med inspirerande människor tror jag att man blir mindre upptagen av att hitta så kallad balans. Mycket av det jag gör i jobbet är sådant jag vill tillägna min tid till ändå. Med det sagt älskar jag också att vandra, laga mat och surfa.

HUR SKA MAN SOM KONSUMENT TÄNKA KRING MODE, TRENDER OCH SHOPPING?

– Konsumenten blir alltmer medveten om hur våra beslut påverkar miljön. Personligen tror jag på att handla mindre och investera i tidlösa produkter gjorda av bra kvalitét. På UNIQLO arbetar vi med hållbarhet genom att skapa produkter med lång livslängd, design som lever länge och hög kvalitét. Men vi har även initierat flera initiativ, bland annat en insamling och återvinning av polyester från PET-flaskor.

Det är tydligt att Rebekka, precis som UNIQLO, brinner starkt för att skapa produkter anpassade efter människor och så som vi lever idag, de förutsättningar som finns och så vidare. LifeWear-konpcetet är en del av UNIQLOs DNA, något som ska främja till just detta. Utmaningarna ligger i att världen ständigt förändrats, och miljöfrågan är omöjlig att undvika. På vissa ställen är det extremt höga temperaturer, medan det är tvärt om på andra. Rebekka och UNIQLOs ambition är att kunna erbjuda en hållbar garderob som går att anpassa för alla, såväl människor som miljöer.

FORNIs favoriter på UNIQLO just nu

Fleeceskjorta
499 kr

Polotröja
999 kr

Dunjacka
1 299 kr

Tjockare skjorta
499 kr

 

Artiklar att lyssna på
TILLBAKA
!!