Vi har träffat Sabina Jasinski, hjärnan bakom skönhetsbutiken Know to Glow, som berättade om sin karriärsresa och hur hon startade sin onlinebutik. Sabina jobbade länge med olika beauty- och hudvårdsföretag men tyckte att dom fokuserade på fel saker, fokus verkade ligga på att sälja — utan att utbilda. Hon ville skapa en plats online där hon kunde informera om olika typer av hudvård och lägga fokus på att man får tag på rätt produkter. I denna intervjun berättar hon om hur man driver ett sunt företagande med mycket passion och det coolaste sortimentet!
Vem är du och vad är Know To Glow?
Du studerade biomedicin, vad innebär egentligen det? Och vad gjorde du innan du startade eget?
Det innebär att man studerar kroppens funktioner, sjukdomar och hur de botas, mycket labbarbete med celler och olika ämnen, kost och hur kroppen påverkas, stress och allergi…allt! Efter min utbildning jobbade jag med olika skönhetsmärken i London – allt från att lansera ett märke, skriva rapporter om ett märkes ingredienser, och att göra marknads research. Samtidigt gjorde jag rutiner för vänner med olika produkter eftersom dom litade på min kunskap… och så startade jag Know to Glow.
Något jag önskar jag visste: Att saker får ta den tid den tar. Och att lita på sin magkänsla.
Hur kommer det sig att du startade företaget? Vad motiverade dig till att köra
Jag jobbade med många beauty- och hudvårdsföretag och jag kände inte riktigt att dom brann för att informera och lära kunderna om ingredienser, miljön och huden. Allt handlade bara om att “sälja mera!”. Det är såklart syftet med vilken business som helst, men jag kände att kunderna blev bara förvirrade istället för att känna sig upplysta och lärda.
Därför satt jag igång med en liten site som ska vara enkel att förstå, ingen press att shoppa loss, ha tillgång till mig om man har frågor, få prover och sedan lägga en beställning när man själv känner att det känns rätt!
Var börjar man egentligen om man vill göra en liknande resa? Hur hittar man partners att jobba med?
Jag flyttade hem till Sverige 2017 från London och sökte jobb lite överallt men hittade aldrig riktigt nått jag brann för. En liten depression ledde till att jag sa “fuck it – jag kör mitt eget nu”. Startade en bloggsajt med några få märken som jag hade haft bra kontakt med i London, och i andra länder. Jag hade en liten kundkrets och ett gäng Instagram-följare som började klicka på köp-knappen! Sen växte det.
Vad har varit jobbigast? Något du kanske önskar att andra visste innan de kör igång?
Det jobbigaste är nog att ha tålamod. Jag har många fina märken som inte finns någon annanstans i Sverige som jag trodde skulle sälja slut, men folk köper ju det som de har hört talas om och litar på. Så det jag gör är att jag lägger in mycket prover med varje beställning så kunden själv får känna. Sedan kan det ta ett par månader men de produkterna jag älskar mest börjar röra sig ut nu! Så något jag önskar jag visste: saker får ta den tid den tar, och lita på magkänslan.