William Värnild är pr-proffset som vågar tänka utanför ramarna

[su_note note_color=”#ffffff” text_color=”#210000″]

Ålder: 35
Familj: Fästman
Titel: PR-konsult & Make up-artist
Din morgonrutin i en mening: Börjar alltid med att skölja ansiktet med iskallt vatten, därefter följer serum, ögoncreme,dagcreme, spf 30 lite solpuder och lypsyl

[/su_note]

William Värnild är make up-artisten som blev pr-proffs och är på god väg att ta över hela branschen med sitt nya pr-tänk. I nystartade byrån PR TO GO har han bestämt sig för att digitalisera branschen genom en plattform där alla presslån och kontakter kan ske online. Förutom att försöka ligga steget före inom pr har han ett stort gäng år bakom sig som make up-artist, har sminkat för några av världens största magasin samt för en hel del kungligheter och artister. Att han dessutom alltid har ett leende på läpparna, möter alla med varm blick och tror på att ha kul längst vägen, ja, det blir bara en stor bonus.

Välkomna till ett samtal om pr-branschens eventuella död, kraften hos influencers och det hårda slitet bakom sminkborsten. 

Hej William! Du har precis lanserat pr-byrån PR TO GO som är en digital pr-byrå med ett helt nytt tänk än de traditionella byråerna. Sjukt spännande tycker jag! Berätta allt?

Jag och min partner Erika Jensen slog våra kloka huvuden ihop och började för flera månader sedan stöta och blöta olika idéer på vad för typ av byrå vi skulle kunna skapa tillsammans. Erika har en lång och gedigen erfarenhet från kundsidan och jag från byråsidan så vi visste vad vi saknade från respektive håll och vad våra branschkollegor uttryckt ett behov för. Vi ville skapa ett digitalt arbetsverktyg som kunde underlätta och effektivisera det dagliga arbetet. Genom att samla olika varumärken under samma tak på en digital plattform så föddes PR TO GO – en mötesplats och ett verktyg för utlån, bildnedladdningar och rörligt material. Journalister, stylister och profiler kan enkelt låna kläder till modeplåtningar, galor eller likande med ett knapptryck –  direkt i mobilen! Man gör sin bokning smidigt via plattformen, bokar sitt eget bud, när man vill ha de önskade plaggen eller produkterna samt när man vill att de ska hämtas upp. Man kan även enkelt navigera på sidan och ladda ner aktuella pressreleaser, bilder och information om produkter till bl.a. plocksidor och reportage. Vi har givetvis ett kontor för möten etc., men vi slipper dyra hyror för stora lokaler och vi behöver inte ha en fysisk person som hanterar utlån och showroom utan det sköter vår plattform åt oss. Vi kan därmed  fokusera mer på det strategiska och själva pr-arbetet och låta vår digitala plattform sköta mer av det dagliga arbetet.

För en som jobbar inom branschen måste jag säga att det här är grymt smart. Hur kom du in på just PR?

Jag började för många år sedan på ett internationellt make up-företag där jag främst jobbade just med att sminka och utbilda personal, jag kompletterade arbetet med studier på Berghs. Därefter började jag arbeta på marknadsavdelningen inom samma företag och i många år kombinerade jag jobbet med marknadsföringen med make up-jobbet – precis som jag fortfarande gör!

Pr-branschen är en bransch det pratas mycket om, som är svår att ta sig in i och som kräver en hel del slit. Vad är det bästa respektive… minst bästa, med din bransch?

Det bästa är mötet med alla kreativa och duktiga människor som verkar inom mode och skönhet! Det är en ynnest att få träffa så mycket duktiga människor. PR branschen kan många gånger bli missförstådd då många tror att det är lyx och flärd, galor och vinluncher. Jag skulle säga att det snarare är tvärtom, 1 % kanske är lyx och flärd, resten kräver hårt arbete, ständig omvärldsanalys, du ska klara av ett högt tempo samt underhålla och vårda relationer på daglig basis.

Det har ju dessutom pratats en del om pr-byråernas slut i Sverige sen influencer marketing slog hårt och därmed även slog ut en del pr-arbete. Hur ser du på branschen, kommer den leva kvar? Hur kommer den se ut fortsättningsvis tror du?

Jag är övertygad om att influencer marketing är här för att stanna för gott och det slår jag ett slag för, verkligen! Äntligen har influencers fått upprättelse i mångt och mycket. Jag tror att de traditionella byråerna som vägrar hänga med i utveckligen kommer få  det svårt att överleva. Jag tror att vi som ska fortsätta driva byråer måste erbjuda våra kunder mer än fina lokaler: vi måste våga utmana oss och kunderna för att tillsammans slå igenom bruset. Att digitalisera sig blir ett måste på sikt och vi måste våga jobba tillsammans med just influensers, och inte emot dem.

Om den som läser drömmer om ett jobb inom PR, vilka tips och råd har du i rockärmen att dela med dig av då? Kan vi få dina 3 tips för att slå sig fram i pr-branschen?

1. Nätverka 24/7
2. Jobba hårt och var alltid ödmjuk
3. Hitta en bra mentor som du kan bolla och rådfråga när du kör fast och behöver utvecklas för att komma framåt.

Hur har din karriärresa sett ut inom jobbet som make up-artist om du tar oss med i tidslinjen?

Jag började sminka för snart 17 år sedan,  jag började på golvet på gamla varuhuset PUB och sedan Åhléns City. Vidare hamnade jag på make up-jätten Make Up Store i nästan 7 år. Övning ger färdighet för det ena ansiktet är aldrig det andra likt, att jobba som make up artist är otroligt kul men slitsamt. Jag har arbetat både på den svenska och internationella marknaden med allt ifrån uppdrag för de stora modetidningarna som Harpers Bazar, Elle m.fl. Jag har artister och kungligheter på min meritlista och är otroligt stolt och glad över min karriär som även gett mig vänner för livet! Idag frilansar jag och har även en agentur i ryggen. I dessa tider är jag dock glad att jag även har pr som ett andra ben då mycket jobb pågrund av pandemin gjort att många stora produktioner blivit inställda på obestämd tid – tyvärr.

Har du något ögonblick i den här resan som har varit game changing för dig?

En stor milstople är såklart att jag vågade ta steget och säga upp mig från mitt fasta jobb med lön varje månad för att bli egen. Jag är väldigt stolt och glad över att Erika vågade satsa och skapa PR TO GO med mig. Man måste våga utmana sig själv – det är så viktigt för att utvecklas och växa som människa.

Hur ser PR TO GO ut om ett år, vad som förhoppningsvis blir post pandemin?

Om ett år har vi vuxit förhoppningsvis anställt och därmed kunnat ta in fler kunder. Vi har utvecklat vårat verktyg ytterligare, tagit det till nästa nivå samt blivit ett självklart och tryggt val för både företagen och branschfolket.

Sist men inte minst, jag måste ju fråga make up-experten… dina go to-produkter i sminknecessären?

En bra highlighter, något vårdande på läpparna och ett par välformade bryn.