The Fashion Edit


Källa: Business of Fashion

LVMH, Moët Hennessy Louis Vuitton, ett av världens största företag inom lyxkonsumtion, har nu bekräftat att de den 6 juni lanserar en digital version av deras breda sortiment, baserat på det exklusiva varuhuset Le Bon Marche i Paris. Hemsidan kommer att gå under namnet ”24 Sevres” och kommer att erbjuda mode, kosmetika och andra livsstilsprodukter från LVMHs sortiment, men även andra varumärken utanför kärnan. Satsningen riktar sig mot 70 länder världen över och erbjuder konsumenten 150 varumärken från lyxsegmentet. Bland de utvalda finns förutom Louis Vuitton, även det kända franska modehusen Dior och Fendi. Målet med satsningen är att väcka ett större intresse för lyxkonsumtion via e-handel på den internationella marknaden. Med ”24 Sevres” vill man kunna erbjuda exklusiva och unika produkter på ett franskt sätt, kallat ”parisian”, där konsumenten ska känna samma exklusiva shoppingkänsla via e-handel som i en affär, även om kunden inte har fysisk närvaro till produkten.

I takt med dagens växande e-handel har det blivit mer lättillgängligt för konsumenten att handla dygnet runt, utan att behöva anpassa sig till fysiska butiker. Företag erbjuder goda leveransvillkor, vilket bidrar till att en allt större målgrupp ser e-handel som ett alternativ till shopping i butik. Ett fåtal franska modehus har de senaste åren strängt hållit sig till fysiska affärer för att behålla den exklusivitet som man skapat genom dess höga service och svårtillgänglighet. Där av blev denna digitala satsning av LVMH en nyhet för marknaden, speciellt med tanke på att LVMHs e-handel, som uppgick till 2 billioner euro förra året, enbart stod för 5,3% av bolagets totala omsättning.

Av: Therese Hellström
IG: @tesshell