Börja det nya året med att ge din mejlinkorg en detox

Bild via rawpixel.com

Det finns inget som stressar mig så mycket som du, ja du, med 100+ olästa mejl väntandes i inkorgen. Jag själv håller mig till min Inbox Zero approach och har nog aldrig haft mer än tjugo olästa mejl åt gången. Inbox Zero är ett koncept som togs fram av Merlin Mann, en föreläsare och produktivitetsexpert, som menar på att man mår bättre av att ta tag i mejlen direkt när de landar i inkorgen – istället för att låta dem växa på hög!

Med hjälp av hans ledord har jag samlat mina bästa tips för att du ska lyckas rensa din inkorg och hålla notis-siffran nere!

Ladda ner appen Cleanfox

De flesta jag känner vet inte hur de började prenumerera på ett nyhetsbrev, de vet bara att 60% av deras inkorg består av dem. Många mejlklienter hjälper idag till att försöka hitta nyhetsbrev och ger dig ett enkelt sätt att avprenumerera – men då måste du fortfarande göra det per mejl. Istället kan du prova Cleanfox! Det är en app som avprenumererar alla tråkiga nyhetsbrev åt dig, godkänd i Apples App Store. Den samlar ihop alla mejladresser de tror är reklam och sen kan du enkelt välja vilka du vill behålla eller ej.

Använd dig av mappar och taggar

Det här var en game changer för mig, för när alla mina mejl var fint markerade med färgglada taggar ville jag inte sluta – det skulle ju förstöra min mejlzen. Det underlättar också för mejlklienten när du använder sig av sökfunktionen. Jag använder taggar för olika typer av kategorier jag använder mig av på jobbet, exempel ”marknadsföring”, ”samarbeten”, etc. Har jag ett större och längre projekt skapar jag även mappar så jag enkelt kan hitta allt relevant på ett ställe.

Lägg mejl som kräver mer tid i Tasks

Är det ett mejl som du behöver lite mer tid för att kunna svara på, men rädd för att du komma glömma bort det senare? I Gmail har du alternativet att lägga ett mejl i en Att-göra-lista, Tasks. På så sätt håller du enkelt koll på det där viktiga mejlet du kanske behöver några extra minuter för att svara på.

Skillnaden på Arkivera och Släng

Du har säkert märkt att i Gmail kan du arkivera ett mejl istället för att slänga det i papperskorgen – har du en iPhone görs det här till och med automatiskt! Det kan vara bra att veta skillnaden på de olika, då arkivera kan vara ett väldigt bra verktyg för att städa upp mejlen! Arkivera innebär att du lägger undan mejlet men det försvinner inte från servern, alltså kan du plocka fram det när du vill så länge det ligger där. Väljer du istället att slänga i papperskorgen försvinner mejlet tids nog från din mejlserver och du kan inte få tag på det här mejlet igen. Så om du är osäker på om du borde slänga mejlet eller inte – arkivera!

Ett mejl som du inte vill missa är dock vårt nyhetsbrev, prenumerera på det här!