Drömmer du också om att starta ett digitalt magasin? Här är tipsen för att komma igång!

Fornis grundare Michaela Forni medverkade i podden ”Bara Business” där hon delade med sig av sina bästa tips för att starta ett digitalt magasin. Veronica Ericsson Lakso som är en utav de som intervjuar Michaela bestämde sig för att skriva en artikel på ämnet – som vi nu publicerar här. Ni kan lyssna på avsnittet här och följa Bara Business på Instagram här!

[su_divider top=”no” divider_color=”#efeeee” link_color=”#ffffff” size=”1″ margin=”0″]

Är du den i kompisgänget som alltid haft ett genomtänkt och tilltalande Instagram-flöde? Eller brinner du för att dela med dig av kunskap, inspiration och tips kring ett område som intresserar dig? I så fall är det kanske dags att ta steget att bygga en business kring innehållet som du producerar genom till exempel en blogg, plattform eller som Forni – genom ett digitalt magasin.

När Michaela gästade podden Bara Business delade hon med sig av sina bästa tips när det kommer till att starta ett digitalt magasin, producera innehåll och skapa en affär kring det. Vi har sammanställt några av Michaelas tips här: 

Googla sidmallar

Det finns många snygga prisvärda mallar att använda sig av som är enkla lösningar för att få upp din sida snabbt. Du kan i princip ha en sida uppe på 2 timmar! Glöm inte att du måste bestämma ett namn och domännamn också.

Ha tålamod

Om du startar från noll så kommer det att ta tid att bygga upp ditt digitala magasin eller det format som du väljer att dra igång. Var beredd på att startsträckan kan vara lång och att det kommer att vara svårt att sälja innehåll innan du har något konkret att visa upp.

Våga publicera

Var inte rädd för att publicera innehåll, det bästa med att jobba digitalt är att du kan ändra saker. Våga få ut saker och korrigera saker i efterhand om du inte är nöjd, det går alltid att göra om och göra bättre.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av A Startup Story (@astartupstory)

Lista dina drömvarumärken

När du tagit fram något konkret så som en hemsida, en blogg eller digitalt magasin som du fyllt med inspirerande innehåll, gör då en lista på vilka dina drömvarumärken att samarbeta med är. Kontakta dessa och berätta hur du kan hjälpa dem, glöm inte att vara tydlig med vad de får ut av att synas hos just dig.

Var kreativ

I ett tidigt skede kan det vara svårt att garantera räckvidd eller konverteringar därför behöver du vara kreativ i vad du kan erbjuda dina kunder utöver synligheten på din plattform. Kanske kan du låta kunden använda bilder som du tar för samarbetet så de slipper lägga resurser på det själva, eller finns det något annat du kan paketera in i ert samarbete?

Tänk långsiktigt

Det är inte läge att vara kaxig när du är helt ny så var bjussig i starten. De som väljer att samarbeta med dig från start kommer troligtvis vara med dig på lång sikt om de är nöjda.

Hitta en teampartner

Se över vad du är bra på och hitta en teampartner som kan det som du inte är lika bra eller som tänker annorlunda. Att ha en teampartner gör det även både roligare och är skönt att ha när det är stormigt.

Lär dig mer från Michaela och lyssna på hela poddavsnittet här. Bara Business är en podcast som drivs av A Startup Story.

*

Vill du läsa mer om karriär? Tryck här!