I samband med internationella kvinnodagen lanserades årets finaste kampanj och projekt som baserats på kvinnokroppen och dess föränderlighet. Kampanjen är signerad Röhnisch och syftet är att rikta lampan mot det faktum att kvinnokroppen inte är statisk. Med Röhnisch nya kollektion vill de skapa passformer som går att justera efter kvinnokroppens alla behov. Med detta vill dom både fokusera på de olika förändringarna som kvinnor genomgår varje månad, men även de större förändringarna i kroppen som dyker upp hos kvinnor som fött barn, är elitidrottare eller har genomgått könskorrigeringar. Att skapa en passform som matchar olika typer av kroppar är en utmaning i sig, inte minst när vi pratar om den ständigt föränderliga kvinnokroppen.
I kampanjen lanseras ett par tights och en sport-bh där passformen kan justeras helt efter dagens olika passformar och preferenser för att du så enkelt som möjligt ska kunna klä dig efter just din dagsform. Att lansera den här typen utav plagg som ska vara såpass multifunktionell är minst sagt en utmaning – därför har jag träffat Jeanna Giray som är Head of Design & Creative Director hos Röhnisch. Hon reder ut hur man går tillväga från skiss till färdig produkt och reder ut vad svårigheterna är både kring att designa sportkläder och hur man kompromissar med funktion och snygghet.
Låt oss djupdyka rakt ner i design-poolen:
Hej Jeanna, vilket otroligt roligt jobb du verkar ha! För att börja från början så hade jag gärna viljat höra mer om hur en vanlig dag på jobbet ser ut för dig?
Hej och tack snälla!
Det är ett väldigt roligt jobb, både inspirerande och varierande! Dagarna ser olika ut beroende på var i den kreativa processen vi befinner oss. I uppstart av en säsong handlar det mycket om färg, siluetter och kvaliteter. Vi bollar mycket i teamet och utvärderar tidigare säsonger för att hela tiden förbättra och förfina våra produkter. En annan dag kan vi ha provning av nya produkter på våra provmodeller eller så är vi iväg på en kampanjplåtning och fotar den nya säsongen.
Och hur kom du in på designspåret?
Jag har nog aldrig haft något annat spår. Ända sedan förskoleålder har kläder och färg haft en central plats i mitt liv. Jag tror kanske att det grundades i att jag var väldigt känslig mot olika material och typer av kläder – och är det fortfarande. Jag var väldigt selektiv och kunde endast ha mjuka och sköna kläder närmast kroppen och så är det fortfarande. Passform samt att det sitter bra och skönt så att jag känner mig bekväm är lika viktigt i dag som då. Obekväma kläder eller ett plagg i ”fel färg” kan fortfarande påverka en hel dag för mig!
Komfort vs. snygghet när man designar, vad går först, hur tänker ni?
Om jag måste välja säger jag komfort, men jag väljer helst inte haha! Jag vill att Röhnisch ska vara en kombination av båda och man ska alltid känna sig trygg både angående komfort och stil när man handlar ett plagg från oss. Ett enbart snyggt plagg som inte har komfort eller är i en kvalitet som inte håller måttet använder man det inte mer än någon gång, så det går tyvärr bort. Men allt handlar om balans – det kan vara kul att ha ett plagg som sticker ut lite mer i en annars balanserad garderob.
Är det annorlunda att designa sportkläder jämfört med andra kläder?
Processen speglar nog mer varumärket och företagets fokusfrågor än just sport eller modekläder. Vissa delar som passform och hållbarhet fokuserar vi mer långsiktigt på och gör annorlunda, medans andra delar är liknande. Jag kommer ju från en lång bakgrund inom H&M-koncernen och tog med mig många bra erfarenheter från modevärlden därifrån. Samtidigt har Röhnisch sin egna gedigna bakgrund där passform, hållbarhet och kvinnokroppen är i fokus och det är saker som jag själv brinner väldigt mycket för. Det som är spännande är att slå ihop dessa två världar och jobba ut en långsiktig stil och identitet för Röhnisch. De senaste åren har jag, och många andra också, börjat känna sig mer och mer oinspirerade av snabba trender. Man letar efter något mer meningsfullt och långsiktigt där man kan påverka och bidra till någon form av långsiktig förbättring.
Om du utgår ifrån tanken kring från skiss till färdig produkt – hur börjar man skapa ett plagg? Hur börjar man skissa och hur tar man det vidare?
För min del börjar den stora delen av skapandet i tanken, långt innan det blir en skiss eller en produkt. Jag har inget direkt område såsom konst, inredning eller mode som inspirerar mig mest utan det är mixen av alla intryck blandade och det handlar ofta om ämnen och personligheter som berör. Områden där vi har möjlighet att erbjuda produkter som inte tidigare funnits är extra spännande. Efter att jag i första skedet jobbat ut teman och färg är vi ett väldigt tight design och produktionsteam som tillsammans hjälps åt och bollar, sållar och jobbar ut dem idéer vi känner mest för. Produktdesign fokuserar på det tekniska skissandet och produktionsteamet jobbar hela tiden på att få fram kvaliteter med så hög standard på funktion och hållbarhet som möjligt. Mod är ett viktigt ledord för oss i processen och jag hoppas att det syns ända ut i produkten.
Tights / Sport-bh
Ni har just släppt en otrolig kollektion med en passform i plaggen som går att justera efter kvinnokroppens alla behov. Hur var det att ta fram den? Stötte ni på några utmaningar?
Vi spånade och diskuterade utifrån våra kroppar och egna behov, men också vad vi trodde att andra kvinnor saknade. Vår ambition har varit att få dig att känna dig självsäker, bekväm och stark i din egen kropp. Och se bra ut samtidigt. Själva framtagandet har varit en lite längre process än vanligt då mönsterkonstruktionen och detaljerna är lite mer komplicerade och vi har haft flera provningar och tester. Eftersom kvinnors kroppar är så olika har utmaningen varit att lämna den när vi tyckt att den varit bra nog och förhoppningsvis passar så många som möjligt.
Speaking of kvinnokroppen, det måste vara svårt att skapa en design som passar de många olika former av kvinnokroppar som finns. Vad utgår ni ifrån när ni tar fram något som ska passa de allra flesta?
Absolut – vår största utmaning! Samtidigt jobbar vi i tacksamt material som redan från början är högfunktionellt, har mycket stretch och flexibilitet. Grundmaterialet är vår recyclade uplift kompressions kvalité som redan är väl beprövad och när vi dessutom har lagt på funktionen för justering av olika måttinställningar hoppas vi att kvinnor ska känna att allt sitter ännu bättre på plats.
Sista frågan, vilket är ditt favoritplagg i den senaste kollektionen?
Jag älskar infinite, PMS-programmet i vitt och rött. Men jag kommer nog själv bära svart tyvärr, jag är lite för feg för färg haha. Sen måste jag höja Röhnisch andra kompressionstights Shape! Jag springer ju inte fort – förutom när jag har dem på mig.