Learn From The Expert med grundarna av Bare Stockholm

[su_note note_color=”#ffffff” text_color=”#210000″]
Namn: Felicia, Rebecka och Iman
Titel: Grundare av Bare Stockholm
Det här kom namnet Bare ifrån: Känslan av att inte ha några underkläder alls på sig!
Instagram: @barestockholm
[/su_note]

Bare Stockholm är ett nylanserat, hållbart underklädesmärke med målet att förändra hur underkläder tillverkas. Att inte kompromissa på design, kvalitet och hållbarhet var en viktig aspekt för grundarna Felicia Bladh, Rebecka Lidenwall och Iman Malmberg. Vi har träffat grundarna av detta nya underklädesmärke för en intervju om egenföretagande, hur idén först kom till och självklart blir det en hel del snack om just underkläder!

Hej tjejer! Ni driver Bare Stockholm. Berätta allt om ert varumärke!

Ja precis, Bare Stockholm producerar och säljer hållbara underkläder för kvinnor med fokus på kvalitet, komfort och kvinnors hälsa. Våra produkter tillverkas i Portugal och är gjorda i materialet Modal Tencel som är ett cellulosabaserat material från bokträ som både är sjukt mjukt och skönt men också allergivänligt och antibakteriellt. Vi skapade Bare för att vi insåg att majoriteten av de trosor som finns på marknaden idag inte skapta med kvinnans hälsa eller kropp i fokus. Vi kvinnor har en känslig hy och bör undvika syntetiska material som stänger inne fukt, skapar irritation och påverkar vår PH-balans negativt.

Bare Stockholm fokuserar helt och hållet på underkläder. Men varför just underkläder? 

Valet av produktbas var ganska självklar då vi identifierat en lucka i marknaden i underklädesbranschen. Vi letade själva efter just den produkten som vi tagit fram och vi kände verkligen att vi kunde ha en stor påverkan på underklädesbranschen. Vi hade från dag ett en tydlig idé om vad Bare skulle representera både visuellt och verbalt, detta i sin tur ledde till en tydlig varumärkesidentitet.

Ur ett hållbarhetsperspektiv så valde vi just underkläder för att det är en slit och släng produkt där det inte finns en andrahandsmarknad och vi såg att det fanns stort potential i att ta fram underkläder med längre livslängd än vad som erbjuds i dagsläget genom att välja hållbara material som är lämpade för just underkläder. Vår tanke var att skapa underkläder med en enkel men fin design som passar på de flesta kvinnokropparna, till det mesta i garderoben och som man inte kommer tröttna på.

Vi har också påbörjat ett projekt där vi tar tillbaka produkterna från kund i slutet på produktens livscykel och ser till att antingen biologiskt bryta ner produkten eller återanvända fibrerna till något annat med hjälp av en specialiserad anläggning.

Fint med hållbarhets-cykeln och att hela tiden tänka på att förlänga livslängden på alla typer av plagg. Underkläder är ju något som finns i tusentals olika färger, former och varianter. Varför Bare sticker ut i underklädes-världen?

Vårt fokus är att ta fram produkter som har en minimalistisk design, i neutrala och naturliga färger med en passform som framhäver kvinnans vackra kurvor! Och som man knappt ska känna att man har på sig. Vi vill vara en basgarderob när det kommer till underkläder för alla Sveriges kvinnor.

Hur tycker ni att man ska tänka med sin personliga underklädesgarderob?

Det viktigaste enligt oss är att man använder underkläder i naturmaterial då ohållbara syntetmaterial kan framkalla irritation på huden och påverka underlivets PH-balans, som i sin tur kan leda till svampinfektioner i värsta fall. Sen är det också viktigt att man känner sig snygg i sina underkläder, att man har på sig något som är bekvämt och som håller sig fräscht under hela dagen.
Välja underkläder som funkar med garderoben och som man vet att man kommer använda under en längre period. Gå på neutrala färger som funkar fint mot ens hudton och svart funkar ju alltid!

Bare Stockholm

Okej, så ni är tre tjejer som alla är entreprenörer sen innan som har startat Bare. Hur kommer det sig att era vägar korsades?

Vi (Felicia och Rebecka) har varit vänner sedan några år tillbaka och började strax innan vi grundade Bare, vilket var under hösten 2019, prata om att vi saknade den typen av underkläder som vi nu med Bare erbjuder och valde då att testa att starta Bare-resan för att se vad det kunde landa i. Under våren 2020 så kom vi genom nätverket Hon i kontakt med Iman som också gick i tankarna om att starta ett bolag likt Bare. Och vi kände snabbt att Iman var den sista pusselbiten som saknades i teamet och blev superpeppade och glada när hon ville joina vår resa!

Hur läskigt är det att starta nytt bolag utan investerare? Måste man ha investerare eller går det att växa organiskt? Hur tänker ni ur ett rent business-perspektiv?

Det är såklart läskigt att gå in med egna pengar i ett bolag som man inte vet hur det kommer gå för. Hittills har vi endast använt eget kapital och startat litet för att sedan växa med tiden men det är såklart enklare att använda sig av investerare då man inte behöver känna en stress av att ens egna pengar kanske går förlorade, men vi ser det som en del av charmen med entreprenörskapet. Vi tror på Bare och är övertygade om att vi kommer sätta varumärket på kartan inom kort. Så man kan absolut växa organiskt om man har en tydlig plan och strategi för att fördela de kostnader som uppkommer under uppstartsfasen till man fått igång en försäljning.

Vad är det roligaste med att driva Bare?

Det måste vara all fantastisk feedback vi får från kunder som älskar våra produkter på samma sätt som vi gör! Det är helt magiskt att faktiskt kunna erbjuda underkläder som vi själva är så sjukt stolta och nöjda över och att nu när vi lanserat kunna se att det inte bara är vi själva som gillar det vi gör utan att andra också gör det. Även att se Bares utveckling från idé till lansering. Vi har varit i vår lilla Bare bubbla i ett och ett halvt år, det känns nästan overkligt att vi äntligen får dela med oss av vårt hårda arbete och vi är så otroligt tacksamma och glada över all positiv respons vi har fått so far!

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Bare (@barestockholm)

Och vad är det svåraste? Har ni någon gång känt för att ge upp och i sådana fall i vilken situation?

Det svåraste hittills har nog varit att hitta en fabrik som har känts rätt och uppfyllt våra kriterier kring hållbarhet och lägsta antal ordrar. Det var viktigt för oss att börja med små volymer och organiskt växa efter behov och feedback från våra kunder. Rebecka i teamet som är produktansvarig har gjort ett super jobb med att hitta rätt och man kan väl säga att vi har kysst några grodor innan vi hittade en bra match, haha.. Och sen har även Covid spelat in en del då fabriker och leverantörer stängt ner periodvis på grund av smitta. Så vårt tålamod har testats under detta år med ett x antal förseningar. Men vi såg det som en extra tid att optimera produkterna ännu mer.

Vad har ni för tips och råd till den som drömmer om att köra egen business?

Om du har tiden och ekonomin för det så tuta och kör! I vårt fall så har det underlättat att vara fler med olika bakgrund och arbetsområden men om man vill starta ett helt eget bolag så är det att rekommendera att man har ett eller fler bollplank. Att starta och driva ett eget företag är en otroligt häftig och lärorik resa.

Sist men inte minst: 3 tips för underklädesgarderoben?

  • Beiga/bruna (beroende på hudton) underkläder är det bästa under tunna och skira plagg!
  • Välj trosor i hållbara naturmaterial – det kommer ditt underliv att tacka dig för
  • Slopa tight och obekvämt – satsa på det som är skönt!

    Vill du se mer av Bare Stockholm på instagram, klicka här.
    Och om du vill läsa fler Learn from the Expert-intervjuer hittar du de här!