Så byggde Elin Alemdar modevarumärket Stylein

Stylein var ett av de första svenska modemärkena jag såg på en modevisning. Jag blev absolut hänförd över deras enkla men genomtänka design och kort därefter blev jag inbjuden av Elin Alemdar, grundaren av Stylein, för en kollektionsgenomgång i deras ateljé på Mosebacke. Jag fick klämma, känna, prova och höra historierna bakom plaggen. Elins passion smittade av sig och jag beställde flera plagg från kollektionen på plats. När jag gick därifrån var jag upprymd, och lite avundsjuk – det är inte ofta man träffar någon som har en sådan passion för det den gör som Elin har. Det var nyttigt för mig att träffa henne, för det gav mig bränsle till att se över mina egna drömmar. Gör jag det jag kan för att uppfylla dem? Känner jag passion över mitt arbete?

Den typen av frågor är viktiga om man vill ta sig framåt. Att hela tiden våga reflektera och känna efter – men också vara ärlig mot sig själv.

Jag har intervjuat Elin som första person i min intervjuserie “Learn from the expert” som handlar om att bli inspirerad, passionerad och våga drömma. Vi befinner oss i en period av kris just nu och det är mycket som står i vägen för passionen. Därför är det kanske viktigare än någonsin att våga prata om den. Jag vill, med hjälp av de passionerade personerna jag kommer att intervjua i den här serien, inspirera er som läser till att våga fortsätta drömma – även i motvind.

Idag, den 29:e april kl 12.30, kommer Elin och jag att hålla i en LIVE på vår Instagram @forni där hon kommer att svara på era frågor om allt ifrån drömmar, hur man bygger ett modevarumärke till hur man anpassar sig till krisen. Det är en unik möjlighet att få lyssna på en person som är ett proffs på det den gör. Vi hoppas att ni kommer avsluta dagens LIVE-sändning mer inspirerande än någonsin!

Du driver modevarumärket Stylein. Hur startade resan för dig?

Jag startade Stylein i New York för 19 år sedan, efter att ha flyttat dit som 20-åring. Hela mitt liv innan dess va dedikerat till Rytmisk Gymnastik och jag kommer från rätt hård elitträning, så flytten till NYC står för mycket av en frigörelse i livet. Där föddes en kreativ sida hos mig.

Wow, vilken vändning från elitidrott till mode. När blev det självklart för dig att det var just det här som var ditt “kall” i livet?

Jag har alltid tyckt att mode varit en attraherande värld. Som barnmodell fick jag komma i kontakt med stylist-yrket och jag minns att jag blev helt pirrig i magen av att få vara en i teamet ”på set”. När jag efter gymnastiken flyttade till NYC växte någon form av alter-ego version fram i mig och jag ljög mig till mycket kontakter. Hittade på att jag va stylist hemma i Sverige och på den vägen kom jag i kontakt med moderscenen i NYC.

Top / Kjol / Kofta / Jeans

Få personer skulle erkänna att de drog vita lögner för att ta sig fram i sin karriär, haha! På vilket sätt kunde du dra en fördel av det, alltså hur kom du i kontakt med modevärlden i NYC av dina små varianter av verkligheten (hehe!)? Samt – hur var den här alter ego-versionen av Elin?!

Jag vet inte om jag kommer ihåg riktigt men jag tror att NYC tog mig på något sätt med storm och jag blev väldigt orädd överlag. Jag tror det är anonymiteten som va avgörande, ingen kände mig, jag va helt ensam och i en av världens mest spännande städer där allt va möjligt. Jag va liksom nyfiken på precis allt i livet, inte så konstigt med tanke på att jag bott i en gymnastik hall sen jag va väldigt ung tills jag va 19 år…

Hur det gav mig fördel, jag tror det gav mig chanser att testas som stylist och där när jag väl va på ”set” så såg jag till att leverera och på den vägen va det. Jag hittade helt enkelt på att jag va stylist, jag sa ”my book is in Europé” för jag visst att alla bra stylister hade en stor fin fotobok med sina senaste jobb. Efter ett år av slit som stylist hade jag min fina skinnklädda bok med utvalda stylistjobb och den har jag kvar än idag.

Alter ego-versionen va en otroligt social person som aldrig sov, trodde på riktigt att ALLT va möjligt, alltid skapade nya nätverk och såg sig själv ha en självklart plats inom mode.

(Jag är egentligen till viss del en introvert person på vissa plan, älskar att vara tyst och gärna ensam hemma tex. Jag har två extrema motpoler inom mig och kan slå på den öppna och sociala sidan men trivs inte med att ha den sidan för mycket i långa perioder. Den gör mig helt slut å jag blir trött på min egna röst snabbt.

 

Jag tror inte att jag kände första gången att det var ”game changing” men jag kan såhär i efterhand se vilka fina ringar på vattnet det faktiskt gav oss.

Tvivlar du någonsin på om du är på rätt väg?

Nej, faktiskt inte längre. Jag har ett självförtroende idag som modedesigner och som entreprenör, ett självförtroende som man bara kan jobba sig till tror jag!

Det har absolut inte funnits där från början. Utan jag hade precis som många andra den här – ”när ska någon komma på att jag är en bluff”-känslan. Men idag, 19 år senare känner jag en mer självklar i mitt yrkesval.

Säg 3 jobb du hade innan du startade din dröm!

Jag har aldrig jobbat för någon annan eller haft ett vanligt jobb!

Eller jo, det har jag visst det kom jag på nu. Jag har ju jobbat som bartender och i restaurang när jag pluggade i NYC och jag var riktigt dålig på det! Jag fastnade bara i massa samtal med intressanta stammisar i min bar och glömde av att servera dem deras drinkar. Sen har jag jobbat som säljare i klädbutik och som stylist.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av World Of Stylein (@worldofstylein)

Vad är det svåraste med det du gör?

Att finna en hållbar affärsmodell i ett sådant skifte som vi numera är med om inom retail – globalt.

Hur gör du för att jobba fram en hållbar affärsmodell?

Jag försöker att inte bli bekväm och tro att det bara kommer lösa sig för att vår bransch alltid har sett ut som den ser ut. Jag utmanar mig och mitt team till att tänka i nya banor och hela tiden utvärdera ifall vi kan bli bättre, vara ännu mer tydliga inom vårt DNA och konsekventa i vår kommunikation.

Min vän, Lotta Brattin, lärde mig för över tio år sedan något i stil med att “tydlighet och våga vara konsekvent kommer bli din seger Elin”. Jag väntar fortfarande på segern hahahahaha men får väl nöja mig med del-segrar då.

… och vad är det roligaste?

Det är och kommer alltid att vara att se en person på stan i min design. Den tillfredsställelsen är värd allt, och det är de stunderna som gör att jag kämpar ihop med teamet varje dag.

Har du något ögonblick i din karriär som var game changing?

Oj, det känns som att jag har varit med om så många. Jag vet inte om det stämmer men att få klä vår vackra kronprinsessa var och är en stor ära för mig. Jag tror inte att jag kände första gången att det var ”game changing” men jag kan såhär i efterhand se vilka fina ringar på vattnet det faktiskt gav oss.

Under Corona-krisen som vi befinner oss i är det många som kämpar för att överleva, såväl anställda som småföretagare och större bolag. Hur påverkas Stylein? Och hur påverkas Elin?

Dessa veckor har varit de värsta i mitt liv som designer och entreprenör. Det är nästan svårt att förklara men mycket går ut på att hela mattan du står på rycks undran och fallet blir rätt hårt för oss alla.

I Styleins fall handlar det nu om att snabbt ställa om oss till den digitala resan som vi redan påbörjat med bolaget sen några år tillbaka – och helt enkelt sluta vara beroende av återförsäljare. Det är en otroligt utmanande tid men också väldigt inspirerande på ett konstigt sätt. Jag plockar fram en tävlings-Elin i mig själv som vägrar ge upp och som ser detta nästan som om vi är i ett krig – ett krig mot viruset som inte ska få döda min dröm. Jag sätter alltid stor prestige i att vara ledare och jag tycker det smärtar hårt att inte kunna ge mitt team en optimal situation i deras arbete och deras trygghet. Jag vill göra dem stolta över att jobba för Stylein och använder detta som någon form av morot. Jag drömmer om dagen då vi alla sitter och har ett veckomöte och där vi stolt kan säga: vi klarade detta ihop, vi är alla kvar och nu kör vi fullt ös igen!

Privat tycker jag det är utmanande att inte låta ångesten och oron ta över när det gäller alla därute som kämpar för att överleva och tänker mycket på hur vården ska klara av denna utmaning. Det är liksom för stort för att ta in hur alla påverkas och den massarbetslöshet vi kommer se i vissa delar av världen, det går ju inte att tänka på. För att inte tala om ifall viruset t.ex. tar sig in i flyktingläger så som i Syrien.

Så nja, jag tycker verkligen att det är en hemskt mörk tid att leva i men vi måste helt enkelt alla hjälpas åt och försöka bidra på de sätt vi kan!

Scarf / Väska

Vad gör man som företag i modebranschen om man vill överleva Corona?

Jag sitter inte på några svar men här kommer 3 snabba som jag applicerat på mitt bolag;

  • Slimma ner hela din kostnadskostym till så liten det bara går. Permittera om du kan för att krympa personalkostnader.
  • Ta höjd för att krisen kommer bli värre och längre än vad den kanske blir. Dvs dra ner på ordrar så mycket du kan så att varulager inte dödar din likviditet. Detta är svårt med våra långa ledtider inom mode.
  • Försök att tänka nytt, kreativt och innovativt. Det är lättare sagt än gjort och rätt provocerande, jag vet, men jag tycker ändå att det kan vara det som är avgörande i slutet. Mitt team är grymma på det och en bra dag så säger vi det till varandra – vi kommer bli vassare och bättre efter det här stålbadet!

Finns det något positivt med det som sker nu för modebranschen, jag tänker på de ständiga kraven på mer hållbarhet inom mode och större fokus på miljön. Kommer ni tänka om i hur ni jobbar eller kommer ni att jobba på som tidigare? Hur tänker Stylein när det kommer till hållbart mode generellt?

Ja men precis, det är det jag syftar på ovan när det gäller att vara kreativ kring sin affär överlag. Vi är mitt uppe i ett stort hållbarhetsarbete och kommer verkligen lägga fokus nu på att finna de kvaliteter som är bättre för vår miljö. Vi vill alltid inspirera till att konsumera långsiktigt och investera i bra kvaliteter och perfekt passform som håller långt över säsongens trender. Modernt men tidlöst vinner över trend, det är mitt personliga motto.

Hur gör du för att tänka kreativt i dessa tider? Både som företagare och som designer?

Jag tror att kriser tvingar dig att tänka mer rationellt och verkligen utvärdera vad du står för, vem du vill vara inom din bransch och vilken funktion du ska fylla. I mitt fall med Stylein så handlar mycket om att nå ut mer personligt mot vår slutkonsument och verkligen inspirera kunden. Vi har länge jobbat med att ställa om oss och bli ett mer ”business to consumer brand” och nu blir vi tvingade att göra den förflyttningen snabbare. Det är inspirerande och kul att få jobba nära kunden både via våra sociala medier och vår online shop.

Om jag drömmer om att starta ett modevarumärke… VAR börjar jag? Hur tar jag mitt första steg?

Jag tror alltid på ”action mer än planing”. Så börja i liten skala. Testa om din design och produkt har en efterfrågan och bygg organiskt. Våga fråga om råd och hjälp! Och lär dig att inte ta ett nej som ett svar utan finn vägar runt ditt nej tills det blir ett ja.

Elin i klänningen Isadora 

Hur vågar man satsa på sin dröm? Hur vågade du?

Drömmar är det vackraste vi har. Jag har alltid haft mycket dagdrömmar och för mig är det inte ett val utan mer en självklarhet att testa! Vad är det värsta som kan hända? Att det inte blev som man tänkt sig kanske och då är det helt okej.

Om du inte hade gjort det du gör idag, vad hade du velat göra då? Det får inte vara inom samma bransch!

Jag är nyfiken på om jag skulle kunna spela teater och film. Skådespelaryrket attraherar och skrämmer mig samtidigt. Vore kul utmaning å testa.

Sist men inte minst: vilka plagg är dina favoriter i vårens kollektion och hur tänkte du när du designade den?

Jag älskar våra plisserade designs som skapar en skulptural silhuett där vackra skuggor bildas som olika dimensioner i plaggen. Och sen älskar jag våra nya jeans och jersey toppar, den perfekta vardags-looken! ■

 

 

Är du sugen på att inspireras ännu mer? Se våra andra intervjuer här!