Intervju: Felicia Aveklew om sitt nystartade sminkvarumärke LOWD

Bilder: alla bilder i artikeln är hämtade från LOWD

Den 1:e mars lanserade den välkända smink-influencern Felicia Aveklew sitt alldeles egna sminkmärke. Varumärket är döpt till LOWD och jag tycker att namnet sätter prägeln för vad vi kan förvänta oss av produkterna. När jag har kikat lite närmare på den här lanseringen, och varumärket i sig så är det några saker som sticker ut lite extra som jag vill börja med att lyfta redan här. LOWD’s förpackningar är gjorda av svampar, vilket innebär att förpackningarna är 100% biologiskt nedbrytbara – wow! De redigerar inte heller sina bilder, och vill vara ett varumärke som är community orienterat och främjar kreativiteten som ligger bakom att sminka sig. Med dem orden i ryggen tror jag att det här kan vara början på något stort.

Jag träffade Felicia för ett snabbt snack om hur allt startade, vad visionen är framåt och hennes egna tankar om lanseringen.

Hej Felicia! För att börja den här intervjun, beskriv dig själv med tre ord?

Jag skulle beskriva mig själv som: energisk, kreativ och omtänksam (mina kollegors ord).

Du har ju länge varit intresserad av smink, men hur kom du på att du vill skapa ditt egna sminkmärke?

Den drömmen föddes väl någon gång under gymnasiet då jag visste att jag ville utbilda mig mer inom smink. Eftersom jag tog mitt diplom i makeup 2016 så var den naturliga vägen för mig att en dag producera egna produkter som skulle göra skillnad, utmana den kosmetika världen och funka som ett sätt att uttrycka sig på.

Vem har varit din största inspirationskälla bakom ditt sminkintresse?

Jag skulle säga min fantastiska vän Evelina Forsell. Hon var den som öppnade upp mina ögon för mer färg, mönster och just att våga mer. Hon är en fantastisk makeupartist, så har ni inte kollat in hennes kanaler så varnar jag er! Ni kommer bli inspirerade till MAX.

Kan du komma på en sminktrend som du har hoppat på som du i efterhand ångrar?

Ohja… Dessvärre har mina stackars små bryn fått utstå en och en annan trend genom åren. Först var det kultprodukten ABS dipbrow som intog mitt liv och bidrog till de så kallade ”block brows”. Ingen snygg look på 14 åriga Felicia. Sen kom för några år sedan laminerings trenden då brynen inte enbart skulle vara fluffiga och stora utan uppåt kammande till skyarna. Ännu en gång, ingen snygg look på mig haha.

Vart kommer namnet LOWD Cosmetics ifrån?

LOWD står i grunden för högljudd. Att vara sin egen version av LOWD och våga uttrycka den man är genom bland annat smink. Vi tycker att smink är ett verktyg som tillåter dig att leva ut din inre fantasi samt uttrycka dig själv som person genom att använda din egen kropp som en kanvas. Någonstans på vägen har smink övergått från en kamp att få piffa upp sig själv och känna sig levande och färgglad till att enbart fokusera på det perfekta yttret. För mig och mitt team är smink mycket mer än så, det är ett verktyg för kreativitet och att få återspeglas så som du känner dig utåt. Så, BE YOU. BE LOWD,

LOWD Cosmetics är framtaget som en plats där folk kan finna en stark gemenskap där kreativ frihet uppmuntrats. Ansåg du att detta var något som saknades på marknaden?

Absolut, som jag skrev ovan så fann jag snabbt efter att ha fått upp ögonen för smink att majoriteten av bilder och videos man såg uppmanade bara till ”perfektion”. Oftas väldigt redigerade bilder och videos gjorde mig illa till mods och fick mig att tvivla på mig själv. Jag vill snarare uppmana till att ta fram din lekfulla sida och inte ta smink på för stort allvar. Det är trots allt något som du tvättar bort i slutet av dagen (hoppas jag iaf haha) så varför inte göra den stunden lite rolig istället?

Vad skiljer LOWD Cosmetics från andra sminkmärken?

Vi vill vara rösten för alla. Vi vill lyfta alla typer av människor, bakgrund, utseende, stil osv. I vårt community finns det plats för allt och alla och ingen är den andra lik. Det är det som är så fantastiskt. Alla blommor är vi vackra på sitt eget vis.

En av LOWD Cosmetics värdestrategier har varit ”Användningsinnehåll skapat av communityn” – Varför har det varit viktigt för dig att involvera dina följare i processen vid framtagandet av produkterna?

Om vi ska vara rösten för vårt community så måste även produkterna vara godkända och framtagna med vårt community. För mig är det viktigt att produkterna är godkända från mitt håll men samtidigt att jag får gehör från folket. Sen så kan jag ju inte prata för alla människor, jag vet vad som funkar på MIG och behöver därav hjälp utåt så att det även funkar för andra.

Avslutningsvis, om du själv måste välja två favoritprodukter, vilka blir det?

Såklart säger jag ju min egen ögonskuggspalett The First Letter Eyshadow Palette som funkar för alla tillfällen, och sen vår Natural Mascara. Men får jag inte välja dessa två så har jag inga kommentarer 😉

Jag är sjukt stolt över resan vi gjort so far och detta är enbart början. Nu börjar den riktiga resan och jag hoppas just du vill vara med på den!