Intervju med Emelie – stjärnan bakom badklädesmärket Scampi

Namn: Emelie Olsson
Ålder: 37 år
Familj: Mannen Robert, dottern Charlie 4 och sonen Elliot 2
Titel: Ägare/VD/designer
Instagramkonto: @scampiswimwear
Beauty-produkt jag inte kan leva utan: Browgel från Hourglass

Jag fick chansen att prata med Emelie Olsson som äger badklädesmärket Scampi – perfekt såhär innan sommaren. Vi pratade om hur man driver ett hållbart modevarumärke, hur man överlever Corona-krisen som egenföretagare och hur man bollar familjeliv och karriär. Emelie och hennes familj bor lika delar på Bali, i Stockholms Skärgård samt uppe i Åre – så jag passade på att fråga henne exakt hur magiskt allt det är.

Välkomna till säsongens sista del i FORNIs intervjuserie Learn from the expert! I höst är den (förhoppningsvis!) tillbaka igen med nya spännande, inspirerande och drivna personer. Enjoy!

Badsäsongen är ÄNTLIGEN här och då har vi passande nog fått till ett samtal med dig, Emelie, som är ägare och chefsdesigner av varumärket Scampi. Berätta om Scampi!

Scampi grundades 1983 och hade före jag tog över det en stark kundgrupp och en varumärkeskännedom i hela Norden, men kollektionen och stilen hade åldrats med de tidigare ägarna. Jag såg min chans att ta över och modernisera det hela samtidigt som jag ville göra varumärket 100% hållbart och klimatpositivt! Jag tog över varumärket 2015 och har sedan dess utvecklat och moderniserat varumärket, gjort bolaget klimatpositivt och tagit det hela online.

Vem är du och hur har din karriärresa sett ut innan Scampi kom in i bilden?

Jag hade jobbat i modebranschen i 14 år på varumärken som Filippa K, J.Lindeberg, Polo Ralph Lauren, Peak Performance och Stella McCartney med både sälj, PR och lite design – men längtade efter att ha ett eget varumärke. Efter att ha sett många försöka bygga upp sina egna varumärken, vilket är både komplext och extremt dyrt så bestämde jag mig istället att överta ett befintligt bolag och varumärke som jag såg potential i och förbättra det. Att designa och tillverka badkläder ligger mig också varmt om hjärtat då jag är uppvuxen vid havet och älskar att bada och surfa!

Hur hanterar du som chef och ledare den här kristiden med Covid-19? Det är många som oroar sig för sina jobb, företag, anställningar osv. Hur gör du för att fortsätta inspirera och hålla motivationen vid liv?

Det har varit en tuff tid. Vi tvingades stänga butiken i några veckor och hade sedan väldigt lite folk fram till juni. Det har självklart påverkat försäljningen men på webben har det gått fortsatt bra. Vi omsätter nästan dubbelt så mycket på webshopen jämfört med våren förra året. Dock täcker det tyvärr inte upp för det stora tappet i vår butik så resultatet i år kommer bli klart drabbat. Jag har dock inte permitterat någon personal då jag har ett så litet team med bara två anställda. Jag hade inte överlevt utan dem – men jag har tvingats att se över alla avtal och tagit bort kostnader där det varit möjligt. Jag är dock väldigt positiv och vill tro att vi kommer komma ur det här under sommaren då jag hoppas att folk fortfarande ska bada, om än på hemmaplan i år.

Om jag som läser den här intervjun drömmer om att bygga mitt eget varumärke – var tycker du att jag ska börja?

Du måste först och främst ha en extremt tydlig bild av vad du vill göra och en USP (= unique selling point), alltså någonting som särskiljer dig. Min idé var att bygga ett varumärke som var 100% hållbart och klimatpositivt, men först och främst ett varumärke som erbjuder badkläder till alla kroppar, storlekar och åldrar. Det är otroligt svårt att hitta badkläder som sitter bra och dessutom håller, oavsett om man är storlek S eller XL idag. När du har din vision är det bara köra, helhjärtat, varje dag och aldrig ge upp. Det är bara möjligt om man verkligen älskar det man gör och därför måste ditt ”why” vara väldigt tydligt.

Scampi

Hur ska man tänka när man shoppar badkläder?

Man ska satsa på att hitta modeller som sitter bra, som är hållbara och av bra kvalitet. Vi måste tänka på miljöpåverkan när vi konsumerar idag oavsett om det är badkläder eller andra konsumtionsvaror, och alltid välja det bästa alternativet på marknaden ur den aspekten. Scampi har alltid varit bäst på passform och kvalitet som gör att dina badkläder håller i flera år, men idag är vi också bäst på marknaden när det kommer till hållbarhet.

Allt görs av återvunnen polyamid som skapas av återvunna fiskenät och annat industriavfall, men vi har också enbart hållbara material eller återvunnet material i alla våra hang tags, labels, produktpåsar etc. Sedan klimatkompenserar vi för 120% av de utsläpp vi orsakar i vår produktion! Passformen är viktig för att du ska kunna känna dig trygg och därmed fri att kunna röra dig som du vill på stranden. Att behöva justera bikinikupor som glider eller trosor som åker in mellan skinkorna är ju ingen härlig del av ditt semesterfirande… Det kan ta månader att skapa den perfekta bikinitoppen och jag tänker på alla storlekar och former av bröst när jag tar fram nya modeller och bygger Scampis sortiment. Vad gäller underdelar har vi både låga och höga så det är mer en smaksak. Är man osäker har vi även en modell på underdel som har en vikbar kant så att man kan använda den både uppvikt och nedvikt!

Och vad är trendigt i badväg sommaren 2020?!

Allt! Det är som med vanligt mode att det pågår många trender samtidigt – vilket är härligt och ger alla möjlighet att utrycka sin egen stil och personlighet. Vi säljer mycket höga trosor just nu men även också mer mindre trosor med högre benskärning á la 90 tal. Baddräkt fortsätter vara starkt för alla åldrar och former. Det man kan se som är lite nytt är att många använder bakläder till mer än bara stranden. Vi säljer mycket av våra enaxlade baddräkter och axelbandslösa baddräkter till kunder som använder dem till byxor, shorts eller kjol vilket är superkul. Även bikinitoppar som är mer som korta linnen används flitigt till höga shorts.

Scampi är ju ett varumärke med stort fokus på hållbarhet. Vad betyder hållbart mode för dig?

Det finns väl egentligen inget ”hållbart mode” på riktigt. Klädindustrin genererar mer utsläpp än vad flyget och sjöfarten gör tillsammans. 80% av alla växthusgaser kommer från tillverkningen av kläder. Det mest hållbara är att helt sluta konsumera. Men jag tror tyvärr inte att människan kommer att göra det helt inom någon snar framtid. Därför vill jag vara det bästa alternativet på marknaden för den kund som trots allt måste köpa en baddräkt, bikini eller beachwear.

För mig är hållbarhet först och främst att inte använda nyproducerade material, att producera i Europa för att minska transportutsläpp och att minska samtliga utsläpp som produktionskedjan orsakar samt att även kompensera för det som trots allt är kvar. Men det är också viktigt att produkten håller länge! Sedan är ju badkläder ett bra plagg som man inte tvättar i maskin heller utan bara sköljer ur och låter torka i skuggan. Hade man behövt tvätta den flera gånger per år i maskin hade det i många fall faktiskt orsakat mer skada på miljön är att köpa ny och slänga den gamla. Det är mycket att hålla koll på men som konsument måste man läsa på och lära sig vad som faktiskt är det bästa alternativet för miljön. Jag jobbar också mycket med klassiska och tidlösa färger, ränder och mönster som ska kännas aktuella i många år och minska suget eller behovet av att köpa nytt.

Scampi

Du bor ju både på Bali och i Stockholms skärgård med din man och era barn. Hur får du livet med familj och boende på Bali att gå ihop med att driva bolag?

Ja du, det är inte alltid lätt. Vi fick vårt första barn när jag precis hade tagit över bolaget och sedan har det bara rullat på i rasande fart. Jag har inte tagit en enda dag mammaledigt men ändå varit med barnen jämt! Det har minst sagt varit hektiskt och utmanade, men också underbart. Min man är också designer och jobbar hemifrån så vi har haft extremt mycket tid med barnen länge och de har börjat på förskolan relativt sent. Jag älskar att jag har så mycket tid med dem och att vi som familj blivit väldigt starka på grund av det. Att få barn mitt i alltihopa var ändå fint, vi har varit lika mycket föräldrar båda två. Friheten man får som egenföretagare väger upp all stress och nattpass man fått göra under de här 5 åren garanterat. Det ger oss också möjligheten och friheten att bo på de platser vi älskar mest; Bali, Åre och i skärgården.

Hur ser en vanlig jobbdag i ditt liv ut?

Den har liksom aldrig riktigt någon början eller ett slut. Jag jobbar jämt men ändå känns det aldrig som om jag jobbar för jag älskar verkligen det jag gör. Alla moment. Nu när vi bor i skärgården istället för på Bali på grund av Corona så har barnen börjat på förskola på grannön så dagen börjar med att vi åker båt och cyklar barnen till förskolan. Det är en underbar start på dagen och jag älskar ett liv i naturen! Sedan jobbar jag på hemifrån fram till hämtning och sedan försöker jag pausa mellan 16 och 19 när barnen äter och lägger sig. Jag jobbar också varje kväll, ibland bara någon timme men oftast mycket mer, det beror lite på var jag är i processen med allt men jag och min man sitter ihop och vi gör en kopp te, fikar och snackar om jobbet… vi gör det till en mysig stund. Att man har utsikt över öppet hav och solen som går ner bakom kobbar och skär hjälper ju också för motivationen.

Sist men inte minst: vad ska man packa ner i strandväskan i sommar?

Jag skulle självklart säga en hållbar baddräkt eller bikini från Scampi, kanske vår populära modell Rio som verkligen passar alla former och är supersmickrande över bysten och midjan. Sedan surfbrädan, en bra bok, picknick och en stor filt som hela familjen eller kompisgänget får plats att ligga och gosa på i solen en hel dag!

*

Missade du förra veckans intervju? Då hittar du den här!