Så startade jag mitt företag: Martina Sahl och Eldstickan

[su_note note_color=”#ffffff” text_color=”#210000″]
Namn: Martina Sahl
Ålder: 32 år
Gör: Driver egna företaget Eldstickan
Instagram: @eldstickan
[/su_note]

Jag kom i kontakt med Martina under hösten 2020 när jag letade efter egenföretagare som ville flytta in i ett av rummen på det kontor jag hade signat för FORNI. Martina hade precis bestämt sig för att lämna sitt heltidsjobb som säljare och satsa helhjärtat på Eldstickan som hon då drev vid sidan av. Det finns få saker jag inspireras mer av än kvinnor som följer sina drömmar i karriären, så i februari 2021 blev vi kontorskollegor. Sedan dess har jag sett hur hon har byggt upp sin business helt på egen hand och imponerats över hennes optimism, passion och entreprenörsskap.

Med det sagt är jag väldigt stolt och glad över att ha Martina som första person ut i årets nya intervjuformat: Så startade jag mitt företag. Under året kommer jag att intervjua personer som vågat ta steget till att starta eget för att ta reda på de knep, tips och råd som de har fått med sig på resan.

När jag renskriver den här intervjun står Martina faktiskt precis bakom mig och packar tändstickor i en rasande fart. Hon gör det på autopilot med julmusik som letar sig fram ur högtalarna i rummet bredvid. Jag sneglar bak på henne och blir exalterad – det är såhär det är att starta eget företag. Det är ens bebis, man gör varenda del med hela hjärtat i det. Packa tändstickor, designa nya förpackningar eller marknadsföra produkten – allt sker med hela ens person som insats.

Hej Martina! Du driver varumärket Eldstickan. Vad är det för företag?

Precis! På Eldstickan säljer vi tändstickor och brandsäkerhetsprodukter. Tändstickor har funnit i över 170 år och i princip alltid sett likadana ut. Men vi ger produkterna ett nytt elegantare liv, med en vacker design i stilfulla färger och i fina glasflaskor. Vår senaste produkt är en brandfilt som liknar en coffee table book. På sätt blir det en snygg detalj i hemmet att ha framme! Smart va?

Eldstickan

Så smart och jag älskar när man lyckats kombinera praktiskt med snyggt. Hur kom du på idén till att starta Eldstickan?

Jag var mammaledig och hade verkligen bestämt mig för att jag ville starta ett eget företag. Min första tanke var att börja sälja doftljus. Jag började undersöka marknaden, kikade i diverse inredningredningsbutiker och insåg att man behöver ju något vackert att tända sina dyra, fina doftljus med. Så på så sätt blev det tändstickor istället.

När gick du från idé till handling och hur såg första steget ut?

Det gick väldigt fort faktiskt! Jag bestämde mig i augusti 2017 och lanserade min första produkt den 1:a november samma år. Så tre månader tog det. Jag har varit på väg att starta kanske fem olika bolag tidigare, men det har aldrig gått hela vägen på grund av olika anledningar. Så den här gången var jag mer fokuserad än någonsin på att det verkligen skulle bli av. Jag gjorde hela processen så enkel som möjligt för mig, och tänkte att om jag aldrig startar mitt första bolag så kommer jag ju aldrig kunna starta mitt andra så nu kör vi!

Berätta om lanseringen!

Jag gjorde som sagt allt väldigt enkelt för att slippa prestationsångesten, så lanseringen var inte så speciell. Jag skapade egentligen bara en hemsida, ett Instagramkonto och publicerade en bild, samt skrev en personlig text i mina egna kanaler (Facebook, Instagram och LinkedIn). Men det funkade fint och det blev väldigt bra mottaget, vilket jag är så tacksam över! Under de första 6 månaderna hade jag typ två nya butiker (om dagen!) som hörde av sig och ville blir återförsäljare. Sååå kul!

Hur har du gjort för att få Eldstickan att växa, vad har du haft för strategi?

Jag startade företaget under min mammaledighet och hade ett annat heltidsjobb så jag har verkligen bara kört på. Egentligen har jag inte haft så mycket strategi bakom det. I början gick jag runt, med min barnvagn i högsta hugg, och visade upp produkterna i alla inredningsbutiker i stan. Jag är kreativ och säljare så mitt fokus har varit att sälj och produktutveckling, vilket inte har varit någon stor strategi bakom utan det har kommit naturligt för mig.

Vilka hinder stötte du på längst med starten av den här resan?

Alla glasflaskor krossades vid första leveranserna till kunderna, alla etiketter sattes fel och lossnade…! Att driva företag är problemlösning hela tiden. Men mitt största hinder har nog varit att jag inte vågat fokusera och satsa fullt ut från start. Men nu 2022 är det fullt fokus!

Vad har överraskat dig mest med att driva eget företag?

Att det är hårt jobb som krävs har man ju hört, så det var ingen överraskning! Men det som överraskade mig är nog hur mycket jag älskar det! Jag har verkligen hittat min grej. Man lär sig nya grejer hela tiden och träffar så många likasinnade entreprenörer. Jag gillar också att kunna gå från ide till handling så snabbt. Det är kul!

Berätta om de produkter du tillverkar och säljer!

Jag säljer som sagt vackra tändstickor i små och stora glasflaskor. Glasflaskorna finns i 14 olika färger där etiketten matchar topparna på stickorna. Det blir verkligen som en liten inredningsdetalj. En perfekt gå bort-present, något som alla behöver och använder. Förra året började jag även sälja snygga säkerhetsprodukter. Jag har bland annat tagit fram min supersnygga brandfilt som du kan ha framme och sen säljer jag även snygga kolsyrebrandsläckare. En brandsläckare är det många som aldrig har använt, och som inte heller vet hur man använder den. Eldstickans variant är så bra då du kan köpa nya kolsyrepatroner på ICA (för 150kr) och testa hur mycket du vill. Den är perfekt att ha i köket eller nära till hands för små bränder. Sen säljer vi även brandvarnare! Var tionde person saknar en fungerande brandvarnare hemma. Det vill vi hjälpa till att ändra på. Det är en så billig livförsäkring som kan rädda många liv.

Sist men inte minst säljer vi även handstöpta ljus i svarta askar samt massa refill-produkter till glasflaskorna.

Eldstickan

Vad hade du gjort annorlunda i starten av bolagsbyggandet, om du fick åka tillbaka i en tidsmaskin?

Lansera produkter i lite långsammare tempo och kanske bygga upp lanseringarna ännu mer. Jag är så ivrig, haha! Men det kanske är just därför det gått så bra, för att jag varit snabb på att lansera så mycket nya färger och produkter. Utöver det så har ju just produktionen typ aldrig hängt med efterfrågan, så svaret är att jag skulle fokuserat mer på företaget och vågat ännu mer från start.

Vad är det roligaste med att driva eget?

Att få lösa problem hela tiden. Och att folk köper mina produkter! Så glad för det! Och att man lär sig något nytt varje dag! Bästa skolan.

3 tips till den som vill starta eget:

 

  • Våga ta första steget. Och kör! Vad är det värsta som kan hända?
  • Sälj, sälj, sälj!
  • Våga ändra affärsidé eller förbättra snabbt om du märker att du behöver det. Lyssna på kunden!

 

*

Vill du läsa mer om karriär på FORNI? Klicka här!