Intervju med inredningsikonen Tom Dixon

En av de kallaste dagarna denna vinter går jag med raska steg mot Hotel Skeppsholmen där jag hade en avsatt tid för att intervjua en av mina favoriter inom inredningsvärlden – Tom Dixon. Han är i Stockholm i samband med möbelmässan och har lanserat sin nya kollektion för våren 2019. Som inledning på intervjun dör min mobil av kylan och jag dyker upp med andan i halsen. Tom Dixon sitter i hörnet direkt in till höger vid cafét och avslutar en tidigare intervju – jag förstod snabbt att jag var den sista för dagen vilket också kräver lite extra för att hålla humöret uppe hos den man intervjuar.

Han har kostym på sig och ger ett väldigt seriöst intryck, något som ger mig känslan av att jag ska gå rakt på sak – vilket jag också gör.

När man frågar vänner och bekanta om Tom Dixon är det många som förknippar varumärket med de bäst säljande lyktorna eller ”flash”-borden, men det finns så mycket mer. I den nya kollektionen för 2019 hittar man inte bara moderna 3D ljusstakar, möbler och keramik utan även allt från kaffekannor till tvålar. Tanken bakom kollektionen säger Tom är ”att dra uppmärksamhet till siluetterna som är relativt enkla – men med proportioner som sticker ut. På möbelmässan i Stockholm visar vi nu våra nya möbler och lampor som är en del av det nya nordic med starka lysande färger. För oss handlar det om att skapa enkla med uttrycksfulla möbler ”.

 

Jag frågar om Dixon gillar Stockholm och då berättar han att han har varit här många gånger vilket gör att staden är långt ifrån främmande för honom. Sverige är inte bara ett kort besök utan det land där man har valt att lansera den nya kollektionen före andra länder. ”Kollektionen för 2019 är helt ny och vi lanserar den här i Stockholm före någon annanstans i världen. Vi använder Stockholm som vår för-lansering”.

När jag frågar hur det kommer sig så svarar han snabbt (med glimten i ögat) att det är för att vi svenskar är så speciella. ”Sverige är en bra marknad att lansera design på då svenskar är mer intresserade av det än någon annanstans i världen”. Mitt svar blir att den känslan nog kan stämma, och speciellt eftersom att varumärket Tom Dixon är både välkänt och populärt i Sverige.

Jag är så nyfiken på när Tom började förstå att hans varumärke skulle bli en framgångssaga, men när jag frågar honom svarar han ödmjukt ”Jag ser inte allt detta som en stor framgång då vi fortfarande är väldigt små på marknaden och försöker skapa en etablerad position i designvärlden, men man blir smickrad av frågan. Jag fortfarande ser oss som ”up and coming” i inredningsvärlden”. Dixon berättar att när man tidigare har jobbat med inredning på ”high street”-marknaden och sedan ska starta sitt eget varumärke så är det relativt enkelt eftersom ingen annan skapar exakt det man själv gör. Det svåra är när det kommer till produktion och distribution eftersom företag ofta är specialiserade på en typ av produkt, vilket har gjort att det blivit mer komplicerat än vanligt att fastställa de rätta producenterna.

 

 

Tom Dixons portfolio är stor och innefattar allt från inredning till installationer. Vid frågan vad han är mest stolt över säger han ”Jag har tre till fyra objekt som definierar mig som designer men en av dem är definitivt stolarna eftersom de har följt med mig genom alla steg i karriären”. Förutom stolarna börjar vi prata om hans flash-bord (se bild nedan) som har gjort succé världen över. ”Vi visste att våra klassiska lampor med spegelmaterial var populära att ha i taket, så då tänkte vi varför inte ha ett liknande koncept på golvet – framför en soffa – med samma koncept som finns i lampversionen”. Precis som lamporna gjorde borden en storslagen entré på marknaden och är en av varumärkets mest uppskattade produkter.

 

 

Efter att vi pratat en stund känner jag mig mer bekväm, och bestämmer mig för att fråga mer om vem han är privat. Han säger snabbt att han gärna undviker inredning på hans privata tid. ”Vi kan kolla vad min senaste google historik är”, säger Dixon och ler lite. Jag blir plötsligt nervös och byter samtalsämne: finns någon nyhet jag kan få ta del av, vad kommer härnäst för varumärket Tom Dixon? Mode kanske? Han ler och säger ”Tom Dixon som modevarumärke är absolut en strävan, sen om det är realistiskt eller inte kan jag inte svara på. Däremot är vi en del av London Chelsea Flower Show i maj, som absolut är nytt för oss och är ett steg framåt för att utveckla vårt koncept”.

 

 

Precis när jag ska avrunda intervjun berättar han från ingenstans att de har ett hemligt (vid tidpunkten då intervjun gjordes) projekt på gång som han är väldigt glad över. ”Vi öppnar en restaurang i Milano med inredning i form av den nya Tom Dixon kollektionen i april”.
Under samma vecka äger världens största design festival ”Milano Design Week” rum i Italien och då har de valt att visa kollektionen i restaurangen istället för att ställa ut med en klassisk pop up-monter på mässan. Restaurangen blir däremot ingen pop up utan kommer finnas kvar även efter mässan! Varumärket Tom Dixon blir alltså till restaurang och om ni har vägarna förbi Milano så hittar ni den på Via Manzoni 5 från och med den 9:e april 2019.

När jag säger hej då och tacka för mig, känner jag mig rik på en upplevelse jag inte trodde att jag skulle få i mitt liv. Jag har sett upp till och imponerats av Tom Dixon länge och är glad över att jag fått sitta med honom helt ensam och prata om hans jobb, visioner och kreativa tankar. Efteråt går jag direkt in på deras Instagramkonto och inser hur unik och genomtänkt varje produkt är. Det märks att Tom Dixon jobbar hårt för sin dröm och att allt slit resulterar i fantastiska produkter som vi andra kan ta del av i våra hem.