Petra Tungården om Adoores framfart, framgång och framtid

Bild: Petra Tungården

Ålder: 32 år
Familj: Min man Lorpan, Harpan (6 månader) och Puck (2 år).
Titel: Kärt barn har många namn, haha. Men skulle väl kanske titulera mig som influencer, designer – och mamma.
Instagramkonto: @petratungården
Om du fick rädda ett plagg ur din garderob vid en brand: MEN GUD SNÄLLA! Ett enda litet plagg? Då låtsas jag att jag är en bläckfisk och rycker åt mig oblyga åtta saker: min vita skinnkappa, min bröllopsklänning (för den bär på så mycket minnen), mina krokostövlar från Toteme som jag gav mig själv i pushpresent, min lilla Chanel med pärlor, mitt blommiga klaustrofobiskt tighta fodral från Zimmerman, mina skinnbyxor från By Malene Birger som jag haft i över 7 år som fortfarande sitter som handen i handsken och sedan adderar jag två valfria jokers som jag kommer på i den avgörande stunden.

Det går inte att inte bli nyfiken på en person som ska svara på en kort faktaruta och skriver ett helt stycke om att vara en bläckfisk på en fråga andra besvarar med ett enkelt ord. Redan innan den här intervjun har satt igång så förstår jag vad som är på väg att ske: det här är på väg att bli den längsta intervjun i FORNI’s historia. Vilket först var en stressande tanke för mig, men som sedan växlade till att jag blev väldigt glad och exalterad. Vilken lyx att få göra intervjuer med personer som är såhär passionerade för det de gör!

Den här Learn from the Expert-intervjun sker alltså mellan mig, Michaela Forni, och min bästa vän Petra Tungården. Petra driver varumärket Adoore och när jag frågade på Instagram vilka ni ville att jag skulle intervjua i säsongens Learn from the Expert toppade just Petra och Adoore listan tillsammans med en handfull andra. Därför är jag så glad över att vi fick chans att djupdyka ner i sånt som vi båda älskar: jobbet, drivet, passionen och allt man drömmer om i framtiden. Välkomna in i ett lekfullt och peppigt samtal!

Du har en lång erfarenhet som influencer bakom dig och 2017 bestämde du dig för att starta ditt egna modevarumärke, Adoore. Vad var det som fick dig att ta steget? Och hur såg det första steget ut?

Det hela började med att jag och en kompis som var i klädbranschen började prata om klädmärken… Och jag blev eld och lågor och berättade om vad jag tyckte saknades på marknaden – där och då under det samtalet föddes idén till Adoore.

Modebranschen är ju krasst sagt en av de tuffaste branscher att gå in i och vi ser hela tiden mindre svenska varumärken som inte klarar sig. Varför valde du just modebranschen? Var hittade du modet?

För det första har jag ett otroligt klädintresse eller egentligen ett passionerat förhållande till färg och form. Jag har alltid gillat vackra saker. När jag var liten la jag hela min lördagspeng på att köpa mode- och inredningsmagasin och snodde mina småsyskons godis istället. Tror inte det finns en enda själ i Sverige som stöttat magasinsvärlden mer än jag gjort under mina år på denna planet. Jag möblerade om mitt rum för jämnan och det bästa jag visste var att prova kläder i mammas garderob.
Min absolut högsta dröm var att få jobb på ett magasin.

Men efter att ha jobbat med mode i över tio år som redaktör på både Bubbleroom och Metro så kände jag mig rätt mättad på trender. Och insåg att det jag verkligen brinner för är passform. Trender kommer och går – men en bra passform består. Jag kan bli helt lyrisk av en smickrande drapering, ett snyggt axelparti och den ultimata v-ringningen. Det finns få saker som jag tycker är roligare än att hjälpa folk att hitta rätt kläder för just sin kropp. Alla är unika och det är det som gör det så otroligt spännande.

Om vi en vacker dag får vår egna butik ska jag spendera mina helger där och bara mingla runt och hjälpa folk hitta en klänning som gör att de känner sig som sitt bästa jag.

Du nämner att du jobbat med mode i över tio år och sen landade du i att våga satsa på Adoore. Vad för misstag eller nitar har du gått på längst vägen med Adoore? 

Nej, men snälla vilka diken har vi inte kört in i? Vägen har absolut inte varit rak alla gånger. Ett tag trodde jag att vi skulle gå i konkurs på Adoore. Det har varit en lång resa av felaktiga beslut, en utmattande jakt efter rätt fabrik och leverantör men framförallt resan efter att hitta vårt DNA. I början famlade vi lite i mörkret och gjorde den klassiska ”missen” att vi ville göra allt. Vi släppte en sportkollektion med vår förra fabrik, där passformen var magisk men materialvalen mindre bra då man mest kunde se snygg ut i plaggen. Vilket kanske då inte går hand i hand med något man ska svettas i.

Jag sitter ständigt och jämrar mig över saker jag inte kan. Men nu har jag lärt mig att fråga om råd av folk i branschen. Folk vill hjälpa och dela sina kunskaper, man måste bara våga sträcka ut sin hand och be om hjälp. Jag har haft väldigt svårt för att be människor om tjänster tidigare, nästan skämts över att ta folks dyrbara tid. Men nu har jag insett att har personen i fråga tid – så finns det inget de hellre vill.

Vad är det roligaste med att driva Adoore?

Vill skrika HÖGT varje gång jag ser någon i våra plagg på stan. Det är det absolut roligaste. Sprungit fram till så många människor och hejat. Där vissa inte vetat vem tusan jag var – och undrat vad jag pysslade med. Och alla dessa DM’s på instagram från alla underbara tjejer som skriver att de aldrig känt sig kvinnligare och vackrare. Då vill jag typ börja gråta varje gång.

Jag förstår det! Din känsla för den kvinnliga kroppen verkar vara en av anledningarna till att det gått så bra för Adoore trots att det är ett så nytt varumärke på marknaden. Hur tänker du när du tar fram designs?

Jag utgår alltid från frågeställningen: ”Är det här plagget smickrande för kroppen, oavsett vilken kroppsdel?”. Det finns ju så många olika ”knep” att ta till som ger rätt balans mellan axlar och höft – och som framför allt sätter midjan i fokus. På samma sätt som ett par bootcut jeans ger en illusion av längre ben om du bär modellen till klackar. Nästintill alla våra plagg har en förstärkt axel på något sätt. 98 % av plaggen har en v-ringning för att det riktar blicken mot kroppens mittersta punkt. Jag kan skriva en bok om min förkärlek för draperingar i alla dess former. Något alla Adoore-plagg har som gemensam nämnare är att de verkligen smiter åt i midjan.

Har du något tips till den som läser när det kommer till ens personliga stil – hur hittar man rätt? 

Jag skulle säga att mitt bästa råd är att utgå från din kropp. Googla de olika kroppstyperna. Vem är du? Päron, Äpple, Timglas, Rektangel eller omvänd triangel. Då har du ett facit för vad som är just ditt ”optimala” plagg utifrån din kropp.

Men att hitta vad just din stil är en lång spännande resa som förändras genom livet gång. Stirra dig inte blind på trender. Eller ”optimala” plagg för den delen.

Utan ställ dig själv frågan: Vad känner jag mig finast i? Bläddra i mobilen och gör en mapp med outfits där du kände dig finast – och så kanske du hittar ett mönster. Du kanske inser att du är förbannat snygg i lila eller trivs bäst i längre klänningar och kavajer. Sedan är din bästa vän Pinterest. Googla hur andra stylat dina favoritplagg och så kanske du hittar någon med samma stil och kroppstyp och kan inspireras av hen. Viktigast av allt är att känna sig bekväm och fin i det man har på sig. Jag tror på riktigt att man blir lite gladare av en sådan liten ytlig grej.

Har du något ögonblick som har varit game changing i din karriär?

Jag tror det var när jag bestämde mig för att säga upp mig efter 7 år på Metro. Jag hade velat länge och var ganska less på att skriva om samma saker om och om igen men med nya ord. Jag velade nog i över ett år. För jag älskade alla kollegor – och titeln det jobbet gav mig. Vad skulle jag vara efter? Skulle bara ”jag” vara tillräckligt. Skulle folk boka mig till jobb även om jag inte var chefredaktör för Metro Mode? Men så tillslut vågade jag hoppa – och satsa fullt ut på mitt egna företag och jag ångrar det inte för en sekund. 

Hur gör du för att orka vara en “working mom”?

Men snälla jag orkar inte, haha. Att jobba med barn har varit den största utmaningen i mitt liv. Du får ingen paus för återhämtning, du går konstant på högvarv. Jag ställer mig helt ärligt ofta frågan vad tusan håller jag på med? Men sedan i sekunden efter tänds den där hungern. Jag älskar verkligen mitt jobb så otroligt mycket. Och jag tror faktiskt att jag skulle vara en olyckligare människa utan det – men betydligt piggare och mer utvilad.

Hur ser framtiden ut för dig personligen och Adoore som varumärke? 

Just nu känns det otroligt svårt att stirra in i kristallkulan och spå framtida händelser då vi lever i en ovis tid. Men jag vill våga tro att 2021 kommer vara betydligt hoppfullare. Så fort tillfälle ges kommer jag leva livet som aldrig förr, aldrig tacka nej till en fest, faktiskt ta tag i alla de där drömmarna som man bara snackar om. Är lite sugen på att testa att flytta utomlands om så bara för några månader eller ett halvår, vidga mina vyer.

Vi har så mycket planer för Adoore 2021! Vi släpper vår första hållbara kollektion till hösten. Min stora dröm är att vi öppnar en egen butik. Inte en vanlig butik, utan mer som ett roligt happening. Jag vill att butiken ska vara en upplevelse, fylld till bredden med roliga events och människor. En plats för folk att hänga och mingla. Som en vuxen version av en fritidsgård.

*

Vill du läsa fler Learn from the expert-intervjuer? Klicka här!