PR-chefen Camilla Åstrand om varumärkesbyggande och karriärsutveckling

Bild: Camilla Åstrand

Ålder: 33 år
Familj: Sambon Christopher och dottern Flora
Titel: Head of global communication
Instagramkonto: @camillaeleonora
Sak du inte kan leva utan: Kalendern i min mobil. Kalendern är nyckel till att mitt liv fungerar. En hårborste är sällan långt borta heller.

Om man diskuterar pr-personer i något sammanhang så går knappast namnet Camilla Åstrand obemärkt förbi. Det är mer än en gång som jag har hört folk i branschen förklara henne som ett “geni inom PR”. Camilla har gått från klarhet till klarhet inom sin karriär och tagit sig an både självklara och mer överraskande utmaningar. Hon byggde sig ett namn när hon jobbade som global pr-chef på modeföretaget Gant och efter att ha testat en helt annan sida av branschen som pr-chef på Perfect Day Media, landade hon efter mammaledigheten hos Daniel Wellington. Camilla är vass, charmig och självsäker – allt sånt man själv vill vara. Jag har intervjuat henne för att prata om hennes karriär samt hur hon gör för att bygga både sitt personliga varumärke – och andras.

Innan ni hugger tag i vårt samtal vill jag säga att det här är nog, för mig personligen, en av de mest intressanta intervjuer jag har gjort inom karriärs-kategorin. Camilla vet vad hon pratar om och det märks att hon är ett proffs på kommunikation för jag suger åt mig allt som en svamp. Häll upp en kopp kaffe, sätt dig i lugn och ro, sedan läser du igenom intervjun från början till slut. Jag lovar dig att du kommer bli inspirerad – och peppad! – på din egen karriär och framtid.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Camilla Eleonora Åstrand (@camillaeleonora)

Camilla, berätta ALLT!

Allt blir svårt (sparar det till den där boken!) men jag är i 30-årsåldern, uppväxt i Stockholm där jag bor idag med min lilla fina familj i vårt trähus från 1912 som är vår största hobby. Jag jobbar som kommunikationschef och som person är jag väldigt familjekär, positiv men en ständigt strävande person som har hård prio på det viktigaste i livet – min dotter, min man, mina närmaste vänner, min närmaste familj och jobbet. Mycket lite tid läggs på bekanta eller andra oviktiga saker och jobbet är alltid en hög prioritet. Just nu är jag på en bra plats i livet där jag har mycket energi, känner mig trygg i mig själv och får mycket kraft av den trygghet jag skapat utanför jobbet.

Jag har ju följt din karriär sen du var i 20-års åldern och jobbade med skönhet. Kan du guida oss genom din karriärsresa?

Jag började jobba som 14-åring och har jobbat sedan dess i alla dess former. Sista året på gymnasiet valde jag mellan Handels och journalisthögskolan – drömmen var att bli företagsledare eller modejournalist, och istället för att bli förvirrad över dessa två skilda vägar försökte jag hitta en utbildning som kombinerade mitt intresse för mode och skönhet och hela den världen med det affärsmässiga, som alltid intresserat mig. Jag tog sedan en Bachelor i Fashion Marketing & Communication, och betalade utbildningen genom CSN samt genom att jobba alla somrar och lov på Åhléns genom att sälja skönhet och styla fönster.

Under utbildningen började jag även blogga som en del av ett skolarbete (vår utbildning var väldigt före i tiden) och detta var precis i början av bloggandet globalt – det fanns knappt ett fåtal stora bloggare i Skandinavien utan det var du, Petra Tungården och Isabella Löwengrip i princip. Margret Atladottir, dåvarande chefredaktör på Nöjesguiden som var extremt tongivande då, hittade min blogg och värvade mig till Nöjesguiden. Hon var den första dörröppnaren till min karriär. Därifrån blev jag sedan rekryterad till Rodeo, som då var Skandinaviens främsta digitala modesajt, av min numera nära vän Lisa Corneliusson som var chefredaktör och hade hittat mig genom bloggen. Jag var redaktör för mode och skönhet och reste runt och rapporterade från modeveckor. Jag sov på olika soffor, jobbade hela dagarna och var ute på events varje kväll. Denna period var jag ute på stan hela tiden, men eftersom jag aldrig druckit mycket alkohol fokuserade jag på det sociala. Mitt värdefulla nätverk idag byggdes till stor del upp under denna tid.

Jag blev sedan rekryterad till Rossana Marianos PR-byrå, som var ledande inom lyxsegmentet, där drev jag vad som måste varit den första typen av influencer marketing, innan det ens hade ett namn. Det var gifting-strategier som jag ledde och jag ansvarade för det digitala arbetet. Rossana gav mig oerhört mycket ansvar och vi var en otrolig bra kombo, all hennes erfarenhet och kontakter bland makten med mitt unga, up and coming-nätverk och kunskap om bloggandet.

Därifrån blev jag rekryterad till GANT Sverige, som PR- och sociala medier-ansvarig, och sedan jobbade jag på GANT i hela sex år fördelat på olika tjänster. GANT var en oerhört viktig plats för mig där jag fick växa och utveckla, men också se världen på ett otroligt sätt. Jag blev efter något år rekryterad till huvudkontoret där jag hade rollen som bland annat PR-chef och varumärkeschef. Efter ett tag stötte jag emot ett så kallat glastak, jag kände att jag inte kom vidare där. Jag var för ung för nästa steg för att sådant stort bolag. Då ringde Amanda Schulman mig, och sen hoppade jag (tillsammans med bland annat flera tunga namn från Elle) på deras start-up tåg som då backades av bland annat Bonnier. Det var ett oerhört lustfyllt, lärorikt och utmanande år jag inte hade velat vara utan. Här lärde jag mig ledningsgrupparbete, krishantering på en helt annan nivå och gjorde allt från att representera bolaget i rätten – till att styra upp livesändingar och göra press för Alex Schulmans boksläpp. Jag är den första att berätta för alla som vill höra hur före Hannah & Amanda var med allt från liveshopping till vikten av mångfald i marknadsföring – alla provkollektioner gjordes till exempel i både strl S och L. De sprutade ut idéer som vi testade direkt, och det är få andra bolag där det är möjligt. Det var en viktig del av mitt karriärspussel.

Under min föräldrarledighet från kommunikationschefsjobbet på Perfect Day ringde Daniel Wellington om jobbet som global PR-chef. Det var ett drömjobb och jag tvekade inte en sekund utan gav järnet i processen och blev efter en hård process erbjuden rollen. Där jag har varit i mer än ett år, och efter ett halvår blev jag befordrad till kommunikationschef där jag både ansvarar för PR och företagskommunikation, intern och externt.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Camilla Eleonora Åstrand (@camillaeleonora)

Hur vet man vad man vill göra i sitt liv och hur vågar man satsa?

Jag tror att man måste försöka analysera vad man dras åt, vad ens instinkt säger en. Vad läser du först i en dagstidning? Vilka vill du följa på Instagram? Vill du direkt designa om en produkt eller funderar du på var den säljs och varför? Jag tror även att man måste fundera på om man vill bygga en karriär runt sig egen person, som till exempel du och många andra influencers gjort, eller om man föredrar att stå bakom ett bolag eller en VD, absolut synlig och med inflytande, men ändå inte att själv hela tiden vara i fokus. Jag sökte ett jobb med den balansen, för jag testade på att ha bloggar och synas på helbild men jag var aldrig bekväm med det. Jag tackade till exempel nej till att bli moderedaktör på Metro, för att istället börja jobba på GANT. Jag kände inte i magen att jag ville vara på bylines utan istället ville jag jobba bakom, hela tiden nära men inte att jag var själva varumärket. Så magkänsla och vad du naturligt dras åt. Det kommer du bli bäst på.

Att våga satsa, ja, jag har alltid satsat fast väl uttänkt och inte oansvarigt. Jag har inga rika föräldrar att falla tillbaka på, så jag har tänkt långsiktigt men alltid tittat efter möjligheten att växa, ta på mig mer ansvar och utvecklas. Det gör man bäst genom att erbjuda sin chef att bidra i nya projekt. Det är vägen till att bli befordrad – ta sig an nya projekt och göra de riktigt, riktigt bra. Du måste visa på din höjd i kompetens och hur professionell du är. Det går inte att berätta, det måste visas i handling.

När kände du personligen att din karriär började ta fart?

Det var nog när jag jobbade på GANT som PR-ansvarig, var cirka 26, och samtidigt blev erbjuden PR-chefsjobb på några av Sveriges största modebolag (men GANT gav mig moterbjudande och jag stannade). Just det där att rekryterare ringer och uppvaktar en, det är en hisnande känsla och ett bra betyg på att man är på rätt väg.

På din Instagram får man känslan av att din karriär har gått spikrakt uppåt vilket är härligt för man blir jäkligt peppad! Men jag förstår ju att din väg har varit krokig precis som andras. Vilka uppförsbackar har du upplevt?

Kurvan har absolut overall gått uppåt, men det har funnits dalar som handlat om min ålder och att jag är kvinna. Under några år sattes det alltid en manlig äldre presschef över mig, för att jag ansågs för ung för jobbet, men jag fick alltid höra att jobbet – det gjorde jag precis lika bra. Kanske var jag inte mogen, men där och då kändes det som jag satt fast i min ålder och mitt kön. Jag var också kandidat till ett otroligt stort jobb en gång för många år sedan i början av karriären, men feedback från några jag varit chef över var att jag var för snabb och för driven och inte väntade in teamet, utan körde mitt eget race för mycket. Det var tufft att höra, men jag lärde mig oerhört mycket om hur man måste ha med sig sitt team och sina kollegor. Man kommer ingenstans själv.

Har du ett ögonblick i din karriär som har varit game changing och vilket i sådana fall?

Jag skulle säga att jag har dragit några presentationer av projekt för VD:ar eller ledningsgrupper genom åren som lett till befordran kort efteråt. Jag minns varje gång, och ofta har det handlat om att jag har hanterat svårigheter eller kriser kommunikativt och ledningen då sett min kompetenshöjd. Det är när det blåser som det gäller, är mitt motto. Då ställer man in allt och ger jobbet dygnets alla timmar.

Idag jobbar du på Daniel Wellington som är ett av Sveriges mest framgångsrika företag. Hur är det att jobba på ett så ungt företag, som växt så snabbt och blivit så enormt framgångsrikt?

Jag älskar verkligen mitt jobb och min arbetsplats. För någon som är ambitiös och har genomförandekraft är det en oerhört givande plats att vara på, jag kan verkligen rekommendera Daniel Wellington som arbetsplats för alla.

Du är ju proffs på PR. Hur gör man om man vill bygga sitt personliga varumärke?

Ibland önskar jag att jag varit bättre på att bygga mitt eget! Jag kan nog uppfattas lite spretig på Instagram – karriär, mode, skönhet, inredning, barn… haha. Men karriärsmässigt har jag nog varit bättre, jag har tydliggjort mina främsta kompetenser – PR i en sociala medier styrd värld med tyngdpunkt på influencer marketing, företagskommunikation med fokus på att bygga talespersoner internt och externt och kris. Detta är precis vad man behöver göra – koppla ihop dig själv med cirka tre områden och så kommunicerar du kring dessa, tydligt och under lång tid. Se också till att de inte bara är ”for show”, kompetensutveckla dig alltid. Att jag har en Instagram med många följare och haft poddar gör mig självklart mer kunnig och relevant inom området för en arbetsgivare. Se alltid till att hänga med, och umgås med unga människor! Detta lärde jag mig av Hanna & Amanda. Det håller dig relevant i form av kunskap om en yngre generation.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Camilla Eleonora Åstrand (@camillaeleonora)

Vad drömmer du om i framtiden?

Karriärsmässigt är min 3-årsplan att bidra så mycket på en arbetsplats att jag blir ett självklart val som kommunikationsdirektör i en global ledningsgrupp på ett stort bolag med hög omsättning. Det är min 3-årsplan. På 6-års sikt skulle jag vilja bli ansvarig för en region hos ett större företag, och på 10 års sikt vill jag bli VD på ett bolag inom just den här branschen jag kan och älskar. Min största drivkraft är att vara nära affären, de stora kommersiella besluten och visionen. Då är VD det enda jag ser att jag långsiktigt kan sikta på även om jag har den största respekten för det arbetet efter att ha jobbat nära många VD:ar senaste åren. Jag om någon är dock ödmjuk inför att livet händer – och jag tycker så mycket om mitt jobb idag att jag hade absolut kunnat ha det livet ut. Men jag vill alltid ha något att sträva emot för att hålla gnistan och elden brinnande.

Privat känner jag mig oerhört nöjd faktiskt. Jag har allt jag någonsin drömt om där så jag är bara tacksam och njuter.

Vad fin känsla att ha landat i att vara nöjd privat, men också intressant att se dina tydliga visioner om var du vill vara i din karriär framöver. Om du fick ge några goda råd till den som står i starten av sin karriär, vad hade det varit?

1. Hitta glädjen i arbetet. Det är inte kul att inte jobba – jag lovar! När du känner att du varje dag väljer att gå till jobbet kommer energin och genomförandekraften.
2. Var noggrann, förberedd till möten, håll deadlines, var lojal mot din chef och ditt företag och se till att göra din tjänst oerhört bra. Bidra under en längre tid innan du börjar prata om nästa steg.
3. Genomför, genomför, genomför. Prata inte bara.
4. Kom med konkreta resultat. Sammanställ rapporter över ditt arbete och se till att din chef får dem, och helst presenterar du dem. Berätta vad du gör, vad du utvecklar, och be om feedback. Engagera din chef i ditt arbete och hen kommer engagera dig i sitt.
5. När du får möjlighet att hjälpa din chef med hens projekt, då har du kommit in genom en dörr som är en nyckel till att lyckas. Har du kommit dit? Var extremt lojal. Uppskatta förtroendet och stötta alltid din chef. Är det inte rätt chef, försök byta. Jobba aldrig emot din chef, utan acceptera eller byt.
6. Det krävs hårt arbete och att man gör skäl för sin lön för att komma vidare inom ett företag. Varje gång jag får löneförhöjning tänker jag ”okej, nu ska jag bidra med värde för x kronor varje månad, dags att steppa upp ytterligare”.
7. Och mitt livsmotto när det gäller arbete: Prioritera alltid: 1.Företaget 2. Laget 3.Jaget. Ha detta på skrivbordet och ta beslut efter detta. Företaget ska vara din största prio, annars är du på fel plats.

*

Vill du läsa fler Learn from the expert-intervjuer? Klicka här!