Bild: Monikh
Det är snart februari och dags att börja planera året på riktigt. Första månaden av året är det lätt att ryckas med i januarihetsen och det är svårt att fokusera på något annat än att inte bryta sina nyårslöften – därför är februari den perfekta månaden för att ge lite kärlek till hur du ska lägga upp allt annat i år. Kanske är det dags att kika på när du vill ta semester i sommar? Och när var egentligen det där bröllopet? Hoppas inte att det krockar med 30-årsfesten.
Att planera ett helt år kan låta som en stor uppgift, men det behöver inte vara så överväldigande. Här är tre tips för att planera ditt år på bästa sätt:
1. Se över ditt år
Första steget är att zooma ut och se över hur ditt år faktiskt ser ut. Skriv antingen ut kalender (upp till A3) eller skapa ett spreadsheet i Google Numbers och markera datum som står ut för dig; planerad semester, konserter, bröllop, stora deadlines, födelsedagar och andra stora händelser.
Genom att få en överblick på de redan satta datumen under 2020 ser du enkelt vilka perioder som kan bli stressiga och vilka som är mer öppna för nya event. Tänk att redan nu se att du har mycket att göra i juni, så att du kan planera in en hel selfcare-månad för att säkerställa att du inte blir sjuk efter det.
Klicka här för att ladda ner och skriva ut!
2. Planera dina månader
Nästa steg är att ta den här informationen och samla den i ett format som faktiskt hjälper dig att komma ihåg. Det kan antingen vara att du skriver ner allt i en fysisk kalender (jag älskar dessa från Ordning & Reda) eller att du lägger in allt i din digitala kalender (om du inte vill förlita dig på att alltid komma ihåg en liten bok skulle jag rekommendera den digitala kalendern).
Överför alla stora årshändelser så att du enkelt kan starta varje månad med en överblick av hur mycket jobb och sociala sammanhang du har inbokade.
3. Veckoplanering
Nästa steg är ett du kommer upprepa 52 gånger innan året är slut – men det är så bra att börja varje vecka med en planeringssession. Sätt dig ner på måndagen och lägg upp planeringen för veckan: vad behöver du prioritera och vad kan vänta? Utöver att fylla din kalender med veckans möten ska du också lista dina to do’s. När du skriver ner en uppgift på papper registreras det bättre av hjärnan, vilket gör att det blir lättare för oss att komma ihåg uppgiften.
Osäker på hur du gör en att-göra-lista rätt? Här är tre tips!
Kort och konkret: Det är lätt att vilja skriva ner allt du behöver göra, men försök hålla listan kort och bara inkludera större uppgifter. Annars är risken att du sitter med listor du aldrig kan checka av – så istället för att skriva ner ”gör research” ,”skriv utkast”, ”skicka på korr” och ”publicera artikeln” — sätt punkten ”skriv & schemalägg artikeln”. Då känns det mer hanterbart.
Skippa ärenden: Försök ha en separat lista med små ärenden och arbetsuppgifter. Mina ärenden försöker jag hålla som en pågående lista i mobilen.
Numrera det: Har du svårt att hitta motivation? Skriv om listan och numrera dina uppgifter i den ordning du vill göra dem. Att sätta de större uppgifterna först och sedan avsluta med de lättare får dig att känna att listan checkas av snabbare. Det är också skönt att börja med det jobbigaste så du blir av med det sen.