Vad är SMARTa mål och hur hjälper det dig?

Bild via Rawpixel

Du sätter upp ett mål— storslaget mål— som kommer göra ditt liv bättre men det tycks inte hända någonting. Du vet inte riktigt hur du ska ta dig dit. Du vet inte hur du ska identifiera dina framgångar eller övervaka dina framsteg – och snart har det stora målet hamnar mellan stolarna. Igen.

Känner du igen dig? Du är inte ensam. En av våra läsare (hej Linn 👋) bad oss skriva en artikel och berätta lite mer om hur man skapar SMARTa mål för sig själv. Hur man sätter mål som man faktiskt uppnår.

Vad är ett SMART mål?

SMARTa mål identifierar vilka kriterier du behöver lösa för att nå ett mål, för att det ska bli uppnåeligt. SMART är en akronym för Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbundet.

När du skriver ett SMART mål går du igenom varje ord för att ta fram vad som behöver göras, när det behöver göras och hur du ska genomföra det för att uppnå målet. Genom att sätta den här typen av mål ritar du upp en karta över hur du tar dig fram till mållinjen, samtidigt som det hjälper dig att hålla koll på dina framsteg, och hålla dig motiverad.

Hur använder du det?

S: Specifik

För att ett mål ska kunna uppnås effektivt måste det vara specifikt. Så vad innebär det att vara specifik? Ett specifikt mål ska kunna svara på frågor som:

  • Vad behöver genomföras?
  • Vem är ansvarig för det?
  • Vilka steg behöver tas för att nå dit?

Genom att svara på de frågorna kan du sätta en detaljrik plan som inte bara visar vad du är ute efter utan också hur du tar dig dit.

Exempel:

Nå fler följare på FORNIs instagramprofil. Det här uppnås genom att optimera vad läsarna vill se och annonsering via olika sociala nätverk.

M: Mätbart

Målet ovan fungerar, men det saknar något viktigt: siffror. Genom att inkludera siffror i dina mål gör du det lättare för dig att följa dina framsteg och veta när du har nått mållinjen.

Så vi vill växa på Instagram. Med hur mycket? Om vi bara får en ny följare så har vi tekniskt sätt vuxit. Är målet avklarat då? Detsamma gäller för våra ”olika sociala nätverk”. Hur många nätverk vill vi synas i?

För att göra målet ännu starkare behöver vi gå tillbaka och definiera siffror.

Exempel:

Nå 10 000 följare FORNIs instagramprofil. Det här uppnås genom att optimera vad läsarna vill se och annonsering via två sociala nätverk: Facebook och Instagram.

A: Accepterat

För att ett mål ska uppnås är det viktigt att du står bakom ditt mål och redo att ta dig an det. Det här är din reality check. Det är ett extra viktigt att reflektera över det här steget om målet i fråga är ett större projekt med flera inblandade — är alla med på tåget?

R: Relevant

Vissa svenska översättare menar att R i SMART står för ”realistiskt” men jag tycker punkten ”relevans” är viktigare. Ingen vill uppnå ett mål bara för att uppnå ett. Det måste finnas en riktig fördel med att faktiskt avsluta projektet.

Vid det här steget ska du utvärdera varför målet är viktigt för dig (och/eller ditt företag). Att ha en identifierad fördel kopplat till ditt mål hjälper dig se hela bilden och hålla motivationen uppe under projektets gång.

Vi vill inte nå 10 000 följare för att boosta våra egon (okej, kanske lite), utan för att vi vet att vårt Instagramkonto är en bra plats för oss att kommunicera med er läsare, och en svepfunktion hade underlättat för många som enkelt vill hitta de produkter vi tipsar om och är en bra inkomstkälla för oss.

Exempel:

Nå 10 000 följare FORNIs instagramprofil. Det här uppnås genom att optimera vad läsarna vill se och annonsering via två sociala nätverk: Facebook och Instagram. Då vi vet att många utforskar och shoppar via telefonen, är målet att utöka vår intäkter och kommunicera mer fler av våra följare.

T: Tidsbundet

Ett mål kan inte pågå för evigt, du kommer bli galen. Ett mål behöver en deadline. På samma sätt som siffror, använder du tidsramen för att kunna följa dina framsteg (och bakslag).

Skulle vi kunna nå 10 000 följare på fem år och fortfarande räkna det som en framgång? Antagligen inte — vi behöver se resultat tidigare för att kunna växa som bolag. Och när kommer vi i teamet börja samla in information från våra läsare och köra igång annonser? Direkt? Nästa månad? Nästa kvartal?

Ditt SMARTa mål ska ha den typen av deadlines inkluderade i sin plan, så alla vet vad de ska göra och när. På så sätt ser ni till att hålla er till planen och gå i mål i tid.

Så när vi har lagt in våra deadlines i vårt mål, då har vi gjort ett SMART mål.

Färdigt SMART mål exempel:

Nå 10 000 följare FORNIs instagramprofil inom Q4 under i 2020. Det här uppnås genom att optimera vad läsarna vill se och annonsering med start april 2020 via två sociala nätverk: Facebook och Instagram. Då vi vet att många utforskar och shoppar via telefonen, är målet att utöka vår intäkter och kommunicera mer fler av våra följare.

Få det att hända

Nu när du vet hur du sätter informativa och motiverande mål är det dags att kika på hur du bäst uppnår dem. Här är några tips på hur du startar projektet på bästa sätt, vare sig det är personligt eller i jobbet:

1. Skriv ner det: i en studie genomförd av Dr. Gail Matthews, en psykolog och professor på Dominican University i Kalifornien, kom slutsatsen att det är 42% mer troligt att du slutför ett mål om du skriver ner dem. Så plocka fram ditt papper och penna — de hjälper mer än du tror.

2. Planera in check-in på regelbunden basis: sätt undan 15 minuter varje vecka för att se var du är idag. Missade du något?

3. Fira dina framsteg (även de små): Det är lätt att man väntar med att fira sin framgång tills efter man är över mållinjen, men här gäller det att hålla motivationen uppe. Speciellt om det är ett mål som kräver längre tid. Så fira de små vinsterna.

Sen är det bara att köra – du klarar det här! Mer SMARTa mål åt folket!

Vill du läsa mer om karriär så hittar du kategorin här!