Learn from the expert med influencern, programledaren och entrepenören Margaux Dietz

Namn: Margaux Dietz
Ålder: 30 år
Familj: Fästmannen Sean och sonen Arnold
Titel: Influencer, programledare och entreprenör
Drömjobb som barn: Advokat/Lapplisa/Tennisproffs

Det kan tyckas vara lite speciell att intervjua sina vänner som jag så ofta gör i Learn from the Expert-serien, men anledningen till det är att jag själv tycker att jag är omringad av så fantastiskt kloka, inspirerande och duktiga kvinnor. Jag är sjukt stolt över det! Jag har ett nätverk av smarta hjärnor och när jag började med de här intervjuerna tänkte jag att jag absolut måste få dela med mig av deras tankar, karriärer, tips och råd.

Jag anställde Margaux för sex år sedan som redaktör för bloggportalen Devote där jag då jobbade. Vi hade varit vänner några år och jag älskade Margauxs energi och var helt övertygad om att hon skulle passa i den här branschen. Det tog bara några veckor innan jag förstod hur rätt jag hade haft – hon var som klippt och skuren för influencervärlden. Det är med så mycket kärlek som jag har sett henne växa inom sin karriär och göra en helt galen resa på kort tid – och jag tror inte att andra kan förstå hur mycket arbete det ligger bakom en sån här karriär. I den här intervjun har jag pratat med henne om hennes tusen bollar i luften, hur hon har kommit dit där hon är idag och vad som har varit svårast längst med vägen.

Margaux Dietz är en person som vet vad hon vill och som ser till att ha kul längst vägen. För mig är hon en stor förebild när det kommer till kvinnligt entreprenörskap och när jag läser om hennes årsomsättningar och framgångar i diverse business-tidningar får jag gåshud.

Välkommen till ett samtal om erotiska noveller, långa arbetsprocesser och att våga satsa på det man tycker är roligt i livet.

Du började din karriär inom just den här branschen för bara några år sedan, och då jobbade ju du och jag faktiskt tillsammans på bloggportalen Devote där jag anställde dig som redaktör. Det var för ungefär 5-6 år sedan och sen dess har du gjort en helt otrolig karriärresa. Om det finns något standardmått för hur lång tid det tar att göra karriär kan man säga att du speedade upp den farten och byggde din karriär på kort tid men med stor kraft, vilket är sjukt häftigt. Idag har du tusen bollar i luften som du är aktuell med – kan du bolla upp dem för mig?

Först och främst så är det ju mina sociala medier, jag uppdaterar min Youtube-kanal två gånger i veckan, Instagram varje dag, bloggen ligger lite halvt på is men där kommer det att komma en comeback eftersom jag vet att många uppskattar det formatet – som du!

Och sen förutom mina sociala medier så gör jag ju massa andra saker. Jag är programledare på TV3, jag har mitt klädmärke Juan Carlos och skönhetsmärket X by Margaux som är kroppsvård och parfymer som jag har tagit fram, vilket bara det faktiskt är ett heltidsjobb i sig. Jag gör även vissa stora samarbeten som att designa ett padelrack vilket är så kul att man tack vare sitt jobb som influencer får möjligheter att uppfylla sina drömmar! Jag är ju besatt av padel så att göra mitt eget padelrack är sjukt roligt och något jag drömt om.

Sen skriver jag ju böcker precis som du och har precis släppt min andra barnbok, Drömma Stort, samt att jag i veckan skickade in min erotiska roman till tryck!

Det här är ju väldigt intressant, en erotisk roman, när kommer den?

Den kommer i oktober – hur taggad är du på att läsa den?!

Mycket taggad givetvis. Berätta allt?

Man har ju samlat på sig väldigt mycket historier genom åren så jag kom på den här idén och pitchade in den för mitt bokförlag Bookmark. Jag sålde in den som världens bästa idé för jag tycker verkligen att det är världens bästa idé och nu känner jag att alla måste läsa världens bästa idé!

Hur var reaktionerna under pitchen på förlaget?

Jo men de blev väl lite chockade över att jag gick från att skriva en barnbok till att vilja skriva en erotisk roman men deras reaktion var mest att “Ja, varför inte?”. Det pratas alldeles för lite om sex. Jag vill att det här ska vara en bok för kvinnor i alla åldrar och den handlar mest om att jag vill att kvinnor ska våga stå för vår sexualitet. Där har vi målet – att vi ska våga be om det vi gillar och inte vara rädda för att ta för oss.

Okej, från erotik till beautyprodukter… För det är ju ändå lite roligt att du sitter ena timmen på din arbetsdag och jobbar med erotik, andra med skönhetsprodukter och tredje med sport eller pluggar in ett programledarmanus. Hur gick det till när du skapade X by Margaux?

Från idé till vår första produkt tog det två år, vilket man kanske inte tror när man följer mig att det är så mycket jobb bakom produkterna. Det är mycket man inte tänker på när man bara följer en resa på sociala medier, men allt ifrån formulan till hur en produkt reagerar på en doft tar extremt lång tid att testa. Vi tar fram nya produkter hela tiden och stabbtester är det som tar absolut längst tid – alltså att testa om en produkt funkar och alltså blir godkänd för att släppas på marknaden. Säg att jag hittar en formula som jag tycker om och vill köra på – då tar det tre månader att få den testad och godkänd. Sen vill jag addera en doft som vi tar fram själva, eftersom jag inte vill köpa en färdig doft på fabrik utan ha en unik doft. Då när den doften ska testat med formulan tar det tre månader av test för att se så den inte skär sig eller reagerar på något sätt. När den kommer ut och är godkänd så kanske vi känner att nej, den är lite för tjock, vi vill ha den lite lösare. Då är det tre månader av tester igen innan man kan släppa den perfekta versionen. Så det är många vändor med stabbtester fram och tillbaka.

Hur kommer det sig att du valde att satsa på X by Margaux?

Jag har alltid gillat krämer väldigt mycket, både du och jag är sådana som gillar att ligga i badet i timmar och smörja in oss och hålla på. Alla dofter finns det en tanke bakom, till exempel vår lotion har en doft av hotelltvättmedel. Inte sånt tvättmedel man använder hemma utan när det doftar sådär lyxigt liksom. Jag vill göra produkter som är så pass bra att jag vill byta ut allt jag har hemma till mina egna produkter och det har varit målet. Sedan är min stil i övrigt väldigt färgglad som alla vet, men med de här produkterna så ville jag att de här skulle funka i alla badrum och inte känna stökiga när de står framme. De ska ge ett harmoniskt intryck och funka i alla hem.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Margaux Dietz | XbyMargaux (@xbymargaux)

När jag pratar med dig vill jag bara köpa, testa och använda allt det du gör och tipsar om. Du är ju en grym säljare som övertygar! Hur viktig har din personlighet varit för att kunna bygga allt det du har byggt?

Jag är ju mitt varumärke så det har nog varit väldigt viktigt. Jag brinner för det jag gör och jag tror att det smittar av sig till andra.

I din första bok skriver du om att du har varit väldigt målmedveten redan från start i din karriär. Hur målmedveten är du idag? Finns det strategier bakom allt du gör?

Jag har alltid varit målmedveten men när jag började jobba med dig i starten av den här resan var inte tanken att jag skulle bli en stor influencer, jag pitchade ju att starta mitt eget influencernätverk och grejer för dig istället. Jag var motiverad till att göra någonting jag älskar och brinner för, jag har alltid velat driva eget så det var det stora målet. Sen kom det en punkt där jag kände att jag ville bli influencer för att jag tyckte att det var SÅ roligt och så ville jag strunta i det andra jobbet, så då valde jag den vägen och körde all in.

Har du någon gång känt att det gått för fort?

Nej, jag tror inte det. Det är nog tur att jag aldrig reflekterat över det för nu när jag tittar tillbaka på vissa saker kan jag känna att det gick väldigt fort, men då tänkte jag inte på det. Mitt första samarbete på Youtube är det mest stressiga jag har gjort. Jag hade en 1-månaders bebis och allt gick sååå fort i min karriär, men jag tyckte aldrig att det gick för fort. Jag hade inte velat göra om det idag men jag var ju också yngre då, nu orkar jag inte på samma sätt, haha.

Har du någonting i din karriär som har varit game changing för dig?

Jag kan ju inte säga någonting annat än förlossningsvideon…

Kan du ge tre tips till den som vill göra raketkarriär?

1. Våga stanna upp, jag är inte den bästa på det men det tror jag är så viktigt.
2. Våga anställa. Det är läskigt att anställa när det går fort men man behöver ett starkt team för att kunna växla upp.
3. Det kommer komma motgångar – så kämpa hårt och ge inte upp.

Slutligen då – vad är ditt nästa steg?

Jag håller på med ett nytt bolag som kommer under nästa år och den här gången är jag så duktig på att inte stressa… det ska få ta tid och kärlek innan bebisen släpps ut på marknaden!