SHOPPA ARTIKEL

Är Glossier värt hypen?

Jag har återigen under en månads tid provat och utvärderat produkter från ett sminkvarumärke. Den här gången är det vår allas social media fave Glossier. Det känns som att jag har tjatat om deras Boy Brow i över ett år…

Glossier är sminkvarumärket som växte ur onlinemagasinet Into The Gloss, grundat av Emily Weiss (som btw är New York-praktikanten i The Hills säsong ett). Emily ville göra skönhet lika roligt och personligt som ett modeplagg – hitintills tyckte hon att skönhetsindustrin baserades på experter, på vad man fick och inte fick göra. Och därifrån skapades Glossier!

Bild

När varumärket kom stack de ut genom att hoppa på trenderna i sociala medier och blev snabbt allt större på Instagram. Idag har de hela 2,1 miljoner följare (!) och kontots bilder är baserade på sina kunder. För det är just det som fick mig att fastna för varumärket vid lansering 2014 – deras genuina och starka band till sitt community. Idag är det inte konstigt om man ser Glossier lämna stora företagsfrågor i händerna på sina följare.

Sminket då? Det är väldigt naturligt a la no makeup makeup som vi tipsade om förra veckan. Du kan alltså inte förvänta dig heltäckande produkter. På gott och ont. Vi kollar:

Perfecting Skin Tint ”foundation” ⭐️⭐️
Jag har verkligen inte bestämt mig för den här ännu? Jag gillar den – men det är inte någon täckning. Det jämnar ut hudtonen, men inte tillräckligt för att det ska räcka. Hade den haft SPF i sig hade jag sett mer användning för den som bas, men så som den är idag finns det bättre alternativ. Till exempel Bare Minerals Complexion Rescue med SPF 30!

Stretch Concealer ⭐️⭐️⭐️⭐️
Om du inte behöver en heltäckande concealer (och är okej med att det tar ett tag innan den torkar) är det här ett bra alternativ. Enkel att jobba med och jag tycker den lyser upp under ögonen ganska rejält. Den här tyckte jag om att använda!

Cloud Paint Flytande rogue ⭐️⭐️⭐️⭐️
Jag gillar verkligen Cloud Paint-roungen. Färgerna är väldigt lätta att jobba med och bygga upp. Extra plus är att man kan använda dem till läppar och ögonlock också, om man vill ha en naturlig look.

Lidstar Flytande Ögonskugga ⭐️
Underwhelming. Färgen är i en fin bronsig nyans men det ger inte tillräckligt mycket pigment när du jobbat in det på ögonlocken. Det torkar heller inte riktigt in vilket gör att det lägger sig i ögonlockens veck. Jag har istället använt den som bas under andra färger där den gör ett bra jobb!

Wowder Puder ⭐️⭐️⭐️
Glossiers puder för att sätta ditt smink och bli av med oljig hy. Lite svår att använda under Glossiers egna produkter då den är torr, så se till att bara lägga den i t-zonen där du inte ska ha på blush eller highlighter. Den lägger sig väldigt fint men behöver fyllas på ganska snabbt efter första användning!

Boy Brow Ögonbrynsborste ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Ah, my baby Bow Brow. Jag har ännu inte hittat en ögonbrynsborste eller penna som gör jobbet lika bra.  Perfekt storlek på borste så man får precision, bra pigmentering på färg och det blir inte överflöd av produkt kvar på brynet.

Haloscope Highlighter ⭐️⭐️⭐️
Jättefint, naturligt glow. Det ser lite ut som att man har powerwalkat till jobbet och det har lagt sig en hinna svett över kinden. På ett bra sätt! Enda nackdelen är att det är en relativt blöt produkt som tar väldigt lång tid innan den torkar – så om du kommer åt med handen försvinner det.

Niteshine Highlighter ⭐️⭐️
En alternativ highlighter till Haloscope ovan. Fördelen med den här produkten är att den torkar in i huden så du riskerar inte att bli av med den. Nackdelen är att man behöver jobba med den väldigt mycket för att den ska lägga sig snyggt. Försöker man ”bygga på” för mycket lyfter den fram texturen på ens hy under, och för någon med större porer (jag!) känns inte det så smickrande.

Color Slide Kajalpenna ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Den här produkten ingår i Glossiers nya serie Glossier Play. Och wow, var fina dessa är. Tyvärr blev jag av med en nere i Skåne så den jag har kvar håller jag hårt i. Jag har nog aldrig fått så många komplimanger för en kajalpenna som när jag bar den. De är också lätta att smeta ut om du vill köra färgen på hela ögonlocket som jag gör. Tio poäng!

Lash Slick Mascara ⭐️⭐️⭐️⭐️
Mascaran har fibrer i, vilket gör att man ”bygger” sina egna fransar längre. Den funkar verkligen för ”vardagsfransarna”, separerar och bygger upp fint. Vill du ha mycket volym får du söka dig efter något annat.

Generation G Läppstift ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Om du är van vid MACs matta läppstift kommer det här antagligen inte vara något för dig. Läppstiften är väldigt sheer och du behöver dra på ett antal lager för att få färgen som visas på förpackningen. Men där emellan hittade jag så många fina nyanser att jag vill ha Generation G i varje färg som finns. Superfina ”mine but better”-läppar.

För att summera:

Så är det värt hypen? Inte alla produkter men många! Lägg dina pengar på ögonprodukter (Boy Brow, Color Slide och Lash Slick) men spara när det kommer till hud (Perfecting Skin Tint).

Glossier känns roligt och lättanvänt. Många tycker att produkterna har för lite pigmentering för användning (vilket jag håller med när det kommer till Lidstar) men det är väl också det som är hela deras affärsidé. No makeup makeup. Det blir väldigt enkelt och näst intill kul att bygga upp sin perfekta färg och resultat.

Varumärket är cruely free men inte veganskt, många av deras produkter innehåller bland annat honung. Priserna ligger mellan 200-500 kronor och mycket kan köpas i duo, vilket jag först ville säga känns snällt – men jag inser att det mer är en smart säljstrategi. Jag hade inte köpt min puderborste om det inte vore för duo-paketet med pudret. Lite som den där andra vattenmelonen på ICA.

Allt som allt så ja det är värt hypen men nej du behöver inte springa efter varje produktsläpp de gör. Produkterna finns än så länge bara att köpa online här i Sverige, via deras hemsida.

Många artiklar på FORNI använder sig av annonslänkar, där vi på FORNI får en liten ersättning per klick. Annonslänkar är inte sponsrat innehåll eller samarbeten. Allt vi redaktörer skriver i våra artiklar är 100% våra egna åsikter och speglas inte av de produkter vi delar med oss av. Om något innehåll är sponsrat eller ett samarbete, är det tydligt reklammärkt högst upp.