11 tips för att organisera din iPhone och Mac

Bild är via Pexels

Om det är något jag älskar så är det att effektivisera och organisera min teknik, vare sig det är sladdarna som går genom sovrummet eller apparna på startskärmen. Kanske är det för att jag är jungfru, men jag blir lugn av det.  Här är de inställningarna jag alltid gör när jag ska ställa in en ny iPhone eller Mac för bästa, möjliga upplevelse.

Men first of all: slå på din iCloud. Det finns ingen anledning för dig att inte ha den säkerheten. Om du dessutom utökar ditt iCloud med ett månadsabonnemang kan du få tag på allt från din dators skrivbord när som helst.

6 saker att ställa in på din iPhone

Anteckningar: Appen Anteckningar är nog den jag använder mest, jag älskar att slänga ner random idéer, tankar eller planer för att återkomma till senare. Men innan jag hade ett system upptäckte jag att jag sällan gjorde något av dem – jag orkade inte leta upp dem igen. Så jag började sortera.

 

organisera iPhone

 

Sortera dina appar smart: Det finns flera olika sätt för att organisera sina appar (det kommer mer detaljerat i en framtida artikel) men min tumregel är: de appar du använder mest ska ligga på första sidan, och de du använder varje dag ska ligga längst ner för lätt åtkomst med tummen.

 

Här är min startsida, jag har bara lagt appar jag enkelt kommer åt med tummen. Kommer även i en framtida artikel visa hur man skapar den här typen av tomrum på sin iPhone!

Avlasta appar för att se vilka som platsar: Ge dig själv en till tre dagar och fyll på startsidan allt eftersom du använder en app ofta. Fortfarande osäker på vilka appar som faktiskt hör hemma på startsidan? Eller vilka som ens borde vara på telefonen? Slå på Avlasta oanvända appar. Telefonen kommer automatiskt lägga upp appar som inte används i molnet (men behåller alla data). Ett enkelt sätt att efter en vecka se vilka appar du faktiskt aldrig använder – de får nämligen en liten nerladdningsikon bredvid sig. Också väldigt bra om du har lite plats på telefonen.

Hittas under Inställningar > iTunes och App Store > Avlasta oanvända appar.

 

Här ser jag att jag bara använder två av fem spel jag har nerladdat (Fishdom är BTW det bästa som finns).

Gör ett shortcut för din mejladress: Om det är något jag tycker är riktigt tråkigt så är det att skriva ut hela min email-adress på mobilen – det tar ju sån TID! Därför har jag ställt in så att “@@” automatiskt omvandlas till min mejl när jag skriver. Du kan välja vilka symboler/bokstäver du vill till dina shortcuts.

Det här gör du under Inställningar > Allmänt > Tangentbord > Textersättning.

Skapa genvägar: Jag har tidigare skrivit en artikel om varför Genvägar är så bra! In och läs hur du skapar dem här.

Effektivisera dina widgets: Att svepa till vänster för att få upp snabb information känns väldigt underskattat. Lägg bara till den informationen du vill ha snabb åtkomst till. Jag själv har: batteristatus på mina olika prylar, Genvägar, Aktivitet och väder!

5 saker att ställa in på din Mac

Sätt upp shortcuts för smileys: Saknar du MSN? Same. Det närmsta du kan komma det på datorn idag är att koppla upp din iMessage och skapa kortkommandon för emojis, som du gjorde med din mejladress på telefonen. Jag har en uppsättning av shortcuts för de emojis jag använder mest, så som “:’D” för 😂  och “(L)” för ❤️  (idag <3 kanske känns bättre men jag är en nostalgisk själ).

Likt på mobilen hittar du der här under i Systeminställningar > Tangentbord > Text. Dina kortkommandon synkar även mellan datorn och mobilen.

 

 

(for the love of GOD) Använd “travar” på Skrivbordet: Ser ditt Skrivbord ut som en soptipp? Well, it SHOULN’T! Det är här en fråga som ligger mig varmt om hjärtat, speciellt då din dator jobbar långsammare om du har tunga saker på skrivbordet. Men om det är så att du måste ha saker liggandes där, sortera det med hjälp av travar. Då hamnar alla dokument automatiskt kategoriserade, och det slipper se ut som att din dator haft en dålig bakfylla.

Du hittar det i Finder under Innehåller > Använd travar.

Se exempel nedan. Ryser.

 

 

m docken: “Docken” är den meny du har längst ner på din skärm och agerar som en genväg till dina favoritappar. Det är sällan jag använder min dock, vilket är varför jag vill att den ska kännas så vettig och minimalistisk som möjligt. Lägg appar du använder dagligen i den här genvägsmenyn, resten hittar du lättast på annan väg:

Tryck på Command (kringlan till vänster om mellanslagsknappen) + mellanslagsknappen för att få upp Spotlight, din nya bästa vän. Här hittar du appar, dokument och allt annat du kan tänkas leta efter genom att skriva in det. De snabbaste sättet att öppna en app! Du kan också använda Spotlight som miniräknare. Jag använder Spotlight både på datorn och mobilen.

 

 

Visa status och path bar: Har du någon gång letat rätt på ett dokument och insett att du inte har någon aning om hur du tog dig dit? Det är ingen fara, händer den bästa. Har du haft din dator längre än en månad lär du har en del dokument i diverse mappar och det är lätt att gå vilse. Därför har jag alltid min “path bar” aktiverad i Finder. Den visar exakt var den aktiva filen är lokaliserad och du kan lätt “backa bakåt” eller komma ihåg platsen till nästa gång.

När du ändå är igång och ska aktivera bars – aktivera också din “status bar”. Den visar enkelt hur mycket utrymme som just nu visas, så om du markerar ett gäng filer visar den hur mycket de alla väger tillsammans.

Slå på dessa i Finder under Innehåll > Visa sökvägsfältet / Visa statusfältet

 

 

Aktivera dina hörn: Smarta hörn är något alldeles för få använder. Du kan alltså ställa in vad som ska hända när du lägger musen i något av din skärms fyra hörn, så som “visa skrivbordet” (bra för dig som spyr ut allt där) eller “gå in i viloläge” vilket är väldigt smidigt om du till exempel ska lämna din kontorsplats men inte vill att någon ska se vad du jobbar (eller inte jobbar) med.

Du hittar dina smarta hörn i Systeminställningar > Mission Control > Aktiva hörn.

*

Se fler av våra teknik-artiklar här!