Följ dessa 5 steg för att skapa balans mellan jobb och fritid

Vi har alla varit där: med to-do listor högre än Eiffeltornet, fler möten inplanerade än tiden räcker till och dessutom med en agenda på vad vi personligen vill och behöver för att må bra. Hur tusan lyckans man hitta den där berömda balansen? Jag kan tycka att det är en högst väsentlig fråga år 2021, när gränsen mellan arbetstid och fritid är ytterst suddig. Vi tränar under arbetstid, arbetar långt efter att vi egentligen stämplat ut, äter lunch samtidigt som vi jobbar och när vi vaknar börjar vi direkt klura på planeringen av arbetsdagen. Man behöver ju inte vara hjärnforskare för att lista ut att detta inte är speciellt sunt. Så hur hittar man då balans i vardagen?

Steg 1 – reflektera över din perfekta balans

Vi är alla unika individer och med olika behov för att känna oss just balanserade. Ta en stund och reflektera över vad som brukar resultera i en vecka med bra balans mellan arbete och fritid för just dig. Är det mycket sociala utbyten på och efter jobbet? Aktiviteter med partner och eventuellt barn, eller kanske familjemiddagar? Att starta dagen i ett långsammare tempo eller med en speciell morgonrutin? Att utföra någon träningsform? Att hinna träffa en kompis över jobblunchen? Att göra små justeringar som att skapa utrymme för en långlunch någon dag i veckan och istället jobba senare, eller kanske att få hjälp med barnpassning någon kväll då och då, kan göra stor skillnad för att du ska känna dig mer i balans snarare än stressad.

Ta tio minuter och skriv ner allt som du behöver för att skapa balans i vardagen. Lägg upp kolumner och skriv ner precis allt som du kommer på! Här följer ett exempel:

balans i vardagen

Steg 2 – planera och prioritera

En före detta chef till mig sa alltid: planera och prioritera! Dessa ord har följt mig sedan dess. Att skriva ner veckans planer ger en bra överblick över var det finns utrymme att vara spontan och var det kanske är lite för mycket inbokat. En bra strategi är att avsätta lite tid varje söndag för att sätta strukturen för kommande vecka, och nu när du vet precis vad du behöver så blir det enklare att skapa balans i vardagen.

Planera:

– spara tid genom att beställa hem en matkasse! Det finns en uppsjö utav alternativ, både på färdiga middagskassar eller om du helt enkelt vill utföra din storhandling online.
– boka veckans träningspass utefter arbetsveckans upplägg. När träning faller sig bäst för dig vet bara du, så utgå från dig själv och var realistisk! (och undvik att vara självkritisk om det slutar med att träningen avbokas, allt blir inte alltid som planerat ändå!).
– prata med eventuell partner om hens planer och skapa en överblick tillsammans för att undvika missförstånd under veckans gång.
– se över arbetsschemat och planera dina sociala aktiviteter utefter det. Kanske känns det härligare att planera in någonting efter jobbet om du inte suttit i möten hela dagen, eller så är det precis tvärtom.
– fyll på den här listan själv med sådant som du vet underlättar just din vardag.

Prioritera:

Då och då krockar vår agenda trots planering och ibland kommer vi att behöva avboka. Här gäller det att prioritera vad som är viktigast. Känner du dig stressad kanske du behöver be om en utökad deadline eller att få hjälp med något uppdrag, så att du fortfarande får utrymme för det som du behöver privat. Eller tvärtom – har du mycket energi och driv på jobbet just nu kanske det är eventuella middagsplaner som får skjutas upp. Förklara situationen och dina känslor för den eller de personer som involveras så kan jag nästan garantera att du får förståelse. Ha alltid med dig detta när du behöver avboka, skjuta upp eller ändra om: vad är det värsta som kan hända? Är det på liv och död om något sker en dag senare än planerat? Oftast (nästan alltid) är svaret nej.

balans i vardagen

Steg 3 – gör det både synligt och enkelt

Gör det enkelt! Yes, that’s right. Det finns små saker man kan göra för att förenkla livet för sig själv utan speciellt mycket ansträngning. Har du planerat din vecka har du redan skapat bilder för ditt inre där du ser dig själv utföra dem, och låter du saker och ting finnas synliga i hemmet så är chansen ännu större att de faktiskt blir av! Lägg fram träningskläderna, skor och hörlurar om du planerat att ge dig ut på en löptur på morgonen. Förbered frukost kvällen innan för att spara tid. Sätt laddaren till telefonen långt ifrån sängen om du vill ha skärmfri tid innan läggdags. Lägg fram en bok på kudden när du bäddar på morgonen om det är vad du behöver efter en arbetsdag. Och så vidare!

Fundera på vilka små förändringar du kan göra i hemmet eller på jobbet för att hitta balans i vardagen och förenkla just ditt liv. Det kan vara små saker som också gör att livet känns härligare, till exempel att sätta på en spellista som gör dig glad medan du lagar mat, lyssna på en podd i badkaret, ha hemma-spa tillsammans med barnen för att slå två flugor i en smäll, och så vidare. Var kreativ!

Steg 4 – strukturera upp dagen efter din kapacitet

Lägg upp arbetsdagen din kapacitet, det vill säga när just du är som mest produktiv! Är du en morgonmänniska kan det vara en idé att påbörja mer komplicerade arbetsuppgifter direkt när du startar arbetsdagen, medan om du anser dig själv vara mer produktiv på eftermiddagen så planerar du in dessa då. Tiden på dagen då du tenderar att känna dig minst produktiv kan det vara smart att planera in möten eller enklare arbetsuppgifter som inte kräver lika mycket utav ditt fokus och energi. Ha samma tänk när du planerar in dina privata aktiviteter: tenderar du att alltid avboka ett träningspass efter jobbet tex? Flytta det till en annan tidpunkt då du oftast känner dig motiverad.

Tips! Är du utvilad, har fått i dig energi via bra mat samt rört på dig en stund efter lunch (då vi annars brukar få en dipp) så tenderar energinivåerna att ligga ganska jämnt över dagen. Tar du dessutom flera micropauser och rör på dig så är chanserna stora att du blir mer produktiv när du väl jobbar.

Steg 5 – sätt gränser och var ödmjuk mot dig själv

VÅGA SÄGA NEJ. Detta är kanske det viktigaste steget av dem alla. Hamna inte i fällan av att vara en people pleaser – det är bara du som förlorar på det. Sätt tydliga gränser och fundera en stund innan du tackar ja till saker både privat och på jobbet. Att tacka nej till någonting innebär inte att du är en dålig kompis/anställd/kollega/partner, det innebär bara att du vågar stå upp för dig själv och tar ansvar över ditt eget välmående. Det, om något, är väldigt beundransvärt.

Var också ödmjuk mot dig själv. Det är superbra att planera veckan, men det är faktiskt inte hela världen om allting inte blir så som du har tänkt dig. Du har ett personligt ansvar över att skapa balans i just ditt liv och om det innebär att planer behöver ställas in så får det vara så. Se bara till att vågskålen är jämn, och att planerna som ställs in inte alltid är dina privata. Det är okej att säga nej på jobbet också! Våga prata om och uttrycka till både kollegor, vänner och familj när det blir för mycket och förklara att du behöver göra justeringar för att känna dig mer i balans.