Malin Andrén grundaren av By Malina berättar om hur hon byggde sitt färgglada modemärke

När jag blundar och tänker på By Malina så ser jag bara härliga saker framför mig. Turkost vatten, långa klänningar på semester, korgväskor på härliga platser, en tjej som sitter med en aperol spritz i handen och skrattar med sin bästa tjejkompis, den vackraste bruden av dem alla, tärnor som skimrar ikapp, skål och kindpussar på ett högljutt bröllop.

By Malina är varumärket som är förknippat med några av livets bästa stunder. Vad häftigt det är att Malin Andrén, som grundade varumärket, får vara en del i dessa stunder med sin design. Tänk att gå från att ha en idé om att bygga ett färgglatt modemärke, till att se sina klänningar på hundratals bröllop världen över. Malin hade en dröm och den drömmen är nu en del av när andra människor uppfyller sina drömmar. Jag har själv haft på mig By Malina på bröllop, på fest, födelsedagar, några av mina bästa resor och till jobbet en helt vanlig sommardag – jag blir glad av deras plagg.

I den andra delen av min intervjuserie “Learn from the expert” har jag fått äran att intervjua Malin om hur hon lyckades bygga ett så framgångsrikt och ljuvligt varumärke. Varför hamnade hon här och hur tar hon sig igenom Corona-krisen som företagare? Varsågoda att inspireras och hitta kraft – det gjorde jag när vi hade pratat klart!

Hur började allt för dig?

Det började med min kreativa familj! Mamma är textillärare och pappa är AD vilket satte en grund till allt jag gör och livnär mig på idag. Efter en lekfull, fri och kreativ uppväxt gick jag på Beckmans och Parsons School of design i NYC. Därefter fick jag jobb inom produktion i Kina, där jag stannade i fyra år. Det blev riktiga hundår – långa dagar, mycket jobb och mycket kunskap bildades. Så det var det värt! När jag ville hem kände jag att jag hade för mycket kunskap och hade ”förlorat” så många av mina unga år med mina vänner för att bli anställd på de storbolag jag blev erbjuden jobb hos… så då startade jag By Malina, en nisch som då saknades i Skandinavien.

Och vad var det för nisch som saknades?

Jag tycker att det saknades printade långklänningar som är lite roligare, det var ju väldigt mycket “scandi-style” dvs. svart, vitt och monokromt – det var liksom ingenting som liknade det jag gjorde. Nu däremot gör alla färglada party, bröllop och festklänningar!

Har du alltid vetat om att det är det här du ska göra? Om inte, när blev det självklart för dig?

Jag är ingen akademiker, så jag har alltid vetat att jag ska göra något som är kreativt och skapande. Men det kunde varit annat än kläder. Det blev en naturlig övergång efter mina år med produktion i Kina, jag brann för det och det kändes knappt som ett jobb första åren!

Från idé till verklighet – hur tog du dig hela vägen till att faktiskt bygga ett modebolag? Det är så lätt att man fastnar i sina drömmar! Hur vågade du, hur gick du till väga?

Jag brukar säga till de flesta som vill bygga företag att mitt viktigaste tips är att inte vara för rädd för att misslyckas. Sätter man för höga krav på sig själv kollapsar det oftast dubbelt så hårt. Sen är det viktigt att inte räkna timmar och framförallt att tycka det är kul. Till en början får man strunta i att skilja på jobb och fritid. Du måste jobba mycket och ge allt tills du har råd att betala ut löner. Det finns ingen genväg och hittar du den så är den kortvarig. Jag hade ett annat heltidsjobb hela första året (om inte längre), så jag hade en inkomst parallellt – det tror jag är otroligt viktigt om du inte har investerare eller stort startkapital.

Jag började med hitta grundstenarna; material, skräddare och kunder. Tog en klänning i taget, sålde en, köpte två nya, sålde dem, osv.

Om jag drömmer om att starta ett modevarumärke. VAR börjar jag? Hur tar jag mitt första steg?

Jag tycker att du måste ha en tydlig idé, ett dna! Du måste bli känd för något, du måste ha ett tydligt budskap. Jag hittade mitt ganska snabbt! I flera år producerade jag enbart långa sidenklänningar, jag gjorde det kanske lite för länge, men det var smart. Nu söker folk efter oss när de ska på fest och bröllop och vi kommer upp naturligt för människor i dessa sammanhang. När du har den grunden så kan du långsamt utveckla och grena bolaget. MEN gör inte för mycket för tidigt! När jag startade By Malina fanns det inga svenska varumärken som gjorde färgglada långklänningar i siden. Hitta ditt spår, sen kommer det att komma hinder och kurvor längst vägen. Viktigt till en början är att inte dra på sig för mycket kostnader. Sitt hemma istället för på kontor, ha dina möten på lokaler när du inte kan bjuda in till ett showroom, gör mycket själv. Stora fina kontor kan komma i ett senare skede. Många associerar By Malina med klänningar – därför när man ska köpa en klänning till ett bröllop, student eller inför en sommarfest så går man till oss. Sedan har vi idag allt från badkläder, sandaler, jeans och t-shirts i ekologisk bomull, men vi har också kvar våra klänningar som var det vi startade med.

Hur gör jag för att bygga mitt bolag efter att jag tagit första stegen?

Det finns olika vägar. Jag har valt att bygga mitt bolag helt organiskt. Inga lån, inga skulder, inga investerare! Det tar såklart längre tid men jag mår bättre. Det är nog min konstnärsådra som inte gillar att vara beroende eller styrd av andra. Jag kan bestämma helt själv över mitt varumärke och det är en extrem frihet!

Om du väljer denna vägen måste du vara uthållig. Ett annat steg är att leta efter investerare eller se om du kan få lån eller kredit för att köpa in varor och försöka sälja för att få det att börja rulla. Välj den väg som känns bäst för dig!

Vad jobbade du med innan du startade By Malina?

Jag har jobbat sedan jag var 15 år. Satt i receptionen i en tennishall i nästan 5 år, det var bra för då kunde jag träna hur mycket som helst eftersom jag spelade tennis i många år. Sen har jag jobbat i många klädbutiker både i Stockholm och i NYC samtidigt som jag studerade. Efter de blev det Hong Kong där jag jobbade på ett trading-bolag som producerade till H&M, ACNE, Filippa K, mfl…

Vad är det svåraste med det du gör?

Just idag är allt svårt.

Men generellt är personalansvaret väldigt tungt. Man ska vara chef, kompis, hård och snäll. Sen kan det vara svårt att ta fram nya kollektioner – ibland tar energin och idéerna slut. Det går oftast hand i hand med livet i sig och barnåren.

Hur gör du för att lyckas med personalansvaret? Jag själv tycker att det är så svårt, just den balansen som du beskriver mellan att vara hård och snäll och kompis och chef liksom. Hur gör du för att lyckas med det?

Det är så så svårt. Man hör ju väldigt mycket om många som misstrivs på sina arbetsplats, hemska chefer och hierarkiska miljöer. Där vill jag inte vara. Jag gör säkert fel med mycket och borde vara hårdare många gånger, men jag tror man kommer längre som ett team, som en enad front och gillar att vi är en By Malina familj. Jag har haft tur, har nästan aldrig någon som slutar hos oss, om det inte är för plugg eller barn! Alla är så bra!

Let’s go over to the positive side – vad är det roligaste med det du gör då?

Jättemycket är kul! Älskar när folk vill ha våra grejer, när vi utvecklas, när tjejerna kommer med egna kreativa idéer, när vi ser lösningar, när vi ser framgång och när vi intar nya marknader.

By Malina
Korgväska som är speciellt framtagen till Malins bröllop i Italien 2017 – där hon projektledde hela bröllopet på egen hand!

 Har du något ögonblick i din karriär som var game changing?

Jag tror jag fick lite extra kraft efter mina två barn. Jag kände att det var kul att gå till jobbet, längtade efter jobbresor, skapandet var kul och jag kände energi! Det var mer krävande för mig att vara hemma med barnen än att jobba, har nästan alltid sett jobbet som en rolig grej istället för en belastning. Det är nog en bra grej!

Jag älskar kraften du fick av att komma tillbaka till jobbet efter att varit mammaledig, ärligt och roligt att höra om. Har du någonsin blivit utsatt för mom shaming för att du är en working mom? 

Nje, lite kommentarer om min KORTA mammaledighet har jag väl fått… Men mest är det från folk som inte kan förstå hur man får ihop det med två barn och 15 anställda. Jag tror bara jag har längre dygn än andra. Jag slappar sällan framför tv:n eller slöar runt. Haha! Men jag lider inte! Mina barn har varit med mycket på jobbet. Sen är jag dålig på att känna efter! Jag känner inte så mycket, då hade jag nog stannat för länge sedan, för det är oavsett krävande med småbarn och sömnbrist – PUNKT! Man måste sätta rimliga mål, inte snöa in sig på alla framgångs-storys och bli besviken på sig själv.

By Malina
Malins egna bröllopsklänningar som hon designade till sitt bröllop i Positano 

Du gör ju helt fantastiska bröllopsklänningar. Varför började du med just det?

Det fanns en stor efterfrågan till fina, skräddarsydda bröllopsklänningar till rimliga priser. Jag såg en lucka där och satsade på att börja ta möten med inköpare – nästan alla beställde! Idag gör vi cirka 400 bröllop per år.

Hur var ditt egen bröllop och vad hade du på dig då (ÄLSKAR att höra om bröllop!)

Underbart såklart! Vi gifte oss i Positano i vårt älskade Italien. Vi gifte oss efter 18 år och 2 barn, så det var en annan grej. En helg full av fest, gråt och vackra upplevelser. Amalfi är ju en otrolig kuliss där ingen kan misstrivas. Det blev en fantastisk helg på alla sätt. Jag planerade allt själv, fråga mig ej var jag fann den tiden, men jag ville inte förlita mig på någon festfixare. Jag budade bl.a. ner två PALLAR med grejer till Napoli, allt du kan tänka dig! Ska visa bilder, de är väldigt pinnade på Pintrest har jag fått höra! Skulle göra om bröllopet anyday! Klicka här för att se ett helt inlägg om bröllopet!

By Malina
Malin med sina tärnor

Finns det någonting du vill göra inom By Malina som du inte har gjort än?

Jag lanserar ju MINI MALINA nu i maj för andra gången, förra våren gjorde vi första släppet. Det är så kul! Det är inte någon ekonomisk fördelaktig satsning men det är så gulligt och kul och ger fin PR. Förutom det är det en dröm att börja med inredning! Skulle kunna bli så så så fint.

Under Corona-krisen som vi befinner oss i är det många som kämpar för att överleva, såväl anställda som småföretagare och större bolag. Hur påverkas ni?

Vi påverkas enormt. Det är sorgligt! Det måste ske någon sorts förändring i handelskedjan. Vi är helt i händerna på våra återförsäljare. Om de inte klarar sig så blir vi drabbade. Vanligtvis lägger en kund en order 6-7 månader innan leverans, sedan har de 30-90 dagar betalning vilket innebär att vi är bank i snitt 9 månader. Det är redan tufft för svenska modemärken och väldigt få går ens med vinst! Så detta kommer att bli mångas fall, tyvärr. Nästan var och varannan dag är det en ny rekonstruktion eller konkurs. Det kommer bli så tråkigt om det inte finns fysiska butiker i framtiden – det blir ett ödelagt samhälle om allt sker online…

Vad gör man som företag i modebranschen om man vill överleva Corona?

Tyvärr funkar inte permitteringen och jag tycker det är ett galet upplägg. När vi behöver våra anställda som mest, ska de jobba som minst. De ska få 92-98 % av sin lön men bara jobba 40%, varför inte jobba 92-98% ? Jag kan inte förstå detta! Det blir svårt när du har butiker osv för det fungerar ju ej! Så det har inte varit till någon hjälp direkt. Fastighetsägare föreslår att senarelägga förfallodatum men jag tror inte på det, man förskjuter bara problemet. Jag tror de som kommer överleva detta behöver ha en buffert eller en bra, egen e-handel. Annars kommer det bli tufft. Jag är glad att vi investerat enorma pengar på vår hemsida. Men för att överleva måste man tyvärr släppa garden, lätta på sina restriktioner och sina mål. Det kommer att bli ett riktigt skitår för många. Handeln är enormt drabbad men får inte jättemycket uppmärksamhet.

Finns det något positivt med det som sker nu för modebranschen ur ett hållbarhetsperspektiv? Kommer ni tänka om i hur ni jobbar eller kommer ni att jobba på som tidigare? Hur tänker By Malina när det kommer till hållbart mode generellt?

Jag tror det kommer sållas, de som redan hade det tufft och inte utvecklade deras affärsmodeller i tid kommer falla, det har man ju redan sett. Det kommer ju nya märken hela tiden men de försvinner lika snabbt. Så jag tror detta kommer leda till mindre konsumtion och konsumenten kommer tycka kvalitet är viktigare än någonsin.

Vi har gjort ett jättearbete hela 2019 i hållbarhets syfte. Vi anställde ett företag som heter U&WE För att granska oss under ett år. Vi har tagit fram styrkor och svagheter. Vi har gjort en jättearbete i att informera alla anställda, vi byter ut material varje gång vi kan. Vi gör all denim i Organic cotton i Italien, alla sweatshirts och T-shirts i Organic cotton i Portugal, vi producerar våra badkläder i ECONYL/ VITA vilket är gjort av gamla fisknät, vi har bytt all polyester till Recycled Polyester, vi gör scrunchys av allt left-over materials. Vi erbjuder ECO packing och ECO delivery med mycket mindre emballage. Vi tar absolut största delen av våra leveranser med tåg istället för båt och flyg. Och vi har koll på vad vi måste miljökompensera per såld produkt för frakter / material osv. Vi har lagt mycket pengar och tid på detta men är än så länge är vi inte så bra på att kommunicera vårt arbete. Men det ska vi bli bättre på! Vissa varumärken är desto bättre, finns en överkonsumtion på hållbarhets budskap, utan att slutkund går till grunden på vad som verkligen sker. För mig är det viktigaste att vi har ett pågående arbete kring frågan jämt. Ett tänk hela företaget ska ha. Våra klänningar har väldigt högt andrahandsvärde och har många ägare under sin livstid, det är kul. Läs mer om vårt hållbarhetstänk här!

Sist men inte minst: vilka plagg är dina favoriter i vårens kollektion och hur tänkte du när du designade den?

Jag har under våren varit inne i en vit period. Så jag älskar alla våra olika spets och bomullsblusar och skjortor, jag kör dem med våra jeans – som alla borde prova!

Utöver detta kommer jag leva i våra långa och korta kaftaner från och med väldigt snart. Både till strand, fest och till jobb. Det är kanske det bekvämaste plaggen jag vet. Helst i vårt bohemic blue print som får mig att drömma om varma nätter på Mykonos ♥

Blå klänning / Bikinitop / Bikiniunderdel / Baddräkt / Tofs / Diadem / Väska / Vit klänning / Skor

*

Förra veckans intervju var med grundaren av Stylein du hittar den här!