11 tips på hur du jobbar bäst hemifrån i höst

Bild av Karolina Grabowska från Pexels

För många av oss kan det se annorlunda ut att komma tillbaka från semestern i år, flera kontorsarbeten fortsätter nämligen att arbeta hemifrån på grund av COVID-19. I början av pandemin kunde jag tycka det var skönt och lyxigt att få jobba hemifrån, men insåg snabbt att det krävde mer av mig för att inte tappa fokus under en hel arbetsdag. Därför har jag tagit reda på hur man bäst skapar en arbetsrutin – utifrån de förutsättningar man själv har. Hoppas du känner att det här kan hjälpa dig under månaderna som kommer!

Optimera din arbetsyta

Inte speciellt många av oss har lyxen att sitta i ett separat, oftast Instagram-redo, arbetsrum – utan vi får göra det bästa av köksbordet, eller soffan. Men vi ska helst undvika det för att inte komma ur pandemin som ostbågar hela högen.

Om det är så att du vill optimera och investera i din arbetsyta (kanske ska du jobba hemifrån en lång tid framöver), här är våra bästa tips:

Ljus: Välj ett ljus och luftigt rum till ditt kontor. Kanske är det lite mörkt i köket – har du möjlighet att hitta ett provisoriskt bord att ställa i vardagsrummet så gör det och sitt där istället.

Enkel förvaring: För att du ska kunna avsluta dagen ordentligt, se till att du enkelt kan packa ihop ditt “kontor”. Anteckningsböcker, kalendrar, post-its och pennor ska ner i en låda som du enkelt kan gömma undan.

Sittplats: Här är varför vi inte ska använda soffan – du behöver en ordentlig stol som hjälper dig med hållningen. Försök även höja din skärm till ögonhöjd, kanske med hjälp av de där böckerna du skulle läsa i sommar?

Märk platsen: Ibland hjälper det inte bara att plocka bort jobbtillbehören för att du ska förstå att du ska sluta jobba. Om du sitter vid matbordet, ha en blombukett som du ställer fram i slutet på varje dag. Det här hjälper hjärnan slå över till: “ah, nu är inte det här längre ett kontor. Det är ju ett matbord!”

Sätt din morgonrutin

Starta dagen på absolut bästa sätt och med ett gott humör – det kan verkligen göra under för både din stabilitet och produktivitet under dagen. Vad hjälper dig dit? Kanske är det träning? Eller en kopp te framför Nyhetsmorgon? Fundera över vad som gör dig glad och harmonisk, och skapa en rutin utifrån det. Svårt att fastställa vad det kan vara? Här är några förslag:

Visa uppskattning: Det första du ska göra (eller när du kommer ihåg) när du vaknar är att le, och skriv ner fem saker du är tacksam för. Ett bra tips är att ha en anteckningsbok och penna vid sängen så du enkelt kan starta dagen med din lista. Eller varför inte till frukosten?

Starta med musik: Skapa en “morgonspellista” du kan köra igång när du tagit dig upp ur sängen. Välj låtar med omsorg som gör dig glad.

Håll andan: … men inte på ett nervöst sätt. Utan för att stanna upp lite innan du stressar iväg med dagens uppgifter. Ta ett par djupa andetag och håll kvar varje andetag 5-8 sekunder innan du släpper ut luften igen. Medan du gör det här ska du visualisera hur syret går in och igenom din kropp, ungefär som en riktigt snabb meditation.

Fyll på med vätska: Många trender menar att du ska dricka vatten på tom mage direkt när du vaknar för att se extra hälsofördelar (så som viktminskning, varmt vatten lugnar kroppen, etc) – men det finns inte tillräckligt med forskning som faktiskt bevisar det här. Däremot vet vi att vatten är ett viktigt näringsämne, alla organ och vävnader i din kropp är beroende av det för att fungera. Inkludera det därför i din morgonrutin, om inte för de sagda hälsofördelarna – utan för att det är en bra vana att ta med sig under hela dagen. Drink up!

jobba hemifrån

Bild via Bright On The Day

Håll dig produktiv

Vi har tidigare skrivit om hur du kan säkerställa din produktivitet, men inte riktigt om hur de olika typerna av produktivitet kan se ut. Här är tips för att hålla dig produktiv beroende på hur du jobbar bäst:

För extroverter

Kör videosamtal: Istället för att fastna i långa mejltrådar, se om dina kollegor kan ta ett Zoom-möte istället.

Catch up: Börja varje dag med ett kort möte med en kollega, för att gå igenom dagens uppgifter eller andra frågor. Berätta för varandra vad era mål är för dagen och ta sedan ett möte i slutet på dagen för att gå igenom vad ni gjort. Vi har lättare att utföra uppgifter när någon mer förväntar sig resultat.

Starta ett jobb-party: Kör igång ett videosamtal med en (eller fler) kollega, säg hej och berätta lite vad ni gör för något. Sätt er sen och jobba men ha mötet igång, lite som på kontoret. En perfekt lösning om ni båda känner behov av att snick-snacka lite under dagen och du får känslan av att någon annan jobbar med dig.

För introverter

Texta: Kommunicera via företagets chat eller telefonsamtal istället för videosamtal. Se bara till att ha en effektiv struktur med hur du kommunicerar för att underlätta för alla parter.

Utnyttja situationen: Som introvert samlar du energi när du är ensam, se det här som att din laddare konstant är kontaktad. Låt vetskapen av att du samlar energi hjälpa dig hålla igång din produktivitet.

Ta en paus: Logga ut från de plattformer ni kommunicerar med ett tag (men säg till chefen) för att ge dig själv en paus. Chattar är magiskt, men de kan lätt springa iväg och en gruppchatt med mer än fem personer kan snabbt bli en mardröm.

För alla

Skapa rutiner: En struktur, rutin och rytm är superviktigt för att du inte ska tappa bort dig själv under dagen. En av utmaningarna med att jobba hemifrån är att det är ganska lätt att bli utmattad, för du kan jobba varje sekund. Även om du inte reser till jobbet just nu, sätt en starttid och sluttid för arbetsdagen.

Sätt gränser: Om du jobbar hemifrån med en partner eller rumskompis (speciellt på en liten yta), kommunicera vad du behöver från dem under arbetsdagen. Ska ni sitta i separata rum och äta lunch tillsammans klockan tolv? Vill ni använda varandra som bollplank vid köksbordet hela dagen, eller knäpptysta timmar?

Slingra dig inte: Don’t procrastinate. Det kan vara lätt att skjuta på saker när man jobbar hemma, men försök att verkligen nyttja den tiden du har så du inte behöver ta igen det efter arbetstid. Vad är det som egentligen gör att du förhalar din uppgift? Är det låg energi? Ät ett mellanmål, ta en kort promenad och prova igen!

Dissikera dagen: Lista vad du behöver göra och bryt upp dagen i olika pass. Kanske pomodoro-metoden där du lägger 20 minuter åt varje uppgift? Eller vill du köra en timme? Förmiddag vs eftermiddag? Prova dig fram.

Stäng av notiser: Dels för din mejl (du kommer ändå kolla den var femte minut) men extra viktigt för dina sociala medier. Instagram, Facebook, Omni – låt din hjärna fokusera på en sak för att underlätta.