Filippa Lundahl är uppväxt med keramikföretaget Mateus sedan hon var fem år gammal, men att själv arbeta med bolaget har inte alltid varit så självklart. Vi träffade henne en kylig septemberdag och frågade om pressen utifrån, hur det är att driva ett familjeföretag och hennes bästa karriärstips. Häng på!
Hej Filippa, tack för att vi får träffa dig! Vill du berätta kort om vem du är för dom som inte känner till dig?
Hej, absolut! Jag är dotter till Theresa som är grundare av Mateus och arbetar idag som designer för varumärket. Vi grundades 1993, alltså när jag var fem år gammal, så jag har på sätt och vis varit med från allra första början när min mamma letade efter fabriker och tog fram de den första tallriken, men inte arbetat aktivt med bolag förrän sen cirka tre år tillbaka.
Vill du berätta mer om hur var det i uppstarten av Mateus?
Jag var ju väldigt liten så jag minns inte allting, men har såklart fått mycket berättat i efterhand. När mamma kom till Sverige fick hon inga jobb, så hennes enda alternativ var att starta något eget. Hon tog lite sparpengar och lyckades hitta en fabrik som kunde producera en egendesignad tallrik som hon lyckades sälja in hos NK. Fun fact är att det är samma fabrik som vi arbetar med idag! NK köpte in en ganska stor order och produkterna började ganska direkt sälja eftersom de var unika och stack ut från allt annat som fanns på marknaden.
Vilken start! När kom du in i bolaget ”på riktigt”?
Från början fanns det inte en tanke på att jag skulle jobba med Mateus, utöver lite extraknäck på mässor och lagret när jag var ung. Alla utomstående frågade ”När ska du börja jobba med Mateus?” och det blev ett motstånd för 15-åriga Filippa som resulterade i att jag ville göra allt annat än att jobba med bolaget. Istället pluggade jag en ekonomikandidat i Lund, ett år mode i New York och har sedan jobbat i modebranschen under ett antal år. Men modebranschen var inget för mig, det är mycket tuffare än inredningsbranschen – här är alla så snälla. Mitt i allt startade jag även ett bolag som gjorde print till prydnadskuddar, men det lade jag ner efter två år eftersom det blev väldigt ensamt att driva bolag själv.
Eftersom Mateus alltid funnits parallellt med mig har jag haft invändningar på kollektionerna och företaget, men det var inte förrän jag kom på Bubbles-kollektionen som det föll sig naturligt att börja arbeta med bolaget på heltid. Jag tyckte inte att mamma förstod min tanke med kollektionen och bestämde mig därför för att designa den själv, och på den vägen är det.
Du berättade att det från början inte fanns på kartan att du skulle jobba med Mateus. Hur känns det idag, har du större press på dig än en ”vanlig” anställd?
Det skulle jag absolut säga! Min mamma har byggt upp ett fantastiskt välskött bolag så det är klart man har lite att leva upp till. Det har heller aldrig funnits någon trygghet från min sida att jag alltid har Mateus att arbeta med, utan jag har verkligen jobbat hårt och det var först nu på senare år som jag kunde tillföra något nytt till bolaget och därför började på heltid. Men det känns alltid som att jag jobbar lite i motvind, både i form av mitt eget självförtroende och rädslan för vad alla andra ska tycka. Jag kände också att jag hade mycket att bevisa för alla anställda i början, det är liksom inget speciellt att jag är grundarens dotter – jag plockar disken lika ofta som alla andra. Men från mamma har det aldrig funnits någon press, utan det har snarare kommit från mig och min omgivning.
Du får lista några för- och nackdelar med att driva familjeföretag, vilka är dem?
Det finns så många fördelar! För det första får jag ju umgås med min mamma väldig mycket, vilket är en lyx i sig. Vi får dessutom se andra sidor av varandra när vi inte bara är mamma/dotter utan också affärspartners. Man lär känna varandra på ett helt annat sätt och vi får uppleva så mycket roligt tillsammans. Nu är jag dessutom i en ålder där man skaffar barn, vilket aldrig kommer vara ett hinder för mig karriärsmässigt – något jag nu inser är guld. Om man ska leta efter nackdelar skulle det väl vara att jag känner ett väldigt stort ansvar för varumärket och alltid har det i huvudet, även om man är på semester. Sen kan det vara jobbigt att berätta på middagar att man arbetar i ett familjeföretag eftersom många har fördomar, och man orkar inte alltid dra hela storyn. Men det hänger kanske mer på min självkänsla än vad andra egentligen tycker?
Om vi ska spana in i framtiden, vad har du för planer?
Närmsta tiden kan jag avslöja att vi kommer öppna en flagship store på Karlavägen i december vilket ska bli fantastiskt roligt. Det kommer också bli ett bra forum för oss att testa nya produkter på. Vi har pratat mycket om att göra bestick och glas, men det är svårt att sälja in det till återförsäljare eftersom de gärna väljer produkter som garanterar försäljning. Så nu kan vi förhoppningsvis testa lite mer på egen hand. Butiken kommer designas av Christian Halleröd som gjort bland annat Byredos och Axel Arigatos butiker, så vi kommer få ett nytt uttryck vilket ska bli väldigt spännande! Längre in i framtiden skulle jag jättegärna göra något med tyg. Dukar är en dröm för mig, men det är inte så trendigt just nu! Min plan är ju att arbeta med Mateus hela livet, så jag har tid på mig.
Du har ju gjort en fantastisk karriär, har du några tips du vill dela med dig av?
Jag har massor av tips! Först och främst – starta inte bolag själv. Det är ensamt och man behöver någon att bolla med. Starta gärna med någon som är motsatsen till dig själv, då kompletterar ni varandra bra. Sen är det viktigaste att se till att den organisatoriska biten fungerar – att ni räknar ut lager rätt, alltid svarar på mail och telefon, levererar produkter i tid etc. är A och O för att bolaget ska fungera. Utan det spelar det ingen roll hur stor efterfrågan som finns, man måste kunna leverera. Det tycker jag verkligen min mamma har lyckats med på Mateus, bolaget är fläckfritt!
Tusen tack Filippa, vi ser fram emot att följa din och Mateus resa!