Innan årsskiftet fick jag några jobberbjudanden som lät riktigt roliga. Utmanande, välbetalda, spännande. Jag blev väldigt ärad över förslagen men hade svårt att släppa tanken om att fortsätta driva eget. Jag har drivit eget sen december 2015 och även om jag kan sakna fredagsfikan på företaget där jag var anställd så har jag älskat tiden som egen. Jag och Theres, som jobbar tillsammans med mig, satt en eftermiddag på kontoret och funderade på huruvida jag skulle tacka ja till något av erbjudandena, eller fortsätta driva mina sociala medier som tidigare. Så säger Theres: ”Varför ska du bygga någon annans varumärke när du kan fortsätta bygga ditt eget?”.
Ett frö var sått!
Vi planterade fröet och lät det sedan växa & gro. Vad kunde det bli av den här tanken? Efter lite research såg vi att det finns ett gäng fantastiskt duktiga, internationella profiler som jobbar med att driva egna sajter istället för att ligga under någon annans sajt (eller ”bara” vara en blogg). Några av våra favoriter är Man Repeller, Goop (som Gwyneth Paltrow ligger bakom) och The Blonde Salad. Vi insåg att vi skulle kunna bredda bloggen och göra något mer utav den, så vi började fundera på att skapa en hel värld fylld av det vi gillar istället för att begränsa oss till bloggens innehåll.
En månad senare, när jag hade tackat nej till jobberbjudandena, testade jag idén på Therese Hellström (ja, två av tre personer som är med och skapar den här sajten heter Theres/Therese. Med olika stavningar dock!). Therese är precis den målgrupp som vi ser oss själva kommunicera med – hon är en medveten kvinna som älskar att njuta av livet och tycker att karriär är lika viktigt som ett välmående privatliv. Vi sågs över en drink och jag berättade om idén med att utveckla bloggen till en hel sajt.
När drinken (eller okej, drinkarna) var uppdruckna hade Daily Forni fötts och Therese var utnämnd till sajtens moderedaktör! Tack Therese, för att du kom på det ack så enkla men perfekta namnet till den här sajten. Och för att du inte bara kom på namnet utan även kläckte idén om diskussionsdelen. Samt tog på dig uppdraget att bli vår moderedaktör! Utan din entusiasm, energi och kreativa hjärna hade vi kanske fortfarande suttit i idéstadiet.
När februari kom så hade vi en sajt med ett namn, tre personer i teamet och en klar idé av vad Daily Forni skulle innehålla. Det skapades moodboards, kreativa dokument, Pinterest-mappar och allt möjligt. Ju mer fröet växte, desto mer säkra blev vi. Det här är rätt väg att gå! Så vi gjorde upp en budget (budgeten var den tråkigaste delen i den här resan) och bestämde oss för att hitta en kvinnlig kodare som kunde bygga sajten. Lättare sagt än gjort, IT-branschen kryllar av män. I slutet på februari hittade vi äntligen Amelie och byrån Haj Agency och i början av mars var arbetet med att bygga sajten igång. Tre månader tog det att bygga klart den här perfekta (ja, vi är partiska) lilla sajten och den 1:a juni kunde vi äntligen gå live. Vi ville att den skulle kännas personlig, härlig och som en naturlig förlängning till den blogg som jag har drivit i 13 års tid.
Idag har Daily Forni funnits i prick en vecka så det firar vi med historien om hur Daily Forni blev till. Nu blickar vi framåt! Daily Forni ska växa och förhoppningsvis bli din favoritplats på nätet.
På bilden: Michaela och Theres samma kväll som Daily Forni uppfanns
Av: Michaela Forni