Bild: Sex and the city
Det är inte bara ett nytt år, det är ett nytt modeår! Så låter det i alla fall om du pratar med en modefantast som mig. Mycket kan hända över en natt, det har vi fått bevittna under förra året… därför har jag reflekterat lite över vad vi kan förvänta oss i det nya året. Ligger nya viktiga rörelser och lurar bakom hörnet? Eller kommer Sex And The City att ge oss en ny modernare version av deras stil att anamma som de gjorde i slutet av 90-talet? Det blir definitivt spännande – hoppas du är med mig!
När jag tänker på det nya året så tänker jag på färg, festliga klänningar och klackskor – allt som bidrar till en positivitet i vardagen och som ger oss något att längta till. Att drömma om att få klä upp sig för en fest tror jag inte att jag är ensam om. De senaste säsongernas minimalistiska mode tror jag vi innerst inne är lite trötta på, jag menar… alla som bär det ser ju likadana ut? Mode ska ha personlighet och det kommer bli ännu viktigare in i 2021. Utan personlighet kan varken konsumenten, modehusen eller butikerna ha en anledning till att finnas med på den framtida modekartan. Så tufft är det idag. Att låta Michelle Obamas citat ”When they go low, we go high” har aldrig varit mer rätt. När andra går vänster, se då till att gå höger…
Att vi blir mer och mer medvetna är inte längre något som cirkulerar bland mode-proffs, det är nu en norm för alla. Det är viktigt att vara påläst för att förstå hur man själv ska bete sig i det nya modeåret. Förutom transparens kring produktion och material så analyserar vi vartenda uttryck som görs – något jag tror blir ännu viktigare i det nya året. I mina ögon är det något positivt då det hjälper hela industrin att bli bättre och skapa en form av hållbart mode som kan få följa med oss in i framtiden. För visst vill vi inte hamna i en framtid där mode inte längre är viktigt? Där vi går runt i samma sweat-set varje dag (ja, det finns folk som gör det!) och inte förstår att mode bidrar med så mycket mer än konsumtion? Bara positiviteten vi får av att klä upp oss är värt att nämna i denna artikel.
I takt med att digitaliseringen har avancerat snabbare än tänkt under pandemin så har vi också fått bevittna en ny framtid – något som verkligen har utmanat den traditionella modebranschen. Man har visat att modeveckor går att utföra på ett digitalt vis, men: hur många säsonger kommer det egentligen ta oss att faktiskt lägga samma typ av uppmärksamhet på en digital film så som på ett fysiskt event? Tyvärr ett tag… vi är fortfarande människor som älskar fysisk interaktion med platser, människor och produkter. Liksom med butiker, hur mycket saknar man inte att strökolla i butiker och få skapa sig en upplevelse kring ett köp? Istället för att klicka hem det online på två sekunder för att sedan ha glömt bort det.
Något vi alla måste ta med oss in i 2021 är också circular fashion. Vi måste bli bättre på att sälja vidare sådant vi inte använder och att handla mer vintage. Jag vill inte propagera att vi inte ska köpa nytt – för det behövs också för att modebranschen ska fungera, men vi kan välja hur medvetet vi shoppar. Vi behöver fundera innan vi agerar på ett köp och handla för framtiden. Att ha en hållbar men chic garderob är väl allas mål inför det nya året, eller?
Så, när Carrie, Miranda och Charlotte (utan Samantha!) gör en oväntad entré i det nya året så kommer jag noga följa vad de valt att bära för utstyrsel. Jag hoppas på en mängd kreativa klackskor, spektakulära klänningar och mycket färg. Vad vi bevittnat tidigare så kom denna tv-serie att påverka modet världen över, så det kan ju faktiskt komma att påverka även hur vi ser ut om tio år – för vi vill ju inte låta pandemin påverka vårt modeår för resten av livet, eller hur?
Vill du läsa mer om mode? Tryck här!