Bild: ATP Atelier
I förra veckan gick Stockholm Fashion Week av stapeln för andra gången sedan återlanseringen i höstas – denna gång för oss alla. En så kallad Inclusive Exclusive Fashion Week. I ett digitalt format lät man alla modeintresserade uppleva det senaste inom svenskt mode, med andra ord Autumn Winter 2021. Modeveckan öppnades av ingen mindre än H.K.H Victoria som pratade om vikten kring mångfald och hållbarhet. Mångfald i etnisk representation och utbud av storlekar samt en hållbar och inkluderande produktion i alla led. Det bjöds på digitala visningar och filmer, spännande seminarier, ”fashion talks” om viktiga frågor och generella inslag från den officiella modearenan i Stockholm. Fokus var förutom det ovannämnda även hur vi kan ta modevärlden in i framtiden på rätt sätt. För man får inte glömma att den svenska modebranschen är en väldigt viktig del av vårt näringsliv och står för 11 procent av exporten per år, som Catarina Midby, chef för Stockholm Fashion Week, så viktigt poängterade i Kulturnyheterna i veckan. Jag stöttar såklart vårt svenska mode och är en stolt ambassadör för modeveckan, därför ska jag också dela några mode-höjdpunkter med er i form av en mindre trendrapport!
Den svenska modeveckan fick mig verkligen att le denna säsong. Kreativa presentationer, innovativa produkter och spännande projekt var på tapeten trots många månader av pandemi. Att fånga uppmärksamhet i den digitala världens framsprång är inte heller det lättaste – men de svenska modemärkena visade att det går. Ett perfekt exempel var ATP Ateliers väsk- och skokampanj som de valde att iscensätta i ett kök för att uppnå kontrasterna – brilliant idé om du frågar mig. Kollektion var en härlig kombination av klassiska- men även utstickande produkter som alla hade en hög trendnivå. Väskorna i chockrosa får gärna flytta in i garderoben till hösten…
Bild: House of Dagmar
House of Dagmar är en svensk klassiker som inte bara designar vackert och tidlöst mode utan de är även i framkant när det kommer till hållbarheten. Förutom den hållbara aspekten (ja, de vann precis Zalandos sustainability award!) så gav denna look mig härliga höstkänslor… helt-matchat, beiget och markerad midja är något att skriva upp inför nästa säsong!
Bild: Chimi Eyewear
Chimi Eyewear har väl ingen modeintresserad (eller svensk för den delen!) missat de senaste åren. Med sina designglasögon har man inte bara tagit Sverige med storm, utan hela världen. Inför denna modevecka hade man tagit fram en ny kollektion med ytterligare högre designgrad som nu ska ge varumärket ett välförtjänt lyft och en tydlig plats på den internationella modekartan.
Bild: Hunkydory
En nykomling till modeveckan, men som ändå inte kan kallas för nykomling var HUNKYDORY – ja de är tillbaka! Inte bara med nytt mode, utan en helt ny attityd! Jag har alltid gillat varumärkets stil som påminner av en riktigt trendig fransyska men med inslag av den klassiska ”Kate Moss-stilen” (som jag själv kallar den). Denna look ovan är något jag gärna hade burit till vardags i höst. Klassiskt, men med en tydlig twist.
Bild: Beckmans College of Design
Beckmans College of Design är alltid en höjdpunkt på modeveckan – att se vad våra framtida talanger har i tankarna får mig att le. Varje enskild look är värd sin uppmärksamhet, men måste jag ändå välja en så blir det denna kappa som jag inte kunde slita ögonen ifrån. Spännande, kreativ men ändå klassisk… 10 poäng!
Bild: INGY STOCKHOLM
INGY STOCKHOLM och dess digitala presentation får mig att tänka på 70-, 80- och 90-talets mode och glamour – fast i smyckesformat. Att ge smyckena sin plats är lika viktigt som din look i sig, glöm aldrig det. INGY vet hur…
Bild: Stylein
Klassiska färger, former och snitt stoppade inte Stylein från att skapa en dynamisk kollektion. I klassisk, svensk, minimalistisk anda så vet varumärket vad som efterfrågas. Jag imponeras över den inte alltför lätta kombinationen av maskulint- och feminint mode som man lyckas balansera ut så väl genom varje genomtänkt detalj och styling.
Bild: Jennifer Blom
Galaprinsessan Jennifer Blom har lyckligtvis inte påverkats allt för mycket av pandemin – i alla fall inte när det kommer till sitt mode. En kollektion fylld av färger, volanger och paljetter är precis det vi kommer behöva i post-pandemi tider, det signerar jag under i alla fall!
Bild: Skultuna
En oväntad men uppskattad medverkan var av svenska Skultuna (grundat år 1607!) – ett varumärke som vet hur man med design, kvalité och rätt varumärke kan hålla sig trendig i många, många decennier. Med en klassisk och stilren design så visade man modeveckan att Skultuna fortfarande har en viktig placering på den väletablerade modekartan.
Bild: Rodebjer
Rodebjer bjöd oss som vanligt på en härlig blandning av design, mönster och dimensioner. Varje piece i denna kollektion talade för sig själv, en pondus som man gärna vill ha för att sticka ut i mode under dessa tider… Ovan ser ni min favorit: statement-kavajen, pussy bow-blusen och de klassiska jeansen funkar alltid.
Bild: Stand Studio
En look som jag tidigare har nämnt som en favorit från danska modeveckan är denna med en A-linjeformad kappa från STAND STUDIOS. Kappans design känns helt ny för säsongen och det blir nog en stor trend till hösten… ja tack!
Vi avslutar höjdpunkterna från Stockholm Fashion Week med ännu en bild från ATP Ateliers kreativa kampanj – denna gång i kafferummet. Vill ni njuta av en kaffe samtidigt som ni läser mer om vårt svenska mode och den kommande höstkollektionen så hittar ni alla kollektioner, digitala visningar, seminarier och fashion talks här!
…until next season, Stockholm Fashion Week!