6 typer av Instagram-inlägg som skapar engagemang

Bild: @lundberglouise

Här är sex olika typer av inlägg du kan testa på din Instagram i år! Oavsett anledning (personligt eller business) till att du vill skapa content, så kommer den här listan förhoppningsvis inspirera och kickstarta din kreativa strategi! Vill du att ditt konto ska växa i år? Ge dig själv en utmaning och skapa ett inlägg från varje kategori och se vad de ger för engagemang, läs av engagemanget och förstå vilken typ av content dina följare föredrar!

1. Personliga åsikter

Det finns en anledning till att bloggarna blev så stora – folk älskar att tjuvkika i andras hjärnor. Kanske för att vi vill ha människor omkring oss ”figured out”. Så dela med dig! Av dina tankar, åsikter och upplevelser. Om det känns läskigt kan du börja med att vidga dina captions lite: istället för några emojis kan du prova att berätta om bilden du lägger upp. Var är bilden tagen? Vad hände bakom kameran? Vad gjorde du den dagen? Skriv en längre text, nästan som ett litet blogginlägg, och se vad du får för respons! (Eller bara hur det känns, du kanske älskar det!

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Caroline Rosencrantz (@carolinertz)

2. Snabba tips

Många av mina tech-tips är just det här: ett tips som dina följare kan utföra och se resultat direkt. Då man inte behöver ”gå tillbaka och kolla” sparas inte snabba tips så mycket, men delas gärna. Oftast på grund av en snabb wow-effekt. Ett bra exempel på ett snabbt tips är mitt senaste inlägg, där jag berättar att man kan ”byta bild i en livebild”. Det blev väldigt uppskattat, men inte speciellt många som sparade. Varför? För de behövdes inte – de kunde på en gång gå vidare med sina nya kunskaper!

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Louise Lundberg (@lundberglouise)

3. Utbildande (guider)

En favorit och något som är återkommande på min kanal: utbildande content. Det är guider, recept eller annan typ av vägledning där följarna ska lära sig något nytt. Det här är också den typen av content som sparas mest, då ett utbildande inlägg ofta kräver fler bilder (en karusell) man gärna sparar och återkommer till senare. Utbildande inlägg är också den typen av inlägg som ofta gör att nykomlingar stannar – de ser direkt att de får ut något av att hänga inne hos dig eller er.

instagram

Till vänster ser du ett ”snabbt tips”. Många skrev i DM & kommentarer att de uppskattade det men inte så många sparade inlägget vs. ”guiden” till höger där betydligt många fler tryckte på spara-knappen. Båda tips, olika upplägg!

4. Inspirational & Quotes

Det här är en riktigt smart content-typ om du vill delas mycket. Folk ÄLSKAR quotes, och sprider det hej vilt i stories. Att reposta ett citat är ett kryptiskt sätt att berätta vem man är och vad man står för, utan att vara för sårbar. Perfekt för oss fega svenskar, haha! En annan fördel med det här är att det krävs inte mycket mer än att du lär dig behärska Canva eller gör repost av någon annans. Jag själv har inte gjort så mycket quotes, mest för att jag känt mig lite larvig (helt annan konversation, älskar dem ju) men tänker att det kanske kommer dyka upp ett och annat nu när jag har så kul med kalligrafin på iPaden!

5. Social Proof

Om du vill säkerställa att nya människor som hittar dig eller ditt företag stannar och börjar följa är social proofs the shit. Social proofs är helt enkelt ett sätt att bevisa hur omtyckt du är, haha. Skriver någon ett fint meddelande och ger dig  beröm för vad du eller ni gör? Ta en skärmavbild och skapa ett inlägg kring det, kanske finns det en härlig story där?

Jag har en highlight på min profil som är ett bra exempel på det här: jag har tagit skärmavbilder på några meddelanden som trillat in om mina nyhetsbrev för att sen använda dem för att marknadsföra mejlet vidare till nya följare. Det har gjort att prenumerationsantalet har tickat på utan att jag har behövt pusha något själv!

Exempel: Min highlight: Nyhetsbrevet

6. Behind-the-scenes

Det här kan enkelt appliceras på företag men också på privatpersoner som delar med sig av sin karriär, kreativitet eller texter. Låt följarna lära känna dig mer genom att visa processen – inte bara det färdiga resultatet. Det här är en puck jag själv jobbar på, jag vill bli bättre på att visa när jag skapar saker – inte bara publicera den färdiga bilden när allt är klart.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Isolina Fedel (@isolinafedel)

And there you have it! Ett tips är att om du någon gång saknar inspiration om vad du ska lägga upp härnäst, kolla igenom den här listan och se om du kanske kommer på något! Funkar för både personliga och företagskonton. Vilken typ gillar du att använda allra mest?

Gillar du denna artikel? Då borde du definitivt prenumerera på ”Louise lista” . För att signa upp dig klicka här, och om du vill ha fler instagram-tips klicka här.