Veckans snackisar

Bildkälla: @selenagomez @haileybieber

Måndag och dags för veckans snackisar hos FORNI, en serie där vi samlar nyheter från veckan som varit. En härlig blandning av viktiga, roliga och onödiga ämnen!

Sammanfattning av Hailey Bieber & Selena Gomez dramat

Det har varit en stormig vecka för flera av Hollywoods största stjärnor, det är Selena Gomez, Hailey Bieber och Kylie Jenner som har varit i blåsväder. Om man skulle dra hela bakgrunden och uppkomsten till dramat skulle det bli en betydligt längre text så vi drar en snabb sammanfattning av det hela: Selena Gomez la i veckan upp en video där hon visade upp resultatet på sina ögonbryn efter ett misslyckat försök att laminera dem. Strax efter detta la Kylie Jenner upp en bild där hon beklagade sig över sina ögonbryn och sedan svarade Hailey Bieber på Kylies video att hennes ögonbryn var lika illa också. Detta har då media tagit fasta på och menar att Jenner och Biebers avsikt var att håna Gomez och att detta är vuxenmobbning. Till följd av detta har Selenas fans mobiliserats och gått ihop för att smutskasta och avfölja både Hailey och Kylie vilket har resulterat i att de båda har tappat över 1 miljon följare var. Fansen har även grävt fram videos och bevis som styrker att Hailey länge varit ett besatt fan av sin numera make Justin Bieber. Hon ska alltså ha planerat och manipulerat situationer för att sabotera för Selenas och Justins tidigare relation. Vad tror ni, finns det någon sanning i det hela eller är detta ett klassiskt försök från medier att ställa kvinnor mot varandra och skapa drama av ingenting?

#jagvetvadensnippaär

@prickenrosa

Förra veckan lyfte en kolumnist för Aftonbladet Oisín Cantwell ett fall från förra hösten där en man i 50-åldern fälldes i tingsrätten efter att ha förgripit sig på en tioårig flicka. Han dömdes till tre års fängelse för två fall av våldtäkt mot barn men när fallet togs vidare till hovrätten friades mannen från våldtäktsanklagelserna på grund av anledningen att det ansågs som en osäkerhet gällande hur ordet “snippa” ska tolkas. Reaktionerna på hovrättens dom har varit starka och nu trendar hashtaggen #jagvetvadensnippaär på sociala medier.

Nordiska Kompaniet slutar sälja päls

 @djurrattsalliansen

Nordiska Kompaniet slutar att sälja äkta päls i sina varuhus i Stockholm och Göteborg samt i e-handeln. ”Det är ett etiskt ställningstagande inom ramen för vårt hållbarhetsarbete som gör att vi väljer att sluta sälja päls. Vi anser inte att det är etiskt försvarbart att djur ska födas upp eller jagas och dödas enbart för sin päls” säger Ulrica Bogh Lind, PR-ansvarig för NK. Självklart tog beskedet emot med stor glädje av organisationen Djurrättsalliansen. ”Vi är oerhört glada och stolta när stora bolag rör sig i rätt riktning”. Förhoppningsvis kommer NKs beslut göra att fler företag blir inspirerade och tar efter.

Röhnisch nya kampanj – Kajsa Schuterman

 @Röhnisch

Kampanjen vill lyfta samtalet kring kvinnlig svettning och ta bort stigmat kring det. Bakgrunden till initiativet var att en av de vanligaste frågorna Röhnisch får är om svetten syns på sina plagg. Det finns en form av omedveten och inbyggd skam för kvinnor att visa sin svett, medan män gärna visar upp sitt svett på gymmet. Röhnisch vill medvetandegöra och sätta fingret på detta – kvinnors svettande som är både naturligt och ett tecken på styrka, prestation och hälsa. Kampanjen ’Sweat Like A Woman’ frontas av fyra kvinnor som alla utgör fysiska exempel på hur styrka och svett tar sig uttryck – artisten Seinabo Sey, PT:n Louise Sondlo, dansaren Johanna Larsson samt profilen Kajsa Schuterman. In och shoppas kollektionen som går live den 6 mars.

Marja Entrich re-lansering

@marjaentrich

Marja Entrichs produkter blev redan på 1940-talet det självklara valet för biologisk hudvård med naturliga ingredienser. Visionen har från början varit att vara det ledande varumärket för naturlig hudvård anpassad för en aktiv kvinna i hennes vardag. Marja Entrich är nu glada över att presentera deras nya förpackningar där dem tagit fasta på varumärkets original DNA från 1943. Det vill säga, samma innehåll men nu i en uppdaterad förpackningslinje anpassad för den moderna kunden 2023. Fortfarande samma näringsrika innehåll och effektiva ingredienser. Det ska bli spännande att följa Marja Entrich unika varumärke genom denna re-branding av varumärket!

Veckans TikTok trend

TikTok

”Bold Glamour Makeup Trend” har dykt upp på var och varannan video för mig den här veckan. Trenden kommer från ett filter man kan lägga på som får ens ansikte att se sminkat ut till perfektion, otroligt verklighetstroget är det också. Det som har varit intressant med trenden är hur olika folks ansikten blir med effekten på, trots att det är samma filter. Har ni själva testat och gillar ni resultatet?

 

Missade du förra veckans snackisar? Klicka här!