Vad du kan göra på en söndagskväll inför veckan som kommer

Vilket lag är du med i, det som dyrkar söndagar på ett närmast religiöst vis eller det som får ångest bara av tanken på söndagar? Oavsett lag så står vi alla lika inför tiden: efter söndag kommer måndag. Vare sig vi vill det eller inte. Personligen är jag ett ganska stort fan av söndagar och när jag nyligen i min blogg skulle lista veckans favoritdagar hamnade söndag på pallplats – silver till och med! En sak jag verkligen tycker om med söndagar är att jag på kvällen får en chans att ladda upp inför en ny vecka full av utmaningar, roligt jobb och vardagsaktiviteter. Veckorna går oftast i en fart snabbare än vad man (jag) hinner med, men söndagskvällar lunkar på och i det lunket finns tid för planering.

Så om du oavsett lag är en sån som gärna strukturerar upp ditt liv för att må bättre kommer här några tips för att din söndagskväll ska sätta grund för en bra vecka.

– Börja kvällen tidigt!
Låt söndagskvällen börja redan på eftermiddagen så att du verkligen har tid för njut och avkoppling.

– Långdusch, oh ja
Ta den där långduschen med extra allt. Tvätta håret, lägg inpackning, peela, skrubba, smörj in – you know the drill. Se till att krypa ner i soffan på kvällen och känna dig 100% fräsch.

– Ansiktsmask – på!
En ansiktsmask bör appliceras varje söndag och så är det med det.

– Vecko-överblick
Se över veckans schema och gör nödvändiga förändringar. Har du lite för mycket sociala aktiviteter inbokade? Boka om eller ställ in någon! Har du ett viktigt möte någon dag? Börja planera för det redan nu, kanske tänka ut en outfit eller skissa på din presentation.

– Boka in veckans träningspass
Brukar du också sitta där på fredagen och känna att du inte “hann med” din träning den här veckan heller? Att röra på sig är att vara snäll mot sin kropp. Boka in veckans träningspass redan på söndagen i din kalender så slipper du gå runt och försöka trycka in dem när veckan redan är i full gång. Det är lättare att göra det redan på söndagen också för då vet du på förhand vilka dagar du tvättar håret på och inte och kan planera din vecka utefter det, hehe…

– Sätt upp 1-3 mål för veckan
Mål är kul för de gör att man utvecklas. Sätt 1-3 mål för veckan som du ser fram emot att klara av. Det kan vara något större eller små saker som gör skillnad. T.ex.: Den här veckan ska jag vara lite extra kärleksfull mot mina vänner, den här veckan ska jag laga den där grytan jag vill lära mig men aldrig har tid för, den här veckan ska jag gå 10 000 steg om dagen.

– Planera dina kläder för måndagen
Allt blir lättare på morgonen om du har din outfit klar. Punkt.

– Gör veckans storhandling online
Att gå hem från jobbet svinhungrig och trött på måndagen och behöva gå in på Coop är alltid jobbigt. Ingen inspiration till mat, tunga kassar med mjölk och yoghurt och sen glömmer man ändå att köpa toalettpapper. Gör hela storhandlingen på söndagskvällen från soffan!

– Intention
Sätt en intention för veckan som kommer. Se det som ett litet mantra som du tar med dig under veckan. En favoritintention som jag alltid återkommer till är: Jag är fylld av kärlek

– Planering vs. soffhäng
Sätt en timer för din planering och se till att ha 1-2 timmar filmtid med ditt favoritgodis som du avslutar din söndag med. Mer redo inför nästa vecka kan du inte bli!

*
Vill du läsa mer om wellness? Tryck här