Vi testade att leva som deltagarna i Den stora hälsoresan: såhär mådde vi

Samarbete meddiscovery +

När första säsongen av Den stora hälsoresan sändes förra året i februari så satt FORNI redaktionen bänkade. För er som missat programmet så är Den stora hälsoresan en realityserie på discovery+ där svenska kändisar lever efter den omtalade tränings- och kostmetoden 16weeksofhell. Redaktionen fattade stort tycke för serien och det kändes som att varje lunchpaus tillägnades åt att diskutera deltagarnas olika utvecklingar. Nu är säsong två igång med nya spännande deltagare som har antagit utmaningen om att bygga sig en bättre fysik, och precis som när den första säsongen sändes så sitter vi även den här gången bänkade! Säsong nummer två gästas av bland annat Viktor Frisk, Sofia Wistam, Magnus Wislander och Kalle Moreus. En minst sagt spännande line-up av personligheter att följa.

Eftersom både vi som personer på redaktionen och media runtom uppmärksammade programmet förra året så har vi inför den här säsongen teamat ihop med våra vänner på discovery+ och antagit utmaningen om att själva testa att leva efter 16weeksofhell metoden. Som många utav er redan vet så älskar vi på redaktionen att utmana oss och testar gladeligen nya saker för att få dela med oss utav våra erfarenheter till er. I det här testet är det jag (Linda) och Michaela som har levt som deltagarna i Den stora hälsoresan och man kan lugnt säga att det har varit en blandning utav blod, svett och tårar. Michaela har även gjort en vlogg där ni kan följa en av hennes dagar mot en bättre fysik, spana in den lite längre ner i artikeln. Nu kör vi!

Såhär ser upplägget ut

  • Vi ska ta en power walk varje dag i 60 minuter så fort man kan
  • Ett träningspass om dagen med 6×6 metoden
  • 6×6 metoden innebär att man gör varje övning på gymmet i 6 repetitioner och 6 sets. Efter 6 repetitioner så pausar man i 10 sekunder och upprepar det hela 6 gånger. Detta för att trötta ut musklerna maximalt med så lite belastning som möjligt
  • Vi följer kostschemat till punkt och pricka
  • I kostschemat är en inplanerad fasta på 16 timmar varje dygn och ätfönstret är på 8 timmar. Se exempel på schemat i faktarutan längre ner i artikeln
  • Motivation, planering och disciplin tar oss i mål

Michaela

Jag har nog en ganska sund inställning till hälsa – men har verkligen inte alltid haft det. I perioder har jag inte tagit hand om min kropp alls och varit en motståndare (!) till träning. Det är egentligen inte träningen i sig som var mitt problem just då, utan den ytliga fokuseringen. Med åren började jag läsa på om hälsa som ett helhetsperspektiv och förstod hur viktig fysisk aktivitet är för psykiskt och fysiskt välmående. Jag började träna regelbundet och mådde verkligen väldigt mycket bättre av det. I perioder tränar jag mindre, andra mer, men jag vet att jag mår som bäst när jag tränar lagom och framför allt – regelbundet! I vanliga fall tränar jag två hårdare pass i veckan och sedan gör jag varje dag någon enklare yoga eller meditation. Dessutom lekar jag mycket i parken med min son, jagar honom hemma i lägenheten och promenerar överallt! Men den här testveckan blev det andra bullar. Nu är det dags att ta in med hårdhanskarna och träna som deltagarna i Den stora hälsoresan.

Dag 1: Min första reaktion till den här kost och träningsresan under veckan är helt klart positiv. Att jobba extra mycket styrka är något jag verkligen behöver efter att jag fött barn! Det har gått drygt 1 1/2 år sen jag födde barn och det är faktiskt först nu som jag känner att min kropp orkar styrketräna på det här sättet, så man ska inte stressa post pregnancy utan utgå från sin egen kropp. Min kropp var redo nu! Första passet idag var lite knepigt, jag är inte van vid att styrketräna själv med handlar och dylikt så det kommer nog ta ett par dagar för mig att komma in i det.

Dag 2: När det kommer till kosten så är jag lite skeptisk, den är inte så jättevarierad… en vecka går väl an men 16 veckor? Åh herregud, hatten av till deltagarna! Det smidiga är i alla fall att jag kan förbereda maten, göra storkok och fixa med matlådor och flera middagar. Det gör så att veckan rullar på smidigare och något jag borde ta efter även efter denna utmaning!

Dag 3: Powerwalk varje dag? Gärna för mig! Förutom dagar som denna när vädret inte var på min sida. Gud så trist att promenera en timme i regn och rusk. Jag försökte pigga upp promenaden med att ringa en kompis men jag var glad när den var över. Träningspasset idag gick bättre dock! Nu börjar jag komma in i det!

Dag 4: Jag måste vara ärlig med er… proteinshakes är inte min grej. Alltså en om dagen hade kanske funkat, men inte en handfull! Det är inte så gott tycker jag, jag har testat olika smaker men de är bara inte min grej. Min kille dricker proteinshakes varje dag så de är en stor del av mitt liv, men jag har svårt att se att jag kommer vilja dricka såhär många i framtiden, haha! Nu är jag bara ärlig…

Dag 5: Jag har sån sjuk träningsvärk efter veckans pass men det måste jag dock säga är en skön känsla. Då vet jag att kroppen jobbar mot att bli starkare. Mitt stora mål är att jobba upp bättre styrka i rygg och bål för att må bättre i min kropp och orka hänga med i min sons tempo! Men jag ska inte låtsas om som att träningen är enkel för det är den inte. Jag är inte van vid att träna såhär hårt och kroppen känns skör, även om jag på något sätt också njuter av lidelsen. Jag älskar dock att vi har gjort den här utmaningen parallellt med att Den stora hälsoresan har sänts på discovery+, då kan man söka tröst och stöd hos dom riktiga deltagarna.

Dag 6: Jag är van vid att äta en stor frukost och middag, sedan en lättare lunch. Nu äter jag istället en lättare frukost och stadigare lunch samt middag. Det har tagit lite tid för mig att vänja mig, jag har varit vrålhungrig på morgonen men nu börjar jag faktiskt vänja mig! Ganska skönt att slippa hålla på med frukost på morgonen, jag kan helt fokusera på min son och så kommer vi snabbare hemifrån.

Kostschemat

Som nämndes tidigare i artikeln så ingår det en fasta i kostschemat så all mat äts på bestämda tider. En dag på kostschemat kan se ut såhär:

  • 08.00 frukost bestående av ingefärashot + magnesium + järn + proteindryck
  • 12.00 lunch bestående av kyckling med broccoliröra
  • 14.30 proteindryck
  • 17.00 proteindryck
  • 20.00 middag bestående av kyckling och broccoliröra

Dag 7: Den här utmaningen kändes rolig just för att hälsa är så viktigt, men också för att jag gillar att utmana mig själv. Jag är väldigt imponerad över deltagarna i Den stora hälsorean som kör 16 veckor – men en vecka med det här var faktiskt mest roligt. Ja – jag har träningsvärk och känner mig skör i kroppen. Ja – det ska bli gott med pasta, ett glas rödvin och en chokladbit på maten till helgen. Men! Jag tar med mig den här veckans kunskaper med mig framåt. Jag har lärt mig träna styrka på ett sätt som känns effektivt och som jag kommer använda mig av även fortsättningsvis i mitt liv. Det här var kul – och utmanande!

Linda

Jag följde hela förra säsongen av Den stora hälsoresan slaviskt – så för det första så känns det otroligt roligt att bli utmanad till att göra en liknande resa själv. För att prata lite om hur min nuvarande fysik eller hur jag förhåller mig till hälsa innan utmaningen så skulle jag ändå kalla mig själv för en hälsosam person. Jag tränar ganska mycket – 5 dagar i veckan men jag förhåller mig inte till någon typ utav kostschema. Jag gillar att motionera och röra på mig och jag upplever framförallt att min psykiska hälsa blir så mycket bättre när jag har en aktiv livsstil.

För mig har alltså alltid träning och motion varit en stor del utav min vardag, men kosten bryr jag mig inte så mycket om. Jag äter det jag är sugen på och försöker att inte ta socker-överdoser. Mina förväntningar på utmaningen är därför att det är maten som kommer att vara det jobbigaste. Att äta utefter ett schema faller sig inte naturligt för mig då jag har ett väldigt avslappnat förhållningssätt till mat. Men! Låt oss kika på hur veckan gick:

Dag 1: Jag går in i dag ett med en ganska kaxig inställning. Som jag nämnde i inledningen så känns träningen inte som något större problem – vilket fortfarande efter det första passet är en sanning. Man tränar på ett annorlunda vis än vad jag är van vid och det känns redan som att jag kommer ha en vecka utav konstant träningsvärk. Jag tränar generellt mer kondition än muskler, men när man går efter träningen i den tillhörande appen så är det mycket fokus på muskler. Idag var det både min rygg och mina armar som fick sig en ordentlig omgång.

Vad gäller maten så är jag positivt överraskad. Jag hade inga större problem med att tugga i mig dagens kyckling och broccoliröra. Det som är jobbigast med kost schemat är dock att äta samma sak både lunch och middag samt att dricka proteindryck så att det sprutar ur öronen. Efter första dagen känner jag mig dock glad och lite stolt över att en dag officiellt är avklarad!

Dag 2: Den här dagen var jag väldigt rädd för att jag skulle behöva somna eller vakna hungrig. Det är ingenting som jag tycker om, och visste helt ärligt inte om jag skulle klara av att sova hungrig. Lyckligtvis så var det inte fallet, utan jag behövde varken gå och lägga mig hungrig eller vakna hungrig. Kostschemat har fungerat bra idag och idag serverades det skaldjur med gulbetamix. Ett smarrigt recept får jag säga!

På gymmet tränade jag ben och mage idag med Tonys berömda 6×6 princip. Jag är riktigt förvånad över hur mycket det skiljer sig att ändra repetitionerna på övningar som man annars brukar göra. Jag ömmar riktigt mycket för de deltagarna (nämner inga namn) i årets säsong av Den stora hälsoresan som inte är så vana vid att träna – för herregud det här är hård träning. Kan verkligen inte tänka mig hur det känns att gå från 0 träning till det vi pysslar med här. Heja oss och deltagarna!

Dag 3: På träningsschemat dag tre stod det bröst, triceps och axlar. Muskelgrupper som jag vanligtvis slarvar friskt med – så ni kan ju gissar hur dagens träningspass gick. Jag kände mig som en riktig nolla på gymmet, och jag känner redan nu, några timmar senare att jag kommer ha svårt att använda mina armar de kommande dagarna. Kul! Förövrigt så måste jag säga att jag älskar schemalagda power walks, det är faktiskt en riktigt bra grej. Man tvingar sig själv till att komma ut på en frisk promenad och får en rejäl dos energi på köpet.

Matmässigt idag så hände det väl inget direkt spännande. Jag knaprade piller och drack ingefärashots till frukost, åt kyckling och broccoliröra till lunch och middag, och svalde ner alltsammans med proteindrycker. Saknar att tugga på något krispigt.

Dag 4: Vilodag från träningen! Känns faktiskt skönt om jag får säga det själv. Det enda jag ska fokusera på är alltså att ta mig ut på min dagliga power walk – en lätt match. Jag börjar tro att jag faktiskt hade passat ganska bra in i gänget på den stora hälsoresan. Förstår ni vad skönt att liksom gå igenom samma sak med ett riktigt härligt gäng och kunna skoja friskt om sin livssituation, visst låter det rätt härligt? När discovery+ castar nya deltagare eller kanske jokrar till nästa säsong då hoppas jag på att ligga top of mind!

På tal om härliga gäng så kan jag dock inte kalla mina proteindrycker för ett härligt gäng. Jag har sedan dag ett känt ett lätt hat gentemot dem (och jag tror inte att dom gillar mig heller) och det har inte blivit enklare med tiden. Jag kämpar i mig proteindryckerna motvilligt, vilket jag dock upplever att även Sofia Wistam gör? Känns bra att vi två kan bilda ett eget gäng i alla fall!

Dag 5: Min kaxiga inställning börjar tyna bort en del nu. Jag känner mig trött i kroppen och min mage och mun skriker efter något gott att tugga på. På träningsschemat idag stod rygg och biceps – något som ändå gick bra trots att jag börjar känna mig sliten. Mina glädjetankar just nu kretsar kring att det inte är så lång tid kvar på den här utmaningen och att jag inte förstår hur deltagarna i Den stora hälsoresan överlever 16 veckor. Styrkekramar till er!

Idag serverade jag mig en pepparbiff med grekisk sallad. Den smakade bra men det var inget som fick mig att jubla. Det är lite så det känns med maten i den här utmaningen. Den fyller sin funktion (att mätta) men mycket mer än så gör den inte. Att leva ett liv utan att matmässigt unna sig är nog ingenting för mig.

Dag 6: Av någon konstig anledning vaknade jag upp och kände mig väldigt mycket på hugget. Det kanske inte är så konstigt egentligen, kosten och träningen i det här schemat ska ju få oss att må bra. Jag kanske just klev över tröskeln på den andra sidan? Nu kanske det blir nedförsbacke med endast en dag kvar av utmaningen? Jag kanske fortsätter ännu längre bara för att det känns enkelt och kul? Många frågor och inte lika många svar. Hursomhelst känns det glatt hos mig idag. Jag mumsade i mig resterna av pepparbiffen från igår med god aptit och gick min power walk med min favoritlåt i öronen och solen mot ansiktet.

På gymmet tränade jag ben och mage – mina favoriter! Ser till och med fram emot att vakna upp med träningsvärk imorgon. Hallelujah!

Dag 7: Idag kommer jag att ta examen i att ha överlevt Den stora hälsoresan mini edition. Det känns stort! Kvar utav utmaningen är dagens mat bestående av kyckling och broccoliröra, en power walk och ett bröst och triceps pass på gymmet. Jag är väldigt glad över att både jag och Michaela tog oss an den här utmaningen och att vi fullföljde, för det ska jag säga att det inte har varit lätt. Det har varit en fin tröst att i samband med att ha levt efter det här konceptet även kunnat titta på Den stora hälsoresan och känna att vi har varandra.

Nu när utmaningen är avslutat för min del tänker jag fortsätta att följa och heja på mina favoriter i den riktiga hälsoresan och det första jag kommer att göra imorgon är att unna mig en skål glass. Tänk vad man kan sakna en skål svalkande glass med chokladsås ändå!

*

Du hittar Den stora hälsoresan på Discovery + här