SHOPPA ARTIKEL

Fördelar med gravidyoga + verktygen du behöver för att yoga hemma

Den här artikeln innehåller annonslänkar.

Första gången jag introducerades för yoga var redan 2013. Då hade jag egentligen bara en bild i huvudet av att alla som yogade kändes som väldigt jordnära och balanserade människor, och så ville jag också känna mig! Men det tog några år innan jag kom igång – fyra för att vara exakt. Och när jag väl började så var jag helt fast. Jag upplever att yoga gör mig både mer energisk, lugn och down to earth. 

När jag först blev gravid tänkte jag att inte på att det fanns en viss typ av yoga anpassad för oss gravida, alltså gravidyoga. Men ju mer magen växte och ju mer mitt mående förändrades så insåg jag att jag behövde göra en del justeringar. Jag blev introducerad till boken gravidyoga, som Jennie Liljefors har skrivit. Från den har jag fått så mycket hjälp att hitta nya alternativ som passar min gravida kropp, men också verktyg att använda mig av inför förlossningen. Nu vill jag dela med mig av vad jag har lärt mig – så att ni har samma verktyg där hemma!

Så hjälper yoga kroppen under graviditet

Yogan är ett bra verktyg för att stärka kroppen – oavsett om du är gravid eller inte. För att citera Jennie som skrivit boken Gravidyoga: “Det är ett fantastiskt verktyg för att förbättra sin andning, göra kroppen mer hållbar, smidig och stark, samt för att öka sin medvetenhet. Det ger både bättre skärpa och fokus”. 

Men under graviditeten har yogan ytterligare fördelar. Förutom att yogan hjälper till att öka välbefinnandet så ger den både energi och ro, samtidigt som spänningar minskar och all sorts värk lindras. Om du yogar regelbundet så förbättrar du din blodcirkulation vilket förebygger svullnad och åderbråck, som är vanligt under graviditeten då vi får en ökad blodmängd. Jag är helt övertygad om att jag har sluppit detta delvis på grund av att jag yogat genom hela graviditeten! För att nämna ytterligare fördelar så minskar svullnaden i kroppen och blodsockret hålls stabilt.

Yoga under första, andra och tredje trimestern

Under den första trimestern av din graviditet så kan du fortsätt med yoga och all annan träning i den mån du orkar. Det som kan vara bra att tänka på i just yoga är att undvika övningar där du skulle kunna trilla, undvik hopp och gå inte ut i ytterlägen i positionerna. Det innebär alltså att du ska vara försiktig med hur mycket du stretchar ut kroppen eftersom man blir rörligare under graviditeten, på grund av hormonet relaxin. Om du översträcker dig så kan du skada dig, så var varsam.

Under trimester två så delar sig den raka bukmuskeln. Det i sin tur gör att många blir lite framtunga och kan få ont i ryggen. Undvik att ligga på magen och var försiktig med djupa roteringar och översträckningar. Känn efter hur mycket dina magmuskler orkar ta i.

Under den sista trimestern börjar magen bli större och många positioner kan kännas svårare att göra. Fokusera gärna på att använda yogan för avslappning, andning och meditation samt justera dina övningar efter magens storlek. Nu börjar du förmodligen bli mer och mer svullen – då är yogan ett bra verktyg eftersom det ökar blodcirkulationen, som i sin tur minskar svullnad.

Andningen

Andas gör vi per automatik – men andas vi på rätt sätt? Sedan yogan kom in i mitt liv har också min andning förändrats. Jag behöver verkligen en stund per dag för att djupandas, och får jag inte den stunden så blir jag nästintill galen. Varför? För att jag känner i hela mig att jag behöver den meditativa stunden som djupandning ger. Då är det bara jag och mitt andetag, ingenting annat existerar och jag kan landa i mig själv. När du yogar så andas du in och ut genom näsan med lugna, djupa andetag. Den här typen av andning har en lugnande effekt på vår hjärna och nervsystem. Att kunna varva ner under graviditeten och fokusera på andningen ger en rad hälsofördelar som gynnar den gravida kroppen. Bland annat så stärks immunförsvaret, blodtrycket sänks, man blir mer närvarande, må-bra hormoner utsöndras och stressnivåerna sänks.

Jag tänkte alltid att allt detta skulle hjälpa mig genom förlossningen så pass mycket att jag inte behövde gå på Profylax-kursen. Så jag passade på att fråga Jennie vad hon ansåg var nödvändigt och som svar fick jag: “att lära sig att andas ur ett förlossnings förberedande perspektiv för att hjälpa kroppen att slappna av och syresätta både sig själv och sitt barn är av största fördel. Det är ett bra komplement till yoga och annan träning”. Sagt och gjort så tog jag även profylax och jag tror verkligen att både den kursen och yogan tillsammans kommer underlätta förlossningen massor (återstår att se inom kort!).

Gravidyoga hemma med YouTube

Att använda YouTube som guide för att yoga hemma känns som ett enkelt och modernt sätt att guidas genom positionerna. SarahBeth Yoga har flera olika sekvenser för gravida, oavsett om du är van yogi eller nybörjare. Det finns både längre och kortare versioner vilket gör att du enkelt kan anpassa passen efter vad du behöver för stunden.

Verktygen för att yoga hemma

För att kunna utföra din gravidyoga hemma kan det vara bra att ha vissa verktyg. Högst upp på listan står givetvis en yogamatta! Jag tycker om Grounded Factorys mattor eftersom de kommer i snygg design, dessutom är de enkla att bära med sig till en studio om man vill det. Ihop med kläder anpassade för din växande mage kommer du långt! Extra material som kan vara bra att ha är ett bolster och block. Vill du ha guide från en expert inom området yoga – både under och efter graviditeten – så tycker jag att du ska slå till på Jennies bok.

Gravidyoga

I Gravidyoga går yogaläraren Jennie Liljefors igenom vad som händer i kroppen under en graviditet, hur man utför gravidyoga, och hur yoga och andning kan fungera som en utmärkt förlossningsförberedelse och ett redskap under själva förlossningen. Den hjälper den också den nyblivna mamman att läka och återhämta sig.
249 kr från Jennie Liljefors
Köp

Ekologisk yogamatta Botanical Black

Yogamatta tillverkad av naturgummi och mjuk vegansk mocka. Giftfria vattenbaserade färger. Mattan är 3,5 mm tjock och går att tvätta i maskin vid behov.
 
950 kr från Grounded Factory
Köp

Align Pant 28

Världens mjukaste och skönaste yogatights. Ej anpassade för gravida - men har fungerat genom hela min graviditet fram till vecka 35 på grund av det mjuka materialet. De var favoriter redan innan graviditeten och värda varenda krona - framförallt för att du slipper köpa specifikt anpassade tights för gravida.
Ca 900 kr från Lululemon
Köp

Yoga Bolster

Bolster som ger ett extra stöd, hjälper dig att utföra positioner korrekt och öppnar upp bröstkorgen. Perfekt verktyg att använda under den senare delen av graviditeten när magen börjar bli större. Bolstret är fyllt med ekologiskt bovete och formar sig smidigt efter kroppen och ger stöd där det behövs.
699 kr från Yogiraj
Köp

Yoga Block Natural Cork

Casalls yogablock i kork hjälper dig att hitta balansen och ger stöd med en naturlig känsla. Innehåller ingen PVC.
299 kr från Casall
Köp

Maternity Seamless Top

Detta sömlösa linne är designad för att kunna växa i. I tyg som andas och transporterar svett håller du dig sval och bekväm.
349 kr från Röhnisch
Köp