Bildrättigheter: CELINE, Hedi Slimane.
Att det sker många transformationer hos världens mest exklusiva modehus är inte bara en vardag under pandemitider, utan det är något som sker konstant. När man är ett varumärke som hela modevärlden har ögon på, så är pressen hög på att man ska uppdatera sig – dag ut och dag in. En av de största förändringarna som ett modehus kan genomgå är ett byte av Creative Director, en position så viktig att även allmänheten får ta del av den stora nyheten. Att ta över en så pass känslig roll som Creative Director är ett väldigt ärofyllt uppdrag i mode, men också ett tufft jobb då man måste bevisa sig från och med den första säsongen man sätter ner en fot på runway. I denna artikel vill jag nämna en spännande modetransformation som enligt mig gjorde modehuset till det bättre.
Jag pratar såklart om CELINE av Hedi Slimane. Ett skifte som under år 2018 var så stort i modevärlden att varumärket kom att delas upp i ”old Celine” (eller CÉLINE som det då skrevs) och ”new Celine” (CELINE). Det pratades om denna förändring i flera säsonger och åsikterna var av blandad form. Journalister skrev och skrev, det var ris och ros. Många minimalistfantaster hävdade att de saknade det tidigare Céline och att de hade svårt att ta till sig förändringarna. Frågar du mig så tycker jag helt tvärtom om, redan då och fortsatt än idag. Det har tydligt visat sig att Slimanes förändring av modehuset bottnade i mycket mer än hans egna personliga stil. Dessutom lever modet på förändringar och nyheter, om dessa inte uppstår så ”rinner” varumärket sakta ut i sanden. Med facit i hand så finns det många fler argument till varför Hedi Slimane som Creative Director för Celine är ett utmärkt exempel på en lyckad transformation. Nu djupdyker vi i just det!
När Hedi Slimane tog över rodret så ansågs modehuset göra en 360 – transformationen var så tydlig att till och med Vogues Anna Wintour kommenterade det med ”That is who he is” och lämnade resten osagt. Slimane har alltid varit känd i modevärlden för att vilja göra drastiska förändringar där han sätter sina fotspår och Celine blev inget undantag. Från att vara ett väldigt klassiskt varumärke så blev Celine något yngre och ”tuffare” i sin stil. Många kommenterade att inspirationen måste ha kommit från hans tidigare position hos Saint Laurent (där en liknande transformation skedde). Att ändra varumärkets skrift från CÉLINE till CELINE upprörde även det många modefantaster. Själv uttryckte Slimane att det var en förändring som bottnade i 60-talets Celine och hur varumärket såg ut på den tiden – spännande tyckte jag dagen då jag hörde hans åsikt. Detta svar på tal gav nämligen bakgrund till hur han tänkt kring varumärkets transformation. Kollar man tillbaka i arkivet så finns det stora likheter mellan Celines vår/sommar 21 kollektion och Celine under de tidiga 60-, 70- och 80-talen. När jag upptäckte detta så insåg jag att det knappts hade skrivit om denna fantastiska transformation där nytt möter gammalt – utan istället hade man fokuserat på andra aspekter som inte gav sig till rätta. Arkivet öppnade upp en ny värld även för mig… en värld där Celine är högst upp på önskelistan, varje säsong.
Bildrättigheter: CELINE, Hedi Slimane.
Till skillnad från tidigare säsonger så kunde Hedi Slimanes första kollektion Paris La Nuit (som visades på runway i 2018) bara beskrivas som ung, mäktig och mindre vardaglig. Nyckelordet vardaglig hade varit en tydlig röd-tråd i Celines tidigare DNA, så när Slimane nu utmanade det skapades starka känslor. Personligen så tror jag att saknaden av just nyckelordet ”vardaglig” var det som drev modehuset i två läger – de som gillade det nya och de som inte kunde släppa det gamla. Något som jag tror att Slimane i efterhand faktiskt tog åt sig, trots att det aldrig kom att uttryckas. Det kan man tydligt se i hans senaste kollektioner som alla har haft en tydlig vardaglig touch, dock utan att förlora det mäktiga inslaget som vi såg av honom redan första säsongen. Frågar man mig som modefantast så har Celine transformationen varit väldigt spännande att få följa. Den första säsongen av Slimane var som sagt kollektionen så pass annorlunda att skiftet var ett faktum. Garanterat ett medvetet val för att få modevärlden att höja på ögonbrynen och ägna Celine sin uppmärksamhet – exakt det som behövs idag för att man ska sticka ut och i sin tur få en fungerade business som varumärke.
Idag så är kollektionen som tidigare nämnt inte alls lika extrem och man har fokuserat på en mer casual sporty chic-design. Något jag har kommit att älska med tiden och som har utvecklat min kärlek till Celine som modehus. Dessutom är sporty chic mer än någonsin rätt i tiden med tanke på den rådande pandemin. Om det är något jag tycker är fint i just mode och som kan kopplas samman de två olika ”erorna” av Celine så är det termen frihet och uttrycket ’non victim of fashion’ som hela tiden genomsyrar designen. Mode är ett väldigt viktigt sätt för kvinnan att utstråla sin självständighet, vilket är något vi alltid har kunnat uppleva hos just Celine. Transformation eller inte, om det är något som är säkert så är det att Celine som modehus alltid kommer att ha en stor plats i mitt hjärta. Det är något speciellt med detta modehus som det inte går att sätta fingret på. Kanske är det Celines och min filosofi om att ”klä sig för sig själv” som möts, eller att man har behållit sin franska känsla i varumärket. Med det sagt, hatten av för Hedi Slimane – och hans transformation som har gjort Celine till det bättre!
En eftertanke till dig som har ett stort modeintresse:
Hur ser du på modehusens transformationer?
Älskar du också Celine av Hedi Slimane lika mycket som jag – då är detta outfit:en för dig. I den nya vår kollektionen möter sportigt den alltid populära modetermen ”chic” och skapar tillsammans en unik dynamik som modehusets transformation har lett till.
Köp Celine i Sverige hos Image Group.
Bildrättigheter: CELINE, Hedi Slimane.
Vill du läsa fler artiklar av Therese? Klicka här!