Vårstäda som Marie Kondo

Till min sambo och mamma: Jag förstår ironin i att jag skriver den här artikeln. Jag är inte ett självklart val. Som Jungfru ska tydligen städa ligga i min natur men det har aldrig riktigt varit något av min forte. Eller så kanske är det vad som gör mig perfekt för det här åtagandet, för jag är 100% en person som behöver Marie Kondos hjälp.

Marie Kondo blev känd för de flesta av oss efter att hennes program Tidying Up With Marie Kondo haft premiär på Netflix. Hon är en städexpert, författare och grundare av företaget KonMari Inc. Kondo började jobba som städkonsult i Tokyo redan som 19-åring och har sedan dess skrivit två bästsäljande böcker och har nu en egen tv-serie där hon hjälper andra ta sig an sina hem. Hennes koncept handlar om att inte bara lära ut städning, utan även varför vi städar. Hon menar att när du tar hand om ditt hem, tar du hand om din själ. Happy home, happy life.

När jag såg första avsnittet av hennes serie satt jag skamset och memorerade hennes tips. Jag började se mig själv i människorna hon försökte hjälpa, och jag tyckte inte om det. Två avsnitt in hade jag beställt boken Konsten Att Städa och försöker nu lära mig konsten att städa…

Så vad är Kondos strategi? Metoden kallas KonMari och går ut på att dela upp ditt arbete i olika kategorier. Nedan har jag sammanställt hur du går tillväga:

Ditt hem är din fristad

Marie Kondo vill alltid att du ska starta en stor städ-session med att tacka ditt hem. Det är den plats som ger dig skydd, en plats som bara är ditt eget (eller i andra hand ditt eget) och där du skapar minnen med vänner och familj. Genom att tacka ditt hem ger du dig själv rätt mindset att ta hand om det som finns inom dess väggar. Efter att ha tackat mitt hem (om än lite awkward) gick jag på mitt första uppdrag – garderoben!

Bara för att du har en garderob betyder det inte att du måste fylla den

Vet du hur mycket kläder du egentligen äger? Jag visste inte det. Därför säger Kondo att du ska lägga alla dina kläder från varje garderob, hylla och låda ska läggas i en hög på sängen. AlltNär du ser den stora högen växa fram får du en uppskattning av hur mycket kläder du faktiskt äger, sen är det dags att börja rensa ut det du inte behöver. När du går igenom dina kläder ska du ställa dig frågan ”blir jag glad av det här plagget?”. Om inte är det dags att säga hejdå. Jag insåg hur många ursäkter jag skapade för mina plagg: ”Den här är ju ok, lite tight över armarna men så länge jag inte kramar någon”. Jag bestämde mig där och då att jag ska alltid kunna kramas och sitta i mina kläder. Tror nästan hälften av min garderob försvann bara på de premisserna.

Ta hand om dina böcker

Kondo delar upp sin städning i olika kategorier. Vi började med kläder för att nu gå vidare till böcker, papper och diverse (allt annat). Böcker var lite svårt för mig, inte för att jag har speciellt många böcker utan för att jag har inte läst någon av dem. På samma sätt som att jag plockar upp anteckningsböcker och kalendrar från butiker, plockar jag också hem böcker för jag gillar tanken att läsa dem. Jag rensade inte ut några böcker men insåg att jag behöver öppna dem, så jag skrev en prioriteringslista på böcker att läsa istället! Men om du faktiskt har läst dina böcker, känn efter vilka som gör dig glad och säg hejdå till resterande.

Nästa steg är papper, vilket kan vara lite klurigt då det inkluderar gamla fakturor, bankpapper, brev etc. Det viktigaste här är att organisera, kanske har du en mapp du kan placera allt i? Börja med fakturor och dylikt, ta de sentimentala bitarna sist. Gör de gamla breven från skolåren dig fortfarande glad? Om du säger ja, som jag – lägg undan allt i en fin nostalgilåda. Jag vet inte om Marie Kondo hade hållit med om det tipset men jag är en nostalgisk själ.

Säg hejdå till allt du inte behöver

Kategorin diverse är just det, diverse saker du behöver för att ditt hem ska fungera och hållas organiserat. Det kan till exempel vara köksredskap, badrumsprodukter och elektronik. Köket kan vara svårt, men om du inte har gjort muffins sedan 2014 är det dags göra dig av med muffinsformen. När jag rensar diverse brukar jag dela upp dem i mindre kategorier, där jag börjar med den roligaste kategorin och jobbar nedåt för att hålla mig motiverad. Det ser ut som följande:

  • Smink/hudvård
  • Elektronik
  • Köksredskap
  • Badrum
  • Städskåpet

 

*

Summering av Marie Kondos städstrategi KonMari:

  • När du rensar hemma, fråga alltid dig själv vad som ger glädje
  • Börja med garderoben
  • Ta sen tag i böcker och papper
  • Lämna diverse kategorier till sist, bryt ner i mindre kategorier

Klart! Nu har du tagit hand om ditt hem på samma sätt som ditt hem tar hand om dig. NJUT! Konnichi wa!